کد خبر: ۱۵۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در فارس ممنوع شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به قرار داشتن در ایام پایانی سال و رواج عرضه برخی گونه‌های حیوانی و گیاهی زیر حفاظت، عرضه و خرید و فروش این گونه‌ها را ممنوع اعلام کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به قرار داشتن در ایام پایانی سال و رواج عرضه برخی گونه‌های حیوانی و گیاهی زیر حفاظت، عرضه و خرید و فروش این گونه‌ها را ممنوع اعلام کرد.

وی گفت: با توجه به فرارسیدن روز‌های پایانی سال متأسفانه عد‌های افراد فرصت طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به عرضه و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری نظیر سمندر لرستانی، لاک پشت، مار و برخی گونه‌های مهاجم و غیربومی می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش حیات وحش بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با​ افراد خاطی بر اساس قوانین و مقررات به شدت برخورد می شود.

ظهرابی تصریح کرد: گشت و نظارت مستمر توسط ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان از مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها انجام می شود.

این مقام مسئول از مردم خواست از خرید جانوران وحشی که گونه‌های در معرض خطر انقراض و یا مهاجم محسوب می‌شوند، خودداری و به هیچ عنوان نسبت به رها سازی این حیوانات در طبیعت اقدام نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد: ماهی گلی یا همان ماهی قرمز نیز از گونه‌های مهاجم در طبیعت به شمار می‌رود که در صورت ورود به اکوسیستم‌های طبیعی توان اشغال زیستگاه دیگر گونه‌ها و جایگزین شدن با گونه‌های بومی را دارد، به هیچ عنوان نباید پس از ایام نوروز این گونه را در طبیعت رها سازی کرد.

ظهرابی گفت: گونه‌های مهاجم گونه‌هایی هستند که با قابلیت تحمل بالا و یا تغذیه از منابع غذایی گونه‌های بومی یا تغذیه ​از تخم و نوزاد سایر گونه ها، عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده و خود را به عنوان گونه غالب در اکوسیستمی که به صورت طبیعی زیستگاهش نیست تحمیل می‌کند و باعث کاهش جمعیت گونه‌های بومی و یا حتی حذف این گونه‌ها می‌شود. گونه‌های مهاجم تعادل اکوسیستم طبیعی را به هم می‌زنند.

وی همچنین درباره گشت‌های نوروزی محیط بانان نیز گفت: برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است تا محیط بانان به صورت شبانه روزی در طول ایام نوروز در مناطق استان حضور یابند و​ در راستای حفاظت از طبیعت و انفال الهی اقدام لازم را اجرا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بر حفظ امنیت و آرامش حیات وحش در بازدید از مناطق طبیعی تاکید و از شهروندان خواست، در صورت مشاهده هر گونه تخلفات محیط زیستی، اعم از شکار و صید غیر مجاز و یا تخریب طبیعت، مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست فارس با شماره تلفن ۱۵۴۰ و یا به ماموران انتظامی اطلاع دهند.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان