کد خبر: ۱۵۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
در گفتگوی شیرازه با رئیس اورژانس اجتماعی فارس مطرح شد؛

اورژانس اجتماعی؛راهکاری جهت پیشگیری از آسیبها و بحران های فردی و خانوادگی/کودک و همسر آزاری صدرنشین پرونده های فارس

در سال ۷۸ که سامانه ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی برای اولین بار در بهزیستی استان تهران تشکیل شد، ابتدا حمایت از کودکان آسیب دیده در اولویت کار سامانه قرار گرفت اما در گذر زمان، دامنه فعالیت‌هایشان گسترش یافت و افرادی با عنوان گروه‌های حساس مانند سالمندان، معلولان، زنان و دختران در لیست امداد‌رسانی سامانه قرار گرفتند و این مرکز عملیاتی جهت نجات زخم خوردگان اجتماعی را در دستور کار قرار داد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با توسعه شهرنشینی، مهاجرت افراد از روستا به شهرها و رشد نامتوازن جمعیت به دلیل عدم برخورداری یکپارچه امکانات در مناطق مختلف شهرها، بروز آسیب‌های اجتماعی همواره امری اجتناب ناپذیر است، از طرفی نیز گستردگی و افزایش آسیب‌های اجتماعی موضوعی است که در طیف‌های مختلف جامعه وجود دارد و نمی‌توان بخشی از اجتماع را مستثنا از مقوله آسیب‌های اجتماعی دانست.

در همین راستا همواره در کشورهای مختلف از جمله کشورمان برنامه‌هایی در راستای شناسایی آسیب‌های اجتماعی و رفع مسائل و مشکلات ناشی از آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

اورژانس اجتماعی کشور در سازمان بهزیستی یکی از واحدهایی است که درسال ۷۸ با هدف به حداقل رساندن و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی وارده به افراد، در سازمان بهزیستی تشکیل شد و با همکاری با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی، اورژانس و دستگاه قضا به ارائه خدمت پرداخت.

از آن جا که افراد بیشتری با این آسیب‌ها درگیر‌ند، شناسایی و برطرف کردن آسیب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. فعالیت نهادهای حمایتی و سمن‌ها از افراد آسیب‌دیده ‏بخشی از ضرورت‌های لازم در این حیطه است اما جدا از حضور و فعالیت حمایتی، مداخله سریع برای رفع آسیب و یا بحران به وجود آمده از ضرورت بیشتری برخوردار است.

اورژانس اجتماعی یکی از واحدهایی است که برای پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی در طول شبانه روز فعالیت دارد و با ورود به موقع در بحران‌ها از وقوع بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری و از تبدیل شدن بسیاری از اتفاقات به آسیب یا بحران جلوگیری می‌کند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به منظور معرفی هر چه بهتر این مجموعه و آشنایی مخاطبان با اورژانس اجتماعی و وظایف آن گفتگویی با اعظم فرمانی، رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی استان فارس انجام داده است.

وی درباره فعالیت این مراکز اظهار کرد: اورژانس اجتماعی در سال ۷۸ با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در قالب سه فعالیت خط تلفن ۱۲۳ خدمات سیار اجتماعی و مداخله در بحران های فردی خانوادگی و اجتماعی راه اندازی شد. 

وی با اشاره به اینکه مرکز اورژانس اجتماعی در استان فارس مرکز اورژانس شیراز بود که در سال ۷۸ راه اندازی شد، افزود: در حال حاضر ۲۲ مرکز اورژانس اجتماعی در سطح استان وجود دارد که ۲ مرکز در شیراز و ۲۰ مرکز دیگر در سایر شهرستان ها مشغول خدمت رسانی هستند.

فرمانی ادامه داد: مردم میتوانند مشکلات خود مربوط به کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند و معلول آزاری و سایر خشونت ها و اختلافات حاد خانوادگی، موارد افکار و اقدام به خودکشی، فرار از منزل، کودکان کار و خیابان و افرادی که مبتلا به اختلال نارضایتی جنسیتی هستند را از طریق خط ۱۲۳ به ما اطلاع دهند، همچنین شهروندان در صورت مشاهده هر یک از این موارد با خط تلفن ذکر شده با کارشناسان ما در میان بگذارند تا با توجه به فوریت موضوع، خدمات سیار به محل اعزام شده و بررسی گردد.

رئیس اورژانس اجتماعی فارس با بیان اینکه موضوع در محل بررسی و تلاش میشود همان موقع مرتفع  یا کاهش یابد، عنوان کرد: بعد از این اقدام در صورت نیاز به ارائه خدمات بیشتر در واحد بحران این مرکز، پرونده تشکیل می شود و یک روانشناس یا مددکار بر روی موضوع کار می‌کند و به فرد یا افراد آسیب دیده خدمات روانشناسی مددکاری و اگر لازم باشد خدمات حقوقی ارائه میدهند.

 وی همچنین اظهار کرد: برخی از موارد، از جمله زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی که در فضای خانه، مکان مناسبی ندارند و فضای محل زندگی برایشان امن نیست و رها شدنشان  در خیابان هم دردسر ساز است می توانند در واحد نگهداری اورژانس پذیرش شوند تا زمانی که تیم مددکاری و روانشناس بر روی آنها کار کرده و برای ساماندهی آنها اقدام شود.

هدف نهایی اورژانس اجتماعی، توانمندسازی خانواده و افراد، در زمینه ی اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی است

فرمانی تاکید کرد:هدف نهایی ما در اورژانس اجتماعی، توانمندسازی خانواده و افراد، در زمینه ی اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و... است.

رئیس اورژانس اجتماعی فارس به عمده ترین موارد و آسیب هایی که در این استان بیشتر با آن مواجه هستیم اشاره و تصریح کرد: آمارها نشان می دهد، در فارس، موارد حاد اختلافات خانوادگی، کودک‌آزاری، بعد همسر آزاری، سپس موارد اقدام به خودکشی جز بیشترین موضوعاتی است که ما در اورژانس اجتماعی  با ان روبرو و درگیر هستیم.

به گفته فرمانی یکی از گروههای هدف اورژانس اجتماعی، افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی می باشند،کسانی که جنسیت خودشان را قبول ندارند.(به عنوان مثال دختری که جنسیت خودش را به عنوان یک دختر قبول ندارد و میخواهد  تغییر جنسیت داده و به یک پسر تبدیل شود)،برای این افراد پرونده تشکیل و مورد بررسی قرار میگیرند و سپس جهت اعمال جراحی اقدام میشود.

وی در پایان به شهرهای دارای اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت:: شهرستان‌های ممسنی، لار، فیروزآباد، داراب، رستم، خرم‌بید، سپیدان، اقلید، کوار، لامرد، قیر و کارزین، زرین دشت، کازرون، فسا، نی‌ریز، آباده، جهرم، ارسنجان، استهبان و مرودشت دارای مرکز اورژانس اجتماعی هستند.  

به گزارش شیرازه،  در سال ۷۸ که سامانه ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی برای اولین بار در بهزیستی استان تهران تشکیل شد، ابتدا حمایت از کودکان آسیب دیده در اولویت کار سامانه قرار گرفت اما در گذر زمان، دامنه فعالیت‌هایشان گسترش یافت و افرادی با عنوان گروه‌های حساس مانند سالمندان، معلولان، زنان و دختران در لیست امداد‌رسانی سامانه قرار گرفتند و این مرکز عملیاتی جهت نجات زخم خوردگان در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان