کد خبر: ۱۵۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
آوای آرامش شیرازه:

از طلاق تا اعتیاد و جدایی والدین پلی به سوی نابودی فرزندان

آوای آرامش شیرازه، سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، آوای آرامش شیرازه، سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.

 در این شماره  از آوای آرامش سری به مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس زدیم و به سراغ فردی رفتیم که فرزند طلاق است و نمونه بارز مشکلاتی است که فرزندان طلاق پس از جدایی والدین با آن دست و پنجه نرم میکنند و گاه این اتفاق آنان را تا مرز نابودی پیش میبرد.

"آیسا" هستم 21 سال سن دارم و فرزند اول خانواده هستم. خانواده ام در تهران سکونت داشتند، در زمان کودکی و از زمانی که به یاد دارم، دائم پدر و مادرم با هم درگیر بودند و دعوا می کردند، اصلاً مادرم به خواسته های پدرم توجهی نمی کرد و مادرم هم بی اجازه از خانه بیرون می رفت و وقت خود را صرف گذراندن با دوستانش می کرد. پدرم هم مسئولیت زندگی را نمی پذیرفت و مخارج زندگیمان را تأمین نمی کرد و در آمد خود را خرج دوستان و رفیقان خود می کرد و همین طور رفته رفته رابطه آنها کم رنگ تر شد و وقتی من پنج سالم بود پدر و مادرم از یکدیگر جدا شدند.

پدرم بلافاصه ازدواج کرد و زندگی خودش را شروع کرد و من به همراه مادرم خانه اجاره ای که گرفته بودیم را به صاحب خانه تحویل دادیم و به خانه پدر بزرگم برای زندگی رفتیم. من گهگاهی به خانه پدرم می رفتم و چند روزی آنجا می ماندم اما پدرم به من  بی توجهی، بدرفتاری و توهین می کرد، متوجه شدم که حضور من جز مزاحمت برای او چیز دیگری نیست و تصمیم گرفتم دیگر به خانه پدرم نروم و با مادرم زندگی کنم.

 متأسفانه مادرم هم چندان توجهی به من نمی کرد و او هم بعد از گذشت مدتی دوباره با مردی ازدواج کرد، اما ناپدریم اعتیاد داشت و دائم به من و مادرم توهین و فحاشی می کرد و برایمان آسایش نگذاشته بود که مادرم به ستوه آمد و از همسر دومش هم جدا شد.

 پس از طلاق اوضاع بدتر شد، چونکه مادرم بیشتر وقت خود را با دوستانش در بیرون از منزل سپری می کرد و من روز به روز بیشتر احساس تنهایی می کردم و حالت افسردگی پیدا کرده بودم تا اینکه در قرعه کشی سفر مشهد برنده شدم و مادرم برای خلاصی از دست من هر چند برای مدت زمانی کوتاه مرا با قطار به تنهایی راهی مشهد کرد.

 من در قطار با خانمي كه به همراه پسر 27 ساله اش راهي سفر به سمت مشهد بود آشنا شدم و به دليل اينكه به شدت احساس تنهایی می کردم و از شرایط زندگیم به ستوه آمده بودم، تمام سرگذشت زندگیم را برای آن خانم تعریف کردم. مادر آن جوان زن خوبي بود و در طي سفر مرا مدام نصيحت مي نمود و به من اميد به آينده مي داد در انتهاي سفر آدرس محل زندگيم را گرفت و اجازه خواست در مورد من با مادرم صحبت نمايد.

 پس از بازگشت از سفر، آن خانم با مادرم ارتباط تلفني برقرار كرد و از من خواستگاري نمود. در مراحل اوليه خواستگاري بود كه مادر فرهاد رفت و آمدش را به خانه ما كمتر کرد ولي پسرش، از آن زمان به بعد به خانه ی ما رفت و آمد می کرد، و روز به روز من به آن پسر بيشتر وابسته تر مي شدم.

فرهاد چون از شرایط نامناسب زندگی و حال بد روحیم خبر داشت به من پیشنهاد داد برای رهایی از مشکلات و بی تفاوت بودن نسبت به مشکلاتم مواد مصرف کنم و من پیشنهاد او را پذیرفتم و مواد مصرف کردم و رفته رفته به مصرف شیشه وابسته شدم.

بعدها متوجه شدم كه مادر فرهاد به خاطر شرايط پسرش مي خواسته وي را سر و سامان دهد و زماني كه نااميد از احوالات فرهاد شده خود را از موضوع خواستگاري از من كنار مي كشد، اكنون من درمانده از شرايط به کمک شما نیاز دارم ...

نظر مشاور:
نرگس جنگجو مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری بوستان شیراز در این خصوص گفت: کم شدن سن جرم و بزهکاری در واقع نشان دهنده افزایش خشونت اجتماعی در جامعه است. جوانان و یا نوجوانانی که به جرم یا بزه کشیده می شوند در واقع قربانیان نوعی خشونت هستند.

وی افزود: منظور از خشونت کلیه عوامل بازدارنده ای است که اجازه نمی دهد تا انسان ها شخصیتشان را تا سرحد امکان، رشد دهند و شکوفا سازند. عواملی از قبیل نبود امکانات تربیتی، فقدان امید به آینده، گسیختگی خانواده ها، کاهش فضای خلاقیت در زندگی اجتماعی، فقدان و یا کمبود امنیت اجتماعی و نبود امکانات مناسب برای گذراندن اوقات فراغت، وسعت یافتن شکاف نسل ها و وابستگی اقتصادی جوانان به خانواده ها و در عین استقلال طلبی آن ها.

جنگجو ادامه داد: زنان جز نخستین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی اند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده ترین، بلکه یکی از مهمترین آنهاست. تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد عمدتاً پدیده ای مردانه است.
 به عبارتی اعتقاد بر این است که زن ها بسیار کمتر از مردها به اعتیاد روی می آورند، به خصوص در ایران حتی سیگار کشیدن زنان و دختران، تعجب اطرافیان را برمی انگیزد، شاید بدان علت که اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادری مهربان و دلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد بیشترین علت روی آوردن دختران به مواد مخدر توسط جنس مخالف انجام می شود.

سامانه تلفنی 096580 مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی به تمامی شهروندان عزیز مي باشد. مردم عزیز می توانند در صورت تمايل، شماره96580 را شماره گيري نموده و از خدمات مشاوره تلفنی بهره مند شوند.

انتهایپام/س


برچسب ها: طلاق ، اعتیاد ، مشاوره ، آرامش
نظرات بینندگان