کد خبر: ۱۵۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
یادداشت؛

روز جهانی قدس؛میراث معنوی مسلمانان و یادگار ماندگار امام راحل

مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی در روز جهانی قدس با اتکال به ذات پاک پروردگارو با یاد و نام شهیدان اسلام و انقلاب و عمل به فرامین امام و رهبری در رابطه با مقابله بی امان با استکبار جهانی به پا می‌خیزند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، روز جهانی قدس رویدادی مهم و سالانه و رسمی ملی و معنوی در حمایت از آرمان ملت‌های مظلوم دنیا خصوصا مردم تحت ظلم و ستم اسراییل جنایتکار است.چنین رسم و رویدادی به ابتکار امام خمینی(ره) به صورت سالانه در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

 اهمیت این روز و مراسم به دلیل تظاهرات گسترده مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی و دولت سفاک و کودک‌کش اسرائیل و سرزمین‌های اشغال‌شده توسط این جرثومه فساد و تباهی و همچنین اعلام نوعی همبستگی با مردم ستمدیده فلسطین و آرمان رهایی قدس شریف از چنگال قوم ستمگر یهود است که مردم مومن و روزه‌دار ایران اسلامی دوشادوش هم با حضور پرشور و حماسی اقشار گوناگون مردم به خیابان‌ها می‌آیند و شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر می‌دهند تابه مظلومان عالم به‌ویژه به فلسطینی‌ها ثابت کنند که یار و همراه انان در بیرون راندن اشغالگران از وطن عزیزشان هستند.

دیدگاه امام و رهبری درباره روز قدس:

امام خمینی(رض) در مورد روز قدس فرموده اند: روز قدس فقط روز فلسطین نیست،روز اسلام و روزحکومت اسلامی است.روزی‌ست که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود،روزی‌ست که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) می‌دانم که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.

روز قدس،روز جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد،روز مقابله مستضعفین با مستکبرین و روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بوده اند.


آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)،رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر این باورند که گرامی‌داشت روز جهانی قدس،موجب می‌شود فلسطینیانِ مورد تهاجم دولت اسرائیل، احساس تنهایی نکنند و بتوانند مقاومت کنند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته از مراجع تقلید شیعه،شرکت مردم در راهپیمایی روز قدس را یک واجب شرعی می‌داند و معتقد است روز قدس باید به یک اعتراض قوی، همگانی و یک‌پارچه علیه غاصبان و اشغال‌گران تبدیل شود.

آیت اله سید حسن نصرالله،حفظه الله رهبر حزب الله لبنان نیز می‌گوید: اسرائیل نه‌تنها خطری برای فلسطین، بلکه خطری برای امنیت، صلح و استقلال همه کشور‌های منطقه است."

اهمیت روز جهانی قدس از نگاه رهبر معظم انقلاب :

 رهبری معظم انقلاب اسلامی روز قدس و راهپیمایی این روز را روزی مهم دانسته و می‌فرمایند: روز قدس مهم است چون نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی حق و باطل، صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی عدل در مقابل ظلم است.

روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛روز امت اسلامی است.روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صهیونیزم است که به وسیله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دست متجاوز اشغال‌گران،مداخله کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است.روز قدس روزکمی نیست.روز قدس یک روز جهانی است. 

یک پیام جهانی هم دارد که نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمی‌رود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین دولت‌های عالم برخوردار باشد.

 چقدر سعی کردند روز قدس را تضعیف کنند و امسال بیش از همیشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ایران اسلامی،باعظمت به همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنیا نشان داد که عقربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انقلاب و ملت ایران به کدام سمت و کدام جهت است؛ نشان داد که اراده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملت ایران چیست؛نشان داد که ترفندها وحقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پول خرج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن‌ها وخباثت‌های سیاسی آنها بر روحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملت ایران اثری ندارد.

راهپیمایی مردم روزه دار در روز قدس:

رهبر فرزانه انقلاب درباره روز قدس و راهپیمایی این یوم اله می‌فرمایند:بنده به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛ معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار می‌کند.

 بیست‌ودوّم بهمن را نگاه کنید، در آن سرما، در آن مشکلات؛ روز قدس را نگاه کنید،با آن دهان روزه؛ چه کسی مردم را می‌آورد در این خیابانها؟ چه گیرشان می‌آید از آمدن در این خیابان‌ها؟ این دست خداست؛ خدا را می‌بینیم، اعتماد می‌کنیم به این حرکت مردمی، به این احساس مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد می‌کنیم.

روز قدس روزی بین‌المللی است

 امام خامنه‌ای دامت برکاته همچنین می‌فرمایند:روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللىِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌های مشتاق دیگرکه امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد،شصت سال و بیشتر است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌ گذاری می‌کند  البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است، شصت سال است که دارند سعی می‌کنند فلسطین را از نقشه‌ جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند.انقلاب اسلامی زد توی دهن این‌ها.ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشه‌ استکباری ایستاد. 

خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده است.روز قدس مخصوص ایران نیست؛ روز دنیای اسلام است و لذا در همه دنیای اسلام، مسلمانان حضور خود را برای دفاع از برادران فلسطینی خود نشان دادند. مسلمانان در این روز اراده عمومی خود را برای مقابله با ترفندهای امریکا و اسرائیل در فلسطین مظلوم و خونین بروز دادند؛ اما ملت ما در این زمینه پیشتاز بوده است و امسال به شکل نمایانی این پیشتازی و عظمتِ اراده ملی را در ایران نشان داد."

 توطئه فراموشی مسأله فلسطین توطئه‌ای خنثی شده است.

 ولی امر مسلمین می‌فرمایند:روز قدس،از روزهای بسیار مهم و تعیین کننده است. سال‌های متمادی است که سعی می‌شود مسأله قدس فراموش شود. روز قدس، درست تیری است به قلب این توطئه؛ حرکتی است برای خنثی کردن این توطئه خباثت‌آمیزی که استکبار و صهیونیسم و طرفداران و همکارانشان دست به یکی کرده‌اند تا به‌ کلّی مسأله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند.

 روز قدس را بزرگ بدارید. این روز، مخصوص ملت ایران هم نیست؛در خیلی از نقاط عالم،مردم مؤمن و پرشور،با محدودیت‌هایی که در کشورهای خود دارند چون حکومت‌ها خیلی جاها اجازه نمی‌دهند روز قدس را گرامی می‌دارند به هر حال جمعیت‌هایی که می‌توانند این کار را می‌کنند ان‌ شاء اللَّه امیدواریم امسال هم در مقابل توطئه‌های ناجوانمردانه‌ای که علیه ملت فلسطین شده است، روز قدس بتواند مشت محکمی به دهان دشمنان ملت دربند فلسطین و دشمنان دنیای اسلام بزند."

فلسفه روز جهانی قدس چیست؟

روز قدس یک روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است،روز مقابله ملت‌ها با ابرقدرت‌هاست.روزی است که باید به همه قدرت‌ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما نیست. روز حیات اسلام است. روزی است که اسلام را باید احیاء کرد.

۱۶ مرداد سال ۵۸ در حالی که کمتر از یک سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گذشته بود،حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در اقدامی هوشمندانه از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به‌عنوان«روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از«حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

اهمیت بیت المقدس(مسجد الاقصی):

 مسجد بیت المقدس قبله گاه اول مسلمانان جهان  به دلایل متعددى،براى مسلمانان وجهان اسلام از قداست و اهمیت ویژه‌اى برخوردار است:اول این‌که فلسطین، سرزمینى است که در آن اولین قبله مسلمین،دومین مسجداسلام، سومین حرم شریف (بعد از مکّه و مدینه) قرار دارد و بنا به فرموده امام على(ع) یکى از چهار قصربهشتى در دنیا(مسجدالحرام، مسجد النبى(ص)، مسجد بیت المقدس و مسجد کوفه) است.

 این شهر به یکسان براى پیروان هر سه دین ابراهیمى، مقدس است و قبله امت‌هاى پیشین نیز بوده است.

در سیزده سال اول بعثت که پیامبر(ص) در مکّه زندگى مى‌کردند و نیز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه آن حضرت و مسلمانان به سوى مسجد الاقصى نماز می‌گزاردند.

دوم اینکه مسجد الاقصى از جهت دیگرى هم براى مسلمانان حائز اهمیت است و آن،قداست و اهمیت اسراء و معراج پیامبر اکرم (ص) است که از مسجد الحرام به قصد مسجدالاقصى و از آنجا به آسمانها صورت پذیرفت.

قرآن کریم در این باره می‌فرماید:سُبْحانَ الَّذِى أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِى بارَکْنا حَوْلَهُ؛«پاک و منزه است خداى که بنده‌اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصى که گرداگردش راپربرکت ساختیم  برد، تا آیات خود را به او نشان دهیم ...».

جمله «بارکنا حوله»،مسجد الاقصى، علاوه بر این‌که خود سرزمین مقدس است،اطراف آن نیز سرزمین مبارک و پربرکتى از نظر مادى و معنوى است.

این سرزمین مقدس درطول تاریخ کانون پیامبران بزرگ خدا،خاستگاه نور توحید و خداپرستى بوده است.

 موضوع اشغال آن به وسیله صهیونیسم و استکبار جهانى و رویارویى جهان غرب با جهان اسلام است به گونه‌اى که اشغال فلسطین،هرگز اشغال یک سرزمین و یک کشور نیست؛بلکه ایجاد یک کانون استعمارى ضد اسلامى  آن‌هم در قلب جهان اسلام در جهت نابودى جهان اسلام و جلوگیرى از شکل گیرى مجدد تمدن اسلامى است. 

از این رو قضیه فلسطین علاوه بر بعد دینى، با استقلال، امنیت و منافع ملى سایر کشورهاى اسلامى نیز شدیداً در ارتباط است،این واقعیتى است که هم از آرمان‌ها، اصول و برنامه‌هاى نژادپرستانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستى شعار گسترش اسرائیل از نیل تا فرات و ادعاى تصاحب بسیارى از اماکن اسلامى و هم از نظر تاریخى و عملکرد آن رژیم در قبال مردم فلسطین و کشورهاى همجوار آن و بالاخره جهان اسلام، به خوبى قابل اثبات است.

 مهم‌ترین دستاوردهای روز جهانی قدس:

اعلام روز جهانى قدس از سوى حضرت امام (ره) و گسترش این مسأله به سایر کشورهاى اسلامى، فلسطین را از مسأله اى داخلى بودن، خارج و آن را به عنوان یکى از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام، تبدیل کرد. 

این مسأله باعث آگاهى،بیدارى و اتحاد جهان اسلام در قبال اهداف شوم آمریکا و صهیونیسم بین الملل شد و افکار عمومى جهان اسلام را به کانون این توطئه ها،سوق داد.

این موضوع و اهتمام حضرت امام(ره) به موضوع فلسطین،در داخل آن کشور نیز داراى تأثیرات بسیار ارزنده اى بود؛پس از دهه‌هاى ۵۰ تا ۷۰  که اسلام از صحنه فلسطین خارج بود مجدداً مسأله فلسطین به مرکزیت نهضت اسلامى معاصر منتقل شد و با این پشتوانه جدیدبه مقابله با پدیده اسرائیل رفت.از این به بعد اصول جهاد، شهادت و فداکارى در راه هدف  که نمادهاى شیعیان و شعارهاى انقلاب ایران بود،به‌عنوان اصول اساسى جهاد اسلامى فلسطین مطرح شد.

سخن پایانی:

مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی در روز جهانی قدس با اتکال به ذات پاک پروردگارو با یاد و نام شهیدان اسلام و انقلاب و عمل به فرامین امام و رهبری در رابطه با مقابله بی امان با استکبار جهانی به‌منظور تجدید پیمان با آرمان‌های مبارزان و مجاهدان فلسطینی برای رهایی قدس شریف و آزاد سازی سرزمین‌های اشغالی از چنگال رژیم متجاوز اسراییل بپا می‌خیزند و با مشت‌های گره کرده فریاد رسای خودرابر سر اسراییلی‌ها و حامیان ان‌ها در کل جهان و منطقه خاورمیانه فرود می اورند. 

علاوه بر ایران در ده‌ها کشور جهان در روز قدس بسیاری از مردم مومن و مسلمان و حتی غیر مسلمانان فریاد مرگ بر اسراییل را سر می‌دهند و با شهدا و مردم مظلوم فلسطین اعلام همراهی و همبستگی می‌کنند.روزقدس روز نمایش قدرت و هیمنه جهان اسلام در برابر اسراییل این موجود پست و حقیر است که بنا به فرموده سید حسن نصراله رهبر محور مقاومت" اسراییل خانه عنکبوت است و بنا به فرموده رهبر عزیزمان اسراییل به زودی زود نابود و قدس شریف از دست اشغالگران صهیونیست رها خواهد شد.

 وعده دیدار همه ما حضور در صفوف محکم و فشرده راهپیماییان روز جهانی قدس خواهد بود.


نویسنده:سید محی الدین حسینی،فعال رسانه


انتهای پیام/224224
برچسب ها: یادداشت ، قدس ، فلسطین
نظرات بینندگان