کد خبر: ۱۵۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
مصوبات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی سفر رییس جمهور روی میز پیگیری های شیرازه،

از راه اندازی کمیته بهداشت جهت نظارت تارتبه بندی اقامتگاه های بوم گردی استان فارس

در راستای پیگیری مصوبات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سفر رئیس جمهور به فارس نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس خواستار حمایت‌ از فعالان این عرصه شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،در هفتمین سفر استانی رییس جمهور و دولت سیزدهم که در مهرماه 1400 به فارس صورت گرفت، آیت الله رئیسی بر دو محور مهم تاکید کرد؛ دولت وظیفه دارد رسیدگی به عمرانی گردشگری را داشته باشد  عمده اعتبارات را به زیر ساخت ها مرمت وتسهیلاتی که  به مردم باید داده شود، اختصاص دهیم.

در همین راستا برای پیگیری اقدامات انجام شده در خصوص  اقامتگاه های  بومگردی میراث فرهنگی،گردشگری استان فارس خبرنگار شیرازه با عبدالله افشاری نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس به گفتگو پرداخت.

بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری در استان فارس

وی گفت: به طور کلی در استان فارس یک صدو هفتادو پنج اقامتگاه بومگردی وجود دارد که اقامتگاه های بومگردی شامل عشایری،شهری،استانی بوده که در استان کمتر از ۱۵ اقامتگاه عشایری است همچنین در شهر شیراز ۱۲ اقامتگاه بومگردی وجود دارد.

افشاری  با بیان اینکه بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری در استان فارس به شمار می‌رود، افزود: به طور کلی قبلا سیستم دولتی برای کسانی که قصد تاسیس اقامتگاه بوم گردی را داشت میتوانست سرمایه های لازم را برای پرداختن وام به افراد بدهد وبعد از سال 97  بیش از130 اقامت از تسهیلات دولتی بهرمند شدند.

نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس در ادامه افزود: بعد از شیوع کرونا  و تعطیلی اقامتگاه های بوم گردی  و گردشگری تعطیل شد و  در گرفتن وام دچار اختلال شدذند  و بعد از این وضعیت به ندرت وام ها پرداخت شده است.

به گفته وی عمده ترین مشکلات اقامتگاه های بوم گردی استان فارس وام هاشان بوده که یا پرداخت نشده و یا منتظر هستند.

شمال فارس بیشترین اقامتگاه های بوم گردی را دارد

افشاری با اشاره به پهناور بودن استان فارس بیان کرد: استان فارس با داشتن شهرستان های فروان اقامتگاه های بسیار زیادی را به خود اختصاص داده که  هرچه از مرودشت به سمت شمال فارس (آباده ) میروید بیشترین اقامتگاه هارا دارد.

وی در ادامه افزود: شهرستان های بسیار زیادی در استان فارس وجود دارد که از وجود اقامتگاه های بوم گردی بهرمند هستند و هرچه به  سمت شمال فارس میروی از مرودشت تا آباده که شمال فارس است بیشترین اقامتنگاه های بومگردی را دارد.

این فعال گردشگری با بیان اینکه شرایط خوب آب و هوایی استان فارس باعث شده گردشگران زیادی از اقامتگاه ها بازدید داشته باشند تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان فارس در شمال غرب و جنوب درجه هوا  10 درجه الی 20 درجه   افزایش و کاهش دارد به طبع مسافران شرایط خاصی داشته و قطعا افزایش و کاهش بازدید را دارند.

 تبلیغات اداره کل  میراث فرهنگی جهت اقامتگاه ها

نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس با تاکید بر اینکه اداره کل بر روی اقامتگاه ها نظارت دارد و می‌تواند برای بهره برداری یک اقامتگاه  کمک کند اضافه کرد: افرادی که میخواهند به تاسیس اقامتگاه های بوم گردی بپردازند باید به نمایندگی های میراث فرهنگی  که در شیراز به اداره کل و در شهرستان ها به نمایندگی ها مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه اکثر اقامتگاه های بوم گردی استان تبلیغات خود را در شبکه های مجازی شروع میکنند اظهار کرد:اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان جهت تبلیغات اقامتگاه ها اقدام به  طراحی سایت  با عنوان سفر کارگاه کرده است اما عموما پیج اینستاگرامی دارند.

راه اندازی کمیته بهداشت  جهت نظارت بر فعالیت‌  اقامتگاه‌ها

افشاری در ادامه به بیان اقدامات  اداره میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت و گفت: با توجه به اینکه اقامتگاه های بوم گردی در استان فارس بسیار زیاد است اقدامات بسیار گسترده ای  انجام شده که عبارت اند از فعال کردن بخش آموزش که قطعا برای موفقیت باید به صورت گسترده آموزش هارا پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اقدامات میراث فرهنگی نقش حاکمیتی دارد و پروانه بهر برداری را صادر میکند، تصریح کرد:  راه‌اندازی کمیته بهداشت در انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی فارس از مهمترین اقدام انجمن است که با بکارگیری متخصصین مربوطه کارشناس بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، کارشناس صنایع غذایی و کار شناس HSE (بهداشت،امنیت،محیط زیست) اقامتگاه ها را مورد بازبینی قرار می دهیم داده و این اقامتگاه‌ها پس از رفع موانع و مشکلات نائل به دریافت گواهی سلامت می‌شوند.

اقامتگاه های بوم گردی استان فارس  درجه بندی شده اند

نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس با بیان اینکه اخیرا به رتبه بندی اقامتگاه های بوم گردی استان پرداختیم افزود:در سامانه 40 اقامتگاه نام نویسی شده اند که انجمن با شرایط ویژه ای اقامتگاه هارا رتبه بندی کرده است  و با بازدیدی که در اقامتگاه ها داشتیم  با کارشناسان حوزه گردشگری درجه یک و دو به اقامتگاه ها مشخص  کرده ایم.

وی در ادامه افزود: اقامتگاه ریچی در شیراز منطقه کوهمره سرخی  توانسته نشانه ملی استاندارد کسب کند .

افشاری در پایان اظهار کرد: ما توانستیم در طول این مدت با انجام اقداماتی اساسی، اتفاقات خوبی را برای توسعه بوم گردی در استان فارس رقم بزنیم.


به گزارش شیرازه،توجه به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس یکی از ضرورت های انکار نا پذیر است که باید  پیش از پیش به موزه ها و اماکن تاریخی  بوم گردی ،گردشگری استان فارس بها داده شود در همین راستا در پی بررسی مشکلات بومگردی استان در زمینه های متعدد ، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه  برای پیگیری به سراغ فعالین گردشگری در حوزه بومگردی خواهد رفت. 

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان