کد خبر: ۱۵۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
یک روانشناس و مشاور خانواده عنوان کرد:

یکی از خلاهای ازدواج و خانواده‌ها، سست شدن باورها و عدم وجود نگاه خدامحوری است

آشوری بیان کرد: امروزه یکی از خلاهای ازدواج و خانواده‌ها، این است که چارچوب مذهبی‌شان مشخص نیست و باورهایشان سست شده و نگاه خدامحوری وجود نداشته و اعمال و رفتارهایشان رنگ و بوی خدایی ندارد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی و هسته مرکزی تربیت می‌تواند در ایجاد جامعه‌ای پویا، سالم و بانشاط مؤثر واقع شود و یا بر عکس ممکن است با سیاست‌گذاری‌های اشتباه و اعمال آنها جامعه را به ورطه تباهی و نابودی بکشاند.

گاهی رعایت مسئله‌ای که پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد می‌تواند از یک بحران در خانواده جلوگیری نماید و بر عکس گاهی غفلت از یک مسئله که در ظاهر کوچک به نظر می‌رسد می‌تواند پایه‌های یک خانواده را سست و متزلزل کند و تبعات ناگواری را برای خانواده و جامعه به دنبال داشته باشد.

دین مبین اسلام به خانواده اهمیت زیادی می‌دهد و جامعه سالم را در گرو خانواده ی سالم می‌داند و ازاین‌رو دستورات و تکالیفی را ویژه پدر و مادر و هر یک از اعضای خانواده صادر می‌کند تا این امر محقق شود.

آشوری روانشناس و مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: هرچه که زن و شوهر شناخت و آگاهی کافی و جامعی نسبت به اصول زندگی مشترک داشته باشند معمولاً آن رابطه، پیوندی مستحکم‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

وی در خصوص تبعات عدم شناخت زوجین گفت: عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر، اصول زندگی مشترک و نسبت به تفاوت‌هایی که با هم دارند باعث می‌شود که رابطه‌ای مستحکم شکل نگیرد.

این کارشناس اظهار کرد: برخی از تفاوت‌ها ریشه در تفاوت‌های فرهنگی دارد و برخی ریشه در تفاوت‌های اجتماعی، اخلاقی یا زیستی و فیزیولوژیکی دارد.

وی در رابطه باهدف و انگیزه زندگی مشترک بیان کرد: دو نفر ممکن است با هم ازدواج کرده و خانواده را تشکیل دهند اما پس از تشکیل خانواده، هدف مشترکی برای زندگی نداشته باشند و این یکی از آسیب‌های روابط زوجین و استحکام خانواده است.

این مشاور خانواده تصریح کرد: بی‌انصافی‌ها، پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌کردن‌ها، عدم احساس مسئولیت باعث عدم استحکام خانواده می‌شود.

آشوری گفت: بی‌توجهی به اصول اخلاقی در سال‌های اخیر اساس و بنیاد بسیاری از خانواده‌ها را متزلزل کرده است و هر چه افراد به اصول اخلاقی هم پایبندتر باشند و آگاهی کافی داشته باشند رابطه پایدارتر، سازگارتر و مستحکم‌تر شکل می‌گیرد.

این مشاور بیان کرد: امروزه یکی از خلاهای ازدواج و خانواده‌ها، این است که چارچوب مذهبی‌شان مشخص نیست و باورهایشان سست شده و نگاه خدامحوری وجود نداشته و اعمال و رفتارهایشان رنگ و بوی خدایی ندارد.

وی گفت: در بعضی مواقع، زن و شوهر حرمت پدر و مادری را در رابطه نگه نمی‌دارند و این یکی از عوامل تزلزل خانواده‌هاست.

آشوری نقش‌پذیری اعضای خانواده در جایگاه خود را عامل استحکام روابط زوجین دانست و گفت: اگر خانواده‌ای حریم‌های فکری، احساسی و رفتاری‌اش مشخص باشد خانواده‌ای مستحکم و پایدار است ولی چنانچه توهین بین اعضای خانواده زیاد شود این خانواده حریم کلامی خود را ازدست‌داده است.

این روانشناس ابراز کرد: انسان‌ها چنانچه تفاوت‌های هم را شناخته و مدیریت کنند، رابطه‌ای مستحکم را شکل خواهند داد.

اشوری در خصوص نقش مدیریت مالی خانواده در استحکام این نهاد ابراز کرد: خانواده مستحکم و پایدار خانواده ای است که مدیریت مالی و اقتصادی دارد و تورم و مسائل اقتصادی بیشتر به خانواده هایی آسیب میزند که مدیریت اقتصادی ندارند.

این مشاور خانواده در خصوص اصول تربیت نسل بعد بیان کرد: طبق یکی از قوانین روانشناسی، الگوی اولیه تربیت فرزند پدر و مادر است و شاکله و سنگ بنای شخصیت بچه ها، هم در حوزه احساسات و هم در حوزه افکار و رفتار، در خانه و محیط خانواده شکل می گیرد و نقش اولیه و مهم و اساسی در تربیت نسل بعد بر عهده خانواده است.

اشوری گفت: اگر می خواهید خانواده ای متعالی داشته باشید باید اصول تعالی تربیت فرزند را در خانواده رعایت کنید.

وی افزود: به عبارتی دو فرد متعالی در کنار هم یک زوج متعالی شده و زمانی که فرزند به این خانواده اضافه می گردد آن تعالی در رابطه سه نفره منجر به ایجاد خانواده متعالی می گردد.

این روانشناس اظهار کرد: چنانچه خانواده ای بخواهند فرزندانی را در سطح دینداری مناسب تربیت کنند باید خودشان در روابط شان دیندار باشند.

وی گفت: نسل فردا محصول الگوها و ارتباطات بین اعضای خانواده و پدر و مادر است.

این کارشناس امور خانواده بیان کرد: خانواده با عمل کردن به باور هایشان و زندگی کردن بر اساس اعتقادات و ارزش های سالم، به سلامت روان خانواده کمک کرده و می تواند نسلی سالم تحویل جامعه دهد.

وی در رابطه با سلامت روان اذعان کرد: اگر من ارزش و باورهای خودم را از صافی سلامت روان عبور داده باشم و زندگی سالم و پایداری داشته باشم فرزندان من به آن سلامت روانی و پایداری در زندگی دست می یابند.

آشوری خاطرنشان کرد: چنانچه خانواده ای سبک زندگی سالم را در پیش گیرد این سبک زندگی به نسل های بعدی نیز منتقل می شود و چنانچه خانواده ای سبک زندگی آشفته یا تقلیدی که برگرفته از فرهنگ نامناسب را در پیش گیرد، نسل بعدی هم، نسلی مبهم و سر در گم خواهد بود.

وی گفت: چنانچه میخواهیم نسل بعدی را خوب تربیت کنیم باید خانواده هایمان سبک زندگی متناسب با بوم، فرهنگ و اصول اعتقادی حاکم بر کشور خودشان داشته باشند.

این کارشناس در خصوص نقش پوشش بر تحکیم بنیاد خانواده ابراز کرد: ما پوشش را به نوعی مرتبط با ابعاد درونی افراد می دانیم و پوشش ها نشانه دایره ارزش ها و باورهای افراد هستند.

آشوری ادامه داد: امروزه با گستره مد و مدگرایی، سطح آگاهی جوانان نسبت به پوشش برتر کاهش یافته و خیلی از جوانان نمی دانند پوشش مناسب، چه پوششی است.

وی افزود: برای بسیاری از نوجوانان عملا تعریفی مناسب از پوشش مناسب وجود ندارد و پوششی که در جامعه مرسوم است را استفاده کرده و فکر می کنند پوشش مناسب همین است.

این مشاور بیان کرد: نوجوانان به نوعی مد گرایانه غیرعالمانه را دنبال می کنند ولی پوشش معرف حریم و مرز خانواده محسوب می شود.

وی در خصوص مرزبندی ها در خانواده گفت: وقتی خانواده پوشش مناسبی را رعایت می کند قوانین، نقش پذیری و مرزبندی هایش نیز متناسب با پوشش محکم است.

آشوری ادامه داد: گاهی در خانواده ها پوشش های باز وجود دارد خصوصا جایی که افراد نسبت به هم اعتمادشان را از دست داده اند، و این نوع پوشش ایجاد بدبینی می کند.

وی افزود: در روایت ها و نگاه دینی، تاکیداتی مبنی بر این وجود دارد که برخی پوشش ها در حریم خانواده هم باید بین مادر و فرزندی رعایت شود.

آشوری ادامه داد: در ماهواره ها تبلیغ لباس زیر می کنند و نوجوانی که در مرحله دگرخواهی جنسی قرار دارد کنجکاو است و به دنبال تشخیص و شناخت جنس مخالف است و چنانچه مادرش هم لباس باز بپوشد ناخودآگاه حس کنجکاوی اش تحریک می شود.

وی بیان کرد: پوشش چه در حریم خانواده به عنوان کوچکترین جز خانواده و چه در جامعه عامل اصلی تزلزل یا استحکام خانواده محسوب می شود.

این مشاور اظهار کرد: به نوعی پوشش درون خانواده تمرینی برای پوشش فرد در جامعه و در ارتباط با نامحرم است.

به گزارش شیرازه، اجرای تکالیف و دستورات دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین آیین برای زندگی بشر و آگاهی اعضای خانواده نسبت به وظایف، حقوق و تکالیف خود و دیگر اعضا و عمل به این موارد می تواند بر سلامت، پویایی و نشاط خانواده ها تاثیر گذاشته و در سایه آن جامعه ی سالم شکل بگیرد.

انتهای پیام/ر

نظرات بینندگان