کد خبر: ۱۵۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
دبیر ستاد اربعین استان فارس در گفتگو با شیرازه:

زائرین اربعین مرز ورودی را به شماره ۲۰۰۰۱۴۱ پیامک کنند

علوی اردکانی بیان کرد: اولین موردی که زائران باید جهت برگشت انجام دهند این است که بعد از اتمام زیارت و در همان خاک عراق و قبل از حرکت به سمت مسیر، مرز برگشت خودشان را به سامانه 2000141 اطلاع‌رسانی کنند که این هم به منظور مدیریت سفر شان و دسترسی بهتر به وسیله نقلیه است و هم به منظور کاهش زمان انتظار در مرز می باشد
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید مجتبی علوی اردکانی دبیر ستاد اربعین استان فارس در گفتگو با شیرازه اظهار کرد: با توجه به پایان مراسم و روز اربعین و پایان راهپیمایی اربعین شاهد بازگشت زائرینی هستیم که جهت انجام مراسم پیاده روی اربعین حسینی به کشور عراق و شهرهای نجف و کربلا و عتبات عالیات مشرف شده بودند و پس از انجام پیاده روی و زیارت اماکن متبرکه در کشور عراق در حال بازگشت به سمت ایران و استان فارس هستند.

وی تصریح کرد: اولین موردی که زائران باید جهت برگشت انجام دهند این است که بعد از اتمام زیارت و در همان خاک عراق و قبل از حرکت به سمت مسیر، مرز برگشت خودشان را به سامانه 2000141 اطلاع‌رسانی کنند که این هم به منظور مدیریت سفر شان و دسترسی بهتر به وسیله نقلیه است و هم به منظور کاهش زمان انتظار در مرز می باشد که از قبل هم به زائرین محترم اطلاع رسانی شده است.


علوی بیان کرد: اکثر زائران استان فارسی از مرز شلمچه وارد عراق شدند و می توانند در بازگشت یکی از مرزهای شلمچه و چذابه، مرز مهران را به شماره 2000141 پیامک کرده و وارد کشور شوند.

دبیر ستاد اربعین استان فارس به اوج بازگشت زائران و اتخاذ تمهیدات و برنامه ریزی های مناسب اشاره و عنوان کرد: توسط کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین استان و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان حدود 400 دستگاه اتوبوس و ناوگان حمل و نقل در نظرگرفته شده که کار انتقال و بازگشت زائران را انجام دهند.

وی ادامه داد: نرخ بلیط برگشت جهت اتوبوس های 25 نفره vip، 451 هزارتومان، اتوبوس های 44 نفره 306 هزارتومان می باشد و به منظور نظارت بر این نرخ ها، ماموران و کارشناسان ما به صورت 24 ساعته و در سه شیفت کاری در مرزها و مسیرهای بین راه فعال هستند و کار مدیریت برگشت زائران و همچنین نظارت بر اتوبوس ها و کرایه ها را انجام می دهند.

علوی بیان کرد: گشت های کنترلی ما برای جلوگیری از گران فروشی بلیط در مرز ها، پاسگاه ها و پلیس راه های مسیر حضور فعال دارند و تا 31 شهریورماه کار برگشت را را انجام می دهیم تا آخرین زائران بتوانند برگردند.

وی افزود: مردم و زائران می توانند در صورت مواجهه با گرانفروشی و یا هر گونه تخلف دیگری به گشت ها اطلاع رسانی کنند و قطعا با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و تاکنون نیز این برخوردها انجام شده است. سامانه 141 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس آماده پاسخگویی و ثبت شکایات زائرین می باشد.

دبیر ستاد اربعین استان فارس بیان کرد: گروهی از زائران با اتومبیل های شخصی خودشان به مرز مراجعه کرده و حسب تجربیاتی که ما در سال های گذشته داشتیم، این زائران هنگام بازگشت به کشور و حرکت به سمت استان فارس و منازل خودشان معمولا خسته هستند و عجله دارند که زودتر به منازل و شهر خودشان برگردند و این خسنگی و عجله خطراتی را برای آنها به دنبال دارد و ممکن است منجر به تصادف و واژگونی اتومبیل شود.

علوی ابراز کرد: از رانندگان خواهش می کنیم در بازگشت از مرزها، عجله ای نداشته باشند و استراحت و خواب کافی داشته و با سرعت مطمئنه و به دور از هرگونه خستگی و خواب آلودگی رانندگی کنند.

وی با بیان اینکه رانندگان بر اساس نظر کارشناسان برای هر دو ساعت رانندگی، حداقل باید 15 دقیقه استراحت کنند گفت: موکب هایی را در طول مسیر برگشت در راه ها، جاده ها و شهرهای مسیر برپا کردیم که این موکب های مردمی هم خدمات پذیرایی، غذا و خدمات رفاهی ارائه می کنند و هم فضایی را برای اسکان در اختیار زائران قرار می دهند که زائران در این مسیر می توانند استراحت کافی داشته باشند.

دبیر ستاد اربعین استان فارس تصریح کرد: بر اساس آماری که از سامانه سماح اخذ شده است بیش از 200 هزار نفر از استان فارس به کربلا مشرف شدند که از این تعداد، حدود 60 هزار نفر از طرق ناوگان زمینی و حمل و نقل زمینی و اکثرا از طریق مرزهای شلمچه و عده ای هم از طریق مرزهای مهران و چذابه اعزام شدند و امسال برای اولین بار از سه فرودگاه بین المللی استان فارس اعزام زائران را به صورت هوایی داشتیم.

وی افزود: برای اولین بار اعزام زائر از فرودگاه لار به مقصد نجف را داشتیم که تاکنون بی سابقه بوده است و تعدادی از زائران را از این طریق توانستیم اعزام کنیم.

علوی خاطرنشان کرد: از ده فرودگاهی که کار بازگشت زائران را انجام دادند سه فرودگاه بین المللی لار، لامرد و شهید دستغیب شیراز در استان فارس قرار دارند

وی ابراز کرد: موکب های ما هم در مرز و هم در کشور عراق مستقر بوده و خدمت رسانی کرده و تا آخرین نفر ادامه دارد و از امروز امکان عبور با برگ گذر موقت و گذرنامه های تمدید شده جهت اربعین به سمت عراق وجود ندارد و اگر کسانی هم بخواهند به عراق بروند باید حتما گذرنامه معتبر داشته باشند و اکنون سامانه سماح بسته شده است و امکان ثبت نام جدید وجود ندارد.

دبیر ستاد اربعین استان فارس عنوان کرد: حدود 8 ماه پیش ستاد اربعین استان شکل گرفته بود و کمیته های 17 گانه مقدمات اعزام زائران و کارهای مرتبط را انجام داده و همچنان فعال هستند و هنوز عملیات اربعین تمام نشده و در خدمت همه زائران خواهیم بود و از همه دست اندرکاران ستاد اربعین خصوصا کمیته اطلاع رسانی، صدا و سیما، اصحاب رسانه، مطبوعات و سایت های خبری معتبر که همکاری خوبی با ستاد اربعین داشتند و اطلاع رسانی به موقعی را انجام دادند تشکر می کنم.

انتهای پیام/ر/س

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، اربعین
نظرات بینندگان