کد خبر: ۱۵۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱

مونسون سامانه ی بارشی که جان چندین هم وطن را گرفت

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس گفت:کمترین بارش مربوط به جنوب غرب استان فارس ( لامرد و قیر کارزین) بوده است همچنین این سامانه بارشی امروز هم فعال است اما در مناطق مختلف استان فارس متفاوت می باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عصر روز 31  تیر ماه بود که سامانه بارشی به نام مونسون از راه رسید و با افزایش بارندگی چند تن  را  به کام مرگ کشاند.

اما باید دانست که سامانه پر بارش مونسون که در استان فارس از شمال تا جنوب از شرق تا غرب خسارات های جبران ناپذیر جانی و مالی فراوانی به بار آورد، همچنین چندین روستا را به زیر آب برد و دام های دامداران را تلف ، محصولات باغی و زراعی کشاورزن  را تخریب کرد، چیست و چرا در فصل تابستان شاهد  چنین سیلاب هایی بودیم؟.

به همین دلیل برای مطلع شدن از کم و کیف این سامانه  بارشی خبرنگار شیرازه با مسعود حقیقت مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس  به گفتگو پرداخت.

وی با بیان اینکه توده هوای فصلی( مونسون ) بیشتر بر اثر تبخیر از آب اقیانوس هند شکل گرفته است، گفت: توده هوای فصلی در تابستان ها شکل میگیرد و  در مناطقی  مانند  هند ، پاکستان ، بخش هایی از ایران  نیز بارندگی رخ خواهد داد.

حقیقت با اشاره  به اینکه این سامانه بارشی فصلی است افزود: به طور کلی تمام توده های هوایی که به ایران وارد میشوند  از غرب به شرق حرکت میکنند  برای مثال در دریای مدیترانه توده ایی شکل گرفته و  روی ایران فعالیت میکند. 

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس  در ادامه اضافه کرد: این توده هوای مونسون  معمولا در تابستان شکل میگیرد و  به جای اینکه از غرب به سمت شرق حرکت کند بلعکس از شرق ورود پیدا کرده و مجددا از شرق خارج میشود.

 وی با بیان  اینکه سامانه مونسون، ایران و بخش هایی از عمان را در بر میگیرد  و در مواقعی  که خیلی کم پیش می آید کشور های عربی را تحت تاثیر قرار هدتصریح کرد: بیشترین بارش این سامانه روی کشور های ایران ، عمان ، هندوستان و پاکستان است.

حقیقت  با بیان اینکه   با ورود توده بارشی مونسون بیشترین بارش در کشور  مربوط به استان فارس بوده اظهار کرد:  در چند روز اخیر با ورود سامانه بارشی مونسون منابع آبی و سد های  استان فارس  پر آب شده و بیشترین بارش در شرق استان فارس بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمترین بارش مربوط به جنوب غرب استان فارس ( لامرد و قیر کارزین) بوده است، عنوان کرد:همچنین این سامانه بارشی  امروز هم فعال بوده، اما در مناطق مختلف استان فارس متفاوت است.

 به گفته مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس این سامانه از روز سه شنبه بارش های رگباری و پراکنده  را در بعضی مناطق شمالغرب استان فارس را داشته  که  در ساعات پایانی  روز سه شنبه این سامانه از استان خارج شود.

این مقام مسئول به بیان میزان بارش در سطح استان فارس پرداخت و افزود:  بیشترین بارش  در شهرستان بوانات ایستگاه ( خدمات جهاد کشاورزی سیمگان) 109.2 م. م و  کمترین بارش مربوط به شهرستان کازرون  ایستگاه (جهاد کشاورزی خشت) با 0.2 بوده است. 


توصیه هواشناسی به  هموطنان:

اجتناب  از تردد و اسکان  در حاشیه و بستر رود خانه ها ی فصلی ، عدم صعود به ارتفاعات ، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده آمادگی دستگاه های اجرایی جهت مقابله با بحران.

اما با توجه به صحبت های مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس  که این سامانه تا روز سه شنبه در استان فارس فعال می باشد  باید به  توصیه های هواشناسی  و دیگر مسئولین توجه داشت تا از خطر سیل و دیگر بحران ها در امان باشیم.

انتهای پیام/ف






برچسب ها: شیرازه ، فارس ، سیل
نظرات بینندگان