کد خبر: ۱۵۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از چالش‌های فرش دستباف فارس:

قابلیت‌های مغفول مانده فرش دستباف و نقش بی‌توجهی مسئولان بر تار و پود این هنر صنعت

اگر چه فعالان حوزه فرش دستباف، بر این باورند که این هنر صنعت به دلیل جذابیت خاص خود، مورد اقبال تمام دنیاست، اما نقش بی‌‎‌‌توجهی متولیان امر مدت‌هاست بر تار و پود آن سایه افکنده و موجب شده صادرات این حوزه مغفول باقی بماند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، ایران از دیرباز جز کشورهای پیشرو در حوزه فرش دستباف بوده، به‌گونه‌ای که این صنعت با فرهنگ و آداب و رسوم و تمدن هر منطقه گره خورده و تبدیل به هنری بی بدیل شده که امروزه در سراسر دنیا خواهان آن هستند.

این هنر صنعت که در گذشته از رونق بیشتری برخوردار بود چند صباحی با ورود فرش‌های صنعتی به حاشیه رفت اما در چند سال اخیر مجدد مورد توجه گردشگران خارجی و داخی  قرار گرفته تا حدی که از آن به عنوان یکی از کالا‎‌های لوکس استفاده می‌کنند و شاید همین قرار گرفتن در زمره اقلام لوکس و تزئینی از یک سو و تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری ایران با برخی کشورها از سوی دیگر  موجب شده مشکلات حوزه فرش دستباف کمتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

در این خصوص مصطفوی عضو کارگروه فرش فارس هم بر همین عقیده بوده و معتقد است هر چند فرش ایرانی در سراسر جهان معروف و وحبوب است و هیچکس نمیتواند این اهمیت و محبوبیت را انکار کند، اما با این حال باز هم فرش ایرانی هنوز جایگاه واقعی خود را در بازار ملی پیدا نکرده است.

وی بر این باور است که حمایت از این بازار می‌تواند به کسب و کارهای دیگری از صنایع دستی هم کمک کند اما با این تفاسیر قوانین مربوط به واردات، تامین کالا و ارز ترجیحی، مشکلات حوزه صادرات فرش به کشورهای هدف و کم توجهی متولیان به این صنعت، هنوز هم کسبه این بخش را با مشکل روبرو کرده و بازار فرش دستباف را دچار تنش و چالش کرده است.

بزرگ‌ترین چالش حوزه فرش دستباف بازار فرروش آن است

در همین راستا غلامحسین زنهاری یکی از فعلان حوزه فرش فارس نیز پیش از این و در گفتگو با شیرازه بزرگ‌ترین چالش حوزه فرش دستباف را بحث فرروش آن دانست و گفت: اگر چه در استان فارس از نظر تولید با کیفیت فرش، هیچ مشکلی نداریم و مواد اولیه خوب و مرغوب، بافندگان ماهر و پای کار و شرایط لازم جهت شروع کار هم داریم، اما با توجه به وضعیت اقفتصادی و اینکه فرش دستباف در سبد خانوار به عنوان کالای لوکس  قرار گرفته چندان اقبالی برای خرید وجود ندارد و امکان فروش با مشکل جدی مواجه شده است.

به اعتقاد رئیس اداره فرش سازمان صمت استان فارس، در حوزه فروش خارجی هم با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که ایران را در بر گرفته صادرات فرش به کشورهای هدف بسیار سخت شده از طرفی عدم حضور ایران در بازارهای بین‌المللی باعث شده کشورهای دیگر از جمله افغانستان، هندوستان، فیلیین، پاکستان  و... گوی سبقت را از کشور ما با دارا بودن بهترین ظرفیت فرش دست باف بربایند.

در گذشته حمایت هایی همچون اعزام تورهای تجاری و وحضور در نمایشگاه‌های خارجی موجب شده بود این معضل کم رنگ‌تر شود اما امروزه با وجود وضعیت اقتصادی و تبدیل شدن  فرش دستباف، به کالای لوکس این امر به حاشیه رفته که به عقیده زنهای داشتن برنامه عملیاتی و راهبردی کشوری یکی از راهکارهای حل این معضل است چون بدون برنامه نمیتوانیم اقدامی انجام دهیم.

به گزارش شیرازه، آن‌طور که آمارها می‌گویند بیش از۱۷۰ هزار نفر بافنده دراستان فارس با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار متر دستبافت وجود دارد که این بافنده‌ها با توجه به شرایط خاص فصلی هستند و بعضا به سمت کشاورزی هم روی می‌آورند. اما اگر همین ظرفیت را با حمایت‌های همه جانبه به چرخه مستمر و پایدار فرش برگردانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه این هنر صنعت خواهیم بود.

حرکتی که از سوی علی اصغر مصطفوی کارآفرین حوزه فرش قشقایی و عضو کارگروه فرش فارس رقم خورده و موجب شده قریب به 1500 بافنده که کلا هم بانوان هستند در مجموعه وی(شرکت بانو بافت ایلات پارس) مشغول به کار شوند.

این کارآفرین که پیش از این با ظرفیت بسیار پایین‌تری آغاز به کار کرده بود، با گسترش فعالیت فرش و حمایت از بانوان در شهرستان‌های مختلف فارس اکنون تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار را مورد حمایت قرا داده تا این هنر را گسترش دهد.

به گفته این فعال حوزه فرش دستباف، برای گسترش، ماندگاری، ترویج فرهنگ ایرانی و به تصویر کشیدن تمدن غنی استان فارس، این مجموعه فرش، در استان فارس برای بافندگان خود و علاقمندان به این هنر، آموزش‌هایی نخ ریسی، رنگ ریزی، متریال، ایجاد دار و... برگزار می‌کند تا در پایان با تحویل نقشه به بافنده یک زنجیره کامل را جهت عرضه محصول در بازار داخل و خارج ایجاد نماید.

مصطفوی بر این باور است که جهت برگرداندن فرش دستباف فارس به جایگاه اصلی خود، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مسئولان و حتی بافندگان همه و همه باید پای کار بیایند و دست به دست هم دهند تا سد تحریم‌ها را بشکنند و با صادرات این هنر ارزشمند اقتصاد پایداری هم برای کشور و هم خانوارها ایجاد کنند.

این فعال عرصه فرش خطاب به مســئولان ارشد استان فارس خواســتار توجه جدی به فرش قشقایی شد و تاکید کرد: خاســتگاه فرش قشقایی ایران، استان فارس اســت و از بسیاری از مسئولان ارشد استان خواهش کردم به فرش با دید صرف سرمایه‌داری وحلقه نهایی آن نگاه نکنند بلکه پشت زنجیره، افراد بسیاری همچون رنگرز، پشم چین، پشم ریز، بافنده و... هستند که پایین‌ترین سطوح جامعه را تشکیل می‌دهند که قطعا جهت رسیدن ان هنر به جایگاه واقعی این افراد نیز باید دیده و حمایت شوند.

کلام آخر اینکه:

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، فارس بیش از ۱۵ درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده و بیشتر بازارهای هدف فرش فارس کشورهای چین، پاکستان، افغانستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، آمریکا یونان و سایر کشورها است که امروزه به دلیل تحریم‌ها برخی از این کشورها از چرخه صادرات خارج شدند و همین امر موجب ضربه خوردن به بازار فرش دستباف و کاهش فروش شده است.

می‌طلبد متولیان امر از جمله وزارت صمت، وزارت کار، تعاون و رفا اجتماعی، حوزه بازرگانی خارجی، سازمان تامین اجتماعی کشور و... با نگاه جدی‌تر و عزم راسخ‌تر همت خود را بر تارهای این هنر گره بزنند تا شاهد رفع مشکلات فرش دستباف و ارتقای آن به جایگاه واقعی باشیم.

انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان