کد خبر: ۱۵۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱

ضرورت نجات تار و پودر فرش دست باف فارس از گره رکود و بی توجهی مسئولان

به جرأت می توان گفت فرش دست باف یک بسته ی فرهنگی کامل تولید کنندگان و صادرکنندگان است، که میتواند به عنوان یک سفیر فرهنگی در دنیا به معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایرانی بپردازد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، غلامحسین زنهاری رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با شیرازه از فرش دست باف به عنوان یک فرهنگ غنی ایرانی یاد کرد و گفت:فرش دست باف بعنوان فرهنگ و هنر این سر زمین در اَدوار مختلف تاریخ، نشانه هنر و تمدن عمیق و پر قدرتی است که نه تنها در مقابل هجوم اقوام مختلف مقاومت کرده بلکه در مقابل تمام فرهنگ های تحمیلی بیگانه نیز مقاوم ایستاده و چه بسیار آنها را در خود حل نموده و به آن سیمای ایرانی ببخشیده است.

وی با بیان اینکه کیفیت استثنای این کالا که ترکیبی از هنر و صنعت است به سهولت  باعث گذر آن از مرزهای تاریخ و زمان حال گردیده است،  اظهار کرد:جای حیرت نیست که میتوانیم حضور و گسترش آن را حتی در شرایطی که صنایع ماشینی  زندگی دلپذیر انسانی را مورد هجوم قرار داده مشاهده کنیم.

 زنهاری با تاکید بر اینکه اما مساله امروز فرش دست باف مساله بودن یا نبودن است، تصریح کرد: باید به هرطریق این هنر صنعت، بعنوان یک کالا ی با ارزش و یک تولید مفید ملی با ابعاد گسترده و یک صنعت خود کفا هرچند دستی و سنتی  در جامعه مطرح شود و دولت و مردم می بایست نسبت به سرنوشت این کالا و صد هزار نفری که در تولید آن نقش دارند و از طریق آن زندگی و امرار معاش می نمایند توجه کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس ادامه داد: باید دانسته شود که فرش دست باف به غیر از یک کف پوش زیبا با نقش های هنرمندانه یک کار با ارزش تولیدی است که به تمام ضوابط و قوانین حمایتی مربوط به حوزه کسب و کار و تولید نیازمند است.

 وی افزود: به جرأت می توان گفت فرش دست باف یک بسته ی فرهنگی کامل  تولید کنندگان و صادرکنندگان است، به نوعی  فرش دست باف سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند.

این کارشناس فرش در ادامه به بخشی از چالش ها و مشکلات عرصه هنر صنعت فرش دست باف بصورت تیتر وار اشاره کرد و افزود : اولین مورد بالا بودن هزینه تولید است، برخی از گذاره های موثر در این امر کمبود مواد اولیه مانند پشم است که به دلیل خشکسالی، رنگ زاهای گیاهی کمتر در دسترس تولید کننده قرار دارد.

  عدم اقبال دانش آموزان و دانشجویان برای ادامه دادن درس در این رشته است از دیگر چالش های حوزه فرش است که زنهاری به ان اشاره کرد و افزود: سومین مورد کاهش بازارهای هدف به دلیل عدم امکان انتقال پول است، همچنین بالا بودن هزینه های حمل نقل، عدم تبلیغات میدانی و ترویجی موثردر بازارهای داخلی و اینکه مشخص شود وجه تمایز ارزشی فرش دست باف نسبت به فرش ماشینی چیست، عدم برگزاری نمایشگاه های تخصصی فرش دست باف در بازارهای هدف صادراتی و همچنین عدم امکان بازدید های بخش خصوصی بصورت سوبسید دار از بازارهای صادراتی از دیگر چالش های حوزه فرش هستند.

به گزارش شیرازه، فرش دستباف ایرانی به عنوان یک برند قدیمی جایگاهی در عرصه بین الملل دارد و یکی از صنایع مهم و کلیدی برخی استان‌ها از جمله فارس محسوب می‌شود اما مدتی است که با مشکلات متعددی در بخش تولید و صادرات دست و پنجه نرم می کند و گره رکود بر تار و پودش خورده است.

در بخش دوم این مصاحبه رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی که میتوان در این مقطع کمک بسزایی برای ارتقاء توسعه و احیای فرش دست باف استان و کشور داشته باشد اساره کرد که در شماره بعد منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/س



نظرات بینندگان