کد خبر: ۱۵۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با شیرازه:

کارگران نقش کلیدی و اساسی در رشد تولید و مهار تورم دارند

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: کارگران نقش کلیدی و اساسی در رشد تولید و مهار تورم دارند و اگر دقت شود هیچ‌گونه تولیدی بدون حضور کارگران نخواهیم داشت و در حقیقت کارگران رکن اساسی تولید هستند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،کارگران از شریف‌ترین طبقات جامعه هستند، زیرا چرخش دست و بازوی آن‌ها باعث چرخش چرخه‌های زندگی جامعه و امتداد رگه‌های حیات در مجاری هستی است.

 حضرت علی علیه السلام، عرقِ جبین می‌ریخت و در کِشتزار کار می‌کرد تا کارگران برخود ببالند که مولای آزاده‌شان نیز بر کارگری افتخار می‌کرد.

به راستی که دستان پینه زده این قشر زحمت‌کش نشان از جان‌فشانی آنان برای اعتلای ایران اسلامی است و بدون تردید امروزه برای آسایش خاطر و امنیت شغلی این قشر زحمت‌کش و ایجاد اشتغال برای فرزندان آن‌ها باید برنامه‌ریزی اقتصاد کشور مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و قابلیت‌های منطقه‌ای باشد که الگوی اقتصاد مقاومتی تنها راه آن است.

روز کارگر فرصتی است مغتنم برای ارج نهادن به خدمات صادقانه این گروه زحمت‌کش و بی‌ادعای جامعه، یقینا رشد و شکوفایی جوامع از دیرباز تاکنون مرهون قدرت و توان و پویایی این خالقان ارزش و شاکران حقیقی نعمات الهی است که با بازوان توانمند خود شکوفایی و رونق اقتصادی را برای آحاد جامعه به ارمغان می‌آورند.

از همین رو جعفر قادری ،عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس در گفتگوی تفصیلی با این پایگاه تحلیلی خبری در واکنش به این‌که  به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تامین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟ گفت: تا زمانی که جهت‌گیری به سمت تقویت تولید نباشد و از طرفی به سمت ایده مناسب تولیدی نرویم تقریبا هم کارفرما و هم کارگر از وضعیت ناراضی هستند. باید تسهیلی در فضای کسب و کار انجام شود که هزینه‌های تولید را کم کنیم و تا زمانی که اموراتمان با کشورهای منطقه به خوبی برقرار نشود و زیر ساخت‌های اقتصادی کشور تقویت نشود اسباب ناراحتی کارفرما و کارگر به وجود می‌آید و نمی‌تواند انتظارات و توقعاتش را براورده کند.

 بنابراین باید برخی کارهای اساسی و زیربنایی در زمینه تولید انجام شود و در کنار این هم حمایت‌هایی که می‌خواهیم انجام دهدیم از تولید به نفع کارگر باشد یعنی اگر می‌خواهیم مالیات بگیریم آن را انجام دهیم ولی در مقابل تکنولوژی‌های کاربر از نیروی کار حمایت کنیم و تشویق کنیم که سرمایه‌گذار و کارگر بیشتر ترغیب شوند بلکه به سمت تولید اشتغال بروند که باید یک سری مساعدت‌ها توسط دولت انجام شود.

شیرازه؛ فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟ 

قادری:

فراکسیون‌هایی که در مجلس فعال هستند نوعا در حقیقت ساختارشان به گونه‌ای است که به یک حمایت‌های جمعی از کمیسیون‌ها داشته باشند و در زمانی که در لوایح‌ها مطرح می‌شود از ظرفیت فراکسیون استفاده شود و کمک کنند که به ان تعریف برسند.

شیرازه؛آیا در کشور اصناف کارگری بدرستی پا گرفته‌اند و شأنیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟

قادری:

به نظر می‌رسد ساختارهای مناسب برای دفاع  و حمایت از حقوق کارگری در کشور به درستی شکل نگرفته است و بعضی از تشکل‌ها شاید بیش از آن که ماهیت صنفی داشته باشند بیشتر ماهیت سیاسی دارند و تازمانی که تشکل صنفی شکل نگیرد و در یک تعامل منطقی با دولت و کارفرما نباشد شاید نتواند انتظارات و توقعات کارگری را دنبال کند و نیاز است که ساختارها شکل بگیرد تا بتواند اقدامات صنفی را به دور از مسائل سیاسی دنبال کند و تا این تشکل‌ها متهم به مساله سیاسی نشوند.

شیرازه: نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می‌شود؟

قادری:

کارگران نقش کلیدی و اساسی در رشد تولید و مهار تورم دارند و طبعا اگر دقت شود هیچ‌گونه تولیدی بدون حضور کارگران نخواهیم داشت و در حقیقت کارگران رکن اساسی تولید هستند و هر مهار تورم که انجام شود یک پای اساسی موضوع کارگران هستند و بنابراین باید نقش و جایگاه کارگران در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.

شیرازه؛ کارگر نیازمند مهارت و آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذیربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

قادری:

برای ارتقای سهم کارگر از ارزش افزوده باید مهارت تولید کارگران ارتقا پیدا کند و ما در کنار محیط کارگری هنرستان‌هایی را ایجاد کنیم که بتواند دانش فنی و مهارت آن‌ها را ارتقا دهد که بهترین کمک که هم دریافت می‌کند و همزمان کارفرما و کارگر مرتفع می‌شوند.

شیرازه: امنیت شغلی امروزه دل نگرانی بزرگ کارگران است، در مسیر رفع این دل نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟

قادری:

شاید نیاز باشد بعضی از قوانینی که امنیت شغلی کارگران را زیر سوال می‌برد به نوعی اصلاح شود و از طرفی دیگر نباید هم تمام بار امنیت شغلی بر دوش کارفرمایان باشد و دولت می‌بایست ورود کند و در حقیقت مشوق‌هایی برای اشتغال بیشتر برای کارگران استفاده کند که کارفرما ترغیب شود و به‌جای استفاده از تکنولوژهای سرمایه بر از تکنولوژی کاربر استفاده کند که این خود یک تضمین شغلی برای کارگر فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان