کد خبر: ۱۵۲۴۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
فرمانده انتظامی فارس در گفتگو با شیرازه:

ایجاد «پلیس در تراز انقلاب اسلامی» یکی از دستاوردهای مهم کشور پس از پیروزی انقلاب است

سردار حبیبی توسعه و گسترش زیر ساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی در ناجا، توجه کافی به بستر‌های اجتماعی و تحول در حوزه كشف علمي جرم و جرم يابي با استفاده از توسعه ظرفيت هاي علمي و عملي ، آزمايشگاه هاي جنايي و به وي‍ژه در حوزه جرائم سايبري را از جمله موفقیت‌های چشمگیر حوزه انتظامی پس از انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی دانست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود، اهمیت پرداختن به موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر می‌شود.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست، چنانچه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون می‌باشد.

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ویژه در نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است. دشمنان تلاش می‌کنند تا از طریق قدرت رسانه‌ای خود، جلوی درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی را گرفته و با نوع واقعیت‌پنداری برای آنان، در پشتوانه‌های مردمی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خلل وارد سازند.

در چنین شرایطی، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف  به‌عنوان یک وظیفه آشکار می‌گردد.

سردار سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس ضمن تشریح دست آورد های ایران پس از پیروزی انقلاب، "پلیس در تراز انقلاب اسلامی" را در واقع یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 دانست و گفت: بدون تردید یکی از مهمترین و با ارزش ترین دستاوردهای قیام مردم ایران در بهمن 57 ایجاد پلیس انقلابی می باشد، که پس از این دوره پلیس از نیرویی کاملاً مدافع نظام حاکم به نیرویی حافظ ارزش های اسلامی تبدیل شد.

وی افزود: پلیس امروز بر خلاف دوران طاغوت، پایبندی به اصول و ارزش های اسلامی، عمل به دستورات دینی، ولایتمداری، هیئتی بودن، توجه به قرآن و توسل به اهل بیت (ع)، احترام به روحانیت و علما، روحیه جهاد و شهادت طلبي، تلاش برای کسب رضای خداوند و رضایتمندی مردم را در پیش گرفته است.

سردار حبیبی با بیان اینکه پس از انقلاب مردم ایران در سال 1357 ، پلیس اسلامی شکل گرفت که با پلیس قبل از انقلاب  تفاوت های بسیاری داشت و برتري آن هم در مردمي بودن و پيروي از دستورات ديني بود، تاکید کرد: به خاطر همین روحيه انقلابي و مردمي بودن از صحنه هاي حساس و بحران های بزرگی كه هر كدام از آنها ممكن بود نظام را به خطر بيندازد با تدبير و اقتدار عبور كرد.  

عالی ترین مقام انتظامی در فارس تصریح کرد: امروز نیروی انتظامي جمهوری اسلامی ایران حافظ جان و مال و ناموس مردم است و يكي از امين ترين نهادها در نظر مردم و مسئولان و نماد حاكميت به شمار مي آيد بنابراین كاركناني كه در پلیس مشغول به كار هستند به شغل خود به عنوان جايگاهي براي خدمت به مردم نگاه مي كنند.

به عقیده سردار حبیبی در اين مجموعه انتظامی عبادت و عمل به دستورات ديني، خدمت بی منت به مردم، رعایت عدالت و انصاف در برخورد با شاکی و متهم، احترام به زيردست، از خودگذشتگي، احترام به مردم، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، عمل به فریضه امربه معروف و نهی از منکر، شرکت در مراسم مذهبي و احترام به خانواده هاي شهدا ارزش محسوب مي شود.

وی با بیان اینکه آن چيزي كه پليس پس از انقلاب را از پليس ديگر كشورها و پليس قبل از انقلاب متمايز مي كند ، "مردمي بودن" است، اظهار کرد: همين ويژگي است كه باعث شده تا مردم هميشه و در تمام ماموريت ها از پلیس حمایت و پشتيباني كرده و در تمام صحنه ها و بحران ها به ياري اين نيرو بشتابند.

مقام ارشد انتطامی فارس در ادامه عنوان کرد: امروز پلیس نظام جمهوری اسلامی به سربازی برای ولایت و خادمی برای مردم شریف، شهید پرور و ولایتمدار ایران افتخار می کند و با پاسداری از امنیت و آرامش میهن عزیز و حفاظت از دستاوردها و ارزش های انقلاب اسلامي خود را برای ظهور منجی عالم بشریت، حجت خدا بر روی زمین، حضرت ولی عصر(عج) و سربازی در رکاب ایشان آماده می کند.

سردار حبیبی به دیدارهای مقام معظم رهبري ( مدظله العالی) با فرمانده و مدیران ارشد انتظامی، اشاره کرد و افزود: ایشان  اعتماد مردم را سرمايه بزرگي براي پليس عنوان كرده و به فرماندهان دستور دادند تا زمينه اعتماد بيشتر مردم به اين نيرو را فراهم كنند.

به گفته سردار حبیبی امروز نظريه پردازان در كشورهاي مختلف دنيا به این نتيجه رسيده اند كه هرچه اعتماد و ارتباط مردم با کارکنان پليس بيشتر شود، امنيت بهتر و مطلوب تري در جامعه حاكم خواهد شد.همچنین آنان به نقش مهم مردم محلات، معتمدان و نخبگان اجتماعي در امنيت تاكيد مي كنند و ميزان موفقيت پليس در انجام ماموريت هايش را بستگي به ميزان قابل اعتماد بودن آن در نزد مردم می‌دانند.

فرمانده انتظامی استان فارس نیروی انتظامی را دستگاهی معرفی میکند که وظیفه حفظ امنیت داخلی و مراقبت از مرزها را در حوزه مرزباني برعهده دارد.

حبیبی در ادامه  اشاره مختصری به تاریخچه پلیس کرد و گفت: طی سال‌های پس از انقلاب و با ادغام پاسداران کمیته، ژاندارمری و شهربانی تشکیل شد و پیش از پیروزی انقلاب، پلیس و شهربانی رویکرد متفاوتي داشتند؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه طی یک دهه گذشته نیروی انتظامی تغییرات و تحولاتی مثبت و مهمی را تجربه کرده تا بتواند خدمات مورد نیاز مردم را به طور مناسب ارائه دهد.

وی یکی از تحولات اساسی نیروی انتظامی را پلیس پاسخگو و مردمی عنوان کرد و ادامه داد:، این مهم نیز با تشکیل دفتر نظارت همگانی ناجا تحقق یافته است و مردم می‌توانند عملکرد پلیس را نقد کنند و پیشنهاد خود را نیز ارائه دهند.

حبیبی عنوان کرد:با توجه به سپری شدن43 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد تغییرات و تحولات و نیز پیشرفت‌های بی‌شماری در عرصه‌های مختلف هستیم که همگی از تلاش یک به یک مسئولان و دلسوزان انقلاب حکایت دارد و  نیروی انتظامی نیز به عنوان سازمانی که به طور گسترده، در زمان‌های مختلف و در زمینه‌های گوناگون با مردم در ارتباط بوده از این قاعده مستثنی نیست و طی این سه دهه تحولات بی‌شماری را به خود دیده است.

وی اظهار کرد: قبل از شروع هرگونه سخنی در مورد پیشرفت‌های نیروی انتظامی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باید تأکید کنم که پلیس امروز، پلیس اسلامی و مكتبي و مبتني بر اصول و رویکردهای دینی و اسلامی است. در پلیس اسلامی، خدمت به مردم، تکریم و احترام ارباب رجوع، سلامت در خدمت و صحت عمل از ضروریات و بدیهیات به شمار می‌رود و بر پایه پاسداری از ارزش‌های اسلامی و نیز حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی استوار است، همچنین التزام به رعایت اصول و مبانی اسلامی یکی از موارد مهمی به شمار میرود که در تمامی فعالیت‌ها و مأموریت‌های نیروی انتظامی مدنظر قرار گرفته است و از برنامه‌ریزی‌ها، طرح‌ها، روش‌ها و اصول گرفته تا حتی گزینش و استخدام، انتصاب و ارتقا شغلی را در بر می‌گیرد تا به این ترتیب هم سازمان و هم کارکنان آن کاملاً اسلامی باشد.

عالی ترین مقام انتظامی استان ادامه داد: با عنایت به فعالیت‌هایی که چهار دهه در کشور و در نیروی انتظامی صورت گرفته، توسعه و گسترش زیر ساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی در ناجا از جمله موفقیت‌های چشمگیری است که می‌توان در ابتدا به آن اشاره کرد.

سردار حبیبی تاکید کرد:با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیروی متخصص در حوزه انتظامی به جرأت می‌توان گفت این نهاد هم اکنون به یکه تاز عرصه فناوری اطلاعات در راستاي هوشمند سازي بین سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نیروهای مسلح تبدیل شده و هم اکنون در سایه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیروی انسانی اقدام به عملیاتی کردن پروژه جامع امام علی (ع) کرده است که بستر مورد نیاز برای ارائه خدمات پلیسی مبتنی بر IT، چابکی و افزایش دقت و سرعت در مأموریت‌های محوله به پلیس را سبب شده و نمونه بارز این پروژه راه اندازی سیستم 110 و 197 است که ایران را جز کشورهای دارنده این تکنولوژی قرار داده و با ايجاد سامانه 110 سرعت عمل در رسيدگي به جرائم و رضايتمندي مردم در اين حوزه افزايش يافته است.

پلیس در تراز انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای مهم کشور پس از انقلاب
وی اضافه کرد:همچنین به بستر‌های اجتماعی نیز توجه کافی و وافی داشته است؛ تلاش برای ایجاد تغییر در دیدگاه‌های سنتی نسبت به پلیس و جایگزین کردن پلیس جامعه محور به جای پلیس تهدید محور از دیگر برنامه های نیروی انتظامی در طول این سال‌ها به شمار رفته و می‌رود و در این روند تلاش شده تا این مفهوم که پلیس به منزله سازمانی است که از بطن مردم و برای خدمتگزاری به مردم برخاسته و برنامه‌های خود را در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم و جلب رضایت عمومی تنظیم می‌کند، در اذهان عمومی شکل گیرد.

هوشمند سازي پليس و استفاده از فناوری‌های روز و تجهیزات علمی پیشرفته از جمله برنامه‌های نیروی انتظامی است که فرمانده انتظامی فارس به آنها اشاره کرد و افزود: متناسب با هر زمان برای دستیابی به اهداف سازمانی همواره مورد توجه قرار گرفته است.

حبیبی با بیان اینکه توجه به توسعه و پیشرفت علم و دانش اندوزی نیز از دیگر چشم اندازهای نیروی انتظامی محسوب می‌شود، اظهار کرد: وجود دانشكده هاي متعدد دانشگاه علوم انتظامي امين در رشته هاي کارشناسی ارشد و دکترا در راستای تحقق اهداف ناجا براي تربيت افسران توانمند از مهمترين گام هاي اساسي بعداز پيروزي انقلاب اسلامي مي باشد.

فرمانده انتظامی فارس در ادامه این گفتگو اعلام کرد: براي تحقق هوشمند سازي پليس، اقدامات انجام شده در معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا، سبب طراحی و راه اندازی سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی شده که به موازات آن نیز تجهیزات مورد استفاده نیز همگام با تکنولوژی روز دنیا  در حال اجرا مي باشد.

از ديگر اقدامات پليس بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تحول در حوزه كشف علمي جرم و جرم يابي با استفاده از توسعه ظرفيت هاي علمي و عملي ، آزمايشگاه هاي جنايي و به وي‍ژه در حوزه جرائم سايبري است كه سردار حبیبی در انتها اشاره ای به آن کرد و گفت: با توجه به روند انتقال جرائم به حوزه سايبري پليس فتا به عنوان يك پليس نوپا و توانمند در حوزه كشف جرائم سايبري با استفاده از تخصص و مهارت كاراگاهان فضاي سايبر تحولات چشمگيري را در اين حوزه رقم زده اند.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
0
بسیار عالی مفید بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
0
بسیار عالی و مفید بود، دیدگاهم نسبت به این حوزه کلا متحول شد