کد خبر: ۱۵۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
رئیس دانشگاه پیام نور کازرون درگفتگو با شیرازه:

قیام ۱۵ خرداد روز بذر انقلاب اسلامی و آغاز دفاع از حقیقت بود

رئیس دانشگاه پیام نور کازرون تاکید کرد: روز ۱۵ خرداد، روز بذر انقلاب اسلامی و آغاز دفاع از حقیقت و مقاومت و سرآغاز انقلاب اسلامی و قیام خودجوش مردم بود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، عیسی زارع درنیانی، رئیس دانشگاه پیام نور کازرون در گفتگو با خبرنگار شیرازه به تشریح ماجرای قیام ۱۵ خرداد پرداخت و گفت: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در طی بازداشت امام خمینی در اعتراض به تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد.

وی افزود: لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی یک بند داشت که بنا بر آن سوگند به قرآن حذف شده و عنوان کرده بود که با هر کتاب دیگری می‌شود سوگند یاد کرد که امام خمینی این امر را خطر نفوذ بهائیت در دولت دانستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود، این قیام به نام اسلام و برای اسلام شکل گرفت و نه تنها آغازی بود برای انقلاب اسلامی و شورش و مقاومت علیه طاغوتیان، بلکه نقطه سرآغاز انقلاب بود.

قیام ۱۵ خرداد روز بذر انقلاب اسلامی و آغاز دفاع از حقیقت بود

زارعی درنیانی در ادامه اظهار کرد: روز دوم فروردین ۱۳۴۲ در مراسم سوگواری، مدرسه فیضیه قم به گلوله بسته شد و تعداد زیادی به شهادت رسیدند، قصد رژیم شاه از این کار اختلاف افکنی بین مردم و روحانیت و اجرای سیاست‌هایی بود که شاه و همدستانش دنبال  می‌کردند.


رئیس دانشگاه پیام نور کازرون اضافه کرد: ۱۳ خرداد در پی چهلمین روز درگذشت شهدای فیضیه، جمعیت بسیار زیادی همراه امام خمینی شدند و در خیابان‌ها راهپیمایی کردند که همین امر موجب دستگیری امام خمینی(ره)گردید؛ دو روز بعد هم در دانشگاه‌ها و خیابان دسته‌های مردمی به نشان اعتراض به دستگیری امام خمینی و حمایت از تظاهرات ضد طاغوتی، جمع شدند و به اعتراض مشغول شدند.

وی با بیان اینکه این اتفاقات موجب شد تا ماهیت اعتراضات تغییر پیدا کرده و به یک جریان تبدیل شود، گفت: استعمار در کنار استبداد داخلی همنشین و هم‌فکر شد و مرکز مخالفت از تهران به قم تغییر یافت، همچنین مرجعیت شیعه و رهبری سیاسی مردم در اختیار امام خمینی قرار گرفت که همه اینها در ماه محرم اتفاق افتاد و موجب شد نسل جدیدی از روحانیت شکل بگیرد که راه‌گشای راه آینده باشند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در هم شکستن اسطوره طاغوت و شاهنشاهی در ماه محرم ۴۲، ریشه داشت در تاسوعا و عاشورای حسینی،  تصریح کرد: این روز، روز بذر انقلاب اسلامی و آغاز دفاع از حقیقت و مقاومت و سرآغاز انقلاب اسلامی و قیام خودجوش مردم بود.

انتهای پیام224224




نظرات بینندگان