کد خبر: ۱۵۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
در گفتگو با شیرازه مطرح شد:

بیش از ۶۵ درصد فرمانداران استان فارس منصوب شده اند/ کارآمدی، جوان و بومی بودن از مهمترین معیارهای انتخاب فرماندارها

محبی پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد فرمانداران استان فارس تاکنون منصوب شده‌اند کارآمدی، جوان و بومی بودن افراد را از مهمترین معیارهای انتخاب فرمانداران در استان فارس عنوان کرد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه ،روی کار آمدن هر دولتی در گام نخست با انتخاب وزرا، مدیران کل و معاونان همراه است و آغاز کار دولت جدید به طور رسمی با این تغییرات همراه خواهد بود و در ادامه انتصاب استانداران و سپس مدیران کل  و فرمانداران نیز به‌عنوان نمایندگان دولت در هر استان به منزله آغاز رسمی کار دولت در هر استان میباشد .

از آنجا که مهمترین شاخصه دولت سیزدهم، حکمرانی مردم پایه در بستر جمهوریت است و در نظام حکمرانی مردم پایه، دولت نقش تنظیم‌ کننده و تسهیل‌گر ایفا می‌کند؛ بنابراین باید زمینه را برای ایفای نقش اصلی از سوی مردم فراهم کند و با توجه به خواست مردم که همانا انتصاب مدیران و فرمانداران کارآمد  است مردمی بودن دولت را به اثبات برساند.

در واقع نخستین گام برای تغییر به نفع مردم، کنار گذاشتن مدیران ناکارآمد گذشته و جایگزینی آنها با مدریت کارآمد است پس مبنای انتخاب مدیران از جمله استانداران و فرمانداران، بایستی کارآمدی اقتصادی و عقلانیت انقلابی باشد.

وزارت کشور و استانداران هر استان باید مجموعه ویژگی‌هایی چون سلامت اقتصادی، عقلانیت انقلابی، کارآمدی، قانونمداری، پیگیری پیشرفت اقتصادی، تقویت مشارکت همه‌جانبه و فعال‌سازی ظرفیت‌های بومی، مردم‌داری، ایجاد وفاق، پرتحرکی و جوانی و پیشینه روشن مدیریتی به ‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی و نیز سیاسی و اجتماعی را احراز کرده و افرادی را در سمت فرمانداران و مدیران انتخاب کنند که پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

به گفته خرمشاد معاون سیاسی وزارت کشور با توجه به تاکید رئیس‌جمهور و تدبیر وزیر کشور برای تغییر فرمانداران، تاکنون ۳۸۰ فرمانداری یعنی ۸۰ درصد شهرستان‌های کشور در قالب صدور حکم قطعی یا سرپرستی تعیین تکلیف شده‌اند.

به منظور اطلاع از تصمیمات استانداری فارس جهت تغییر در سیستم مدیریتی فرمانداران شهرستانهای استان گفتگویی با اسماعیل محبی پور معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس انجام داده ایم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار شیرازه که چند درصد از فرمانداران در استان منصوب شده و تغییر کرده اند و رویکرد شما در انتصاب این فرمانداران چه بوده است؟، گفت: استان ما در حال حاضر ۳۶ شهرستان دارد یعنی لازم است ۳۶ فرماندار نصب کنیم که از این تعداد تا این لحظه ۲۲ فرماندار یعنی تقریبا ۶۵ تا ۷۰ درصد فرمانداران در دولت سیزدهم منصوب شده‌اند.

محبی پور افزود: درخصوص بقیه شهرستانها هم برنامه‌ریزی شده و به زودی تغییر و تحولات انجام خواهد شد،عده ای نیز ممکن است زمان خدمت آنها ادامه پیدا کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس در ادامه در خصوص رویکرد استانداری در انتصابات، عنوان کرد: ساز و کاری که برای انتصاب فرمانداران تعریف شده پیدا کردن عناصری است که بتوانند با استفاده از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم در منصب فرمانداری خدمتگزار مردم باشند.

وی ادامه داد: عده‌ای خود معرف هستند و اعلام آمادگی کرده‌اند برخی را جریان های سیاسی استان و تعدادی را نیز شخصیت های نخبه شهرستان ها معرفی می کنند اما هیچ یک از این ها دلیل قطعی انتصاب افراد نیست است و نهایتاً در مجموعه استانداری و کمیته انتصابات  بررسی اولیه صورت می گیرد به وزارت کشور پیشنهاد داده میشود و در این میان صلاحیت ها بررسی و سپس فرماندار منصوب می گردد.

محبی پور در ادامه در پاسخ به این سوال که چند درصد از این فرمانداران بنا به توانمندی هایی که دارند قرار است از دولت قبل باقی بمانند و آیا نگاه شما به این انتصاب ها جناحی خواهد بود؟ اظهار کرد:ما نه تعهدی برای ادامه خدمت قطعی فردی داریم چون هدف، کارآمدی و همراهی با سیاست‌های دولت است و نه ما قصدی برای گرفتن مسئولیت از افرادی که در دولت گذشته حضور داشته‌اند داریم، اما مهمترین شرط ما برای انتصاب فرمانداران این است که بتوانند با همراهی دولت انتظارات مردم را برآورده کنند به طور مثال یکی از انتظار و خواسته ها این است که از نیروهای جدیدتر با چهره های جدید و برنامه ای نو استفاده گردد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس در پایان با بیان اینکه اگر با این نگاه به انتصاب ها بنگریم، افرادی که در عرصه های مختلف مدیریتی تکرار شده‌اند باید جای خود را به جوان‌ترها بدهند، تصریح کرد: جوان تر بودن فرماندار و بومی یا غیربومی بودن آنها نیز از دیگر معیارهایی است که در انتصاب فرمانداران شهرستان ها مد نظر داریم.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان