کد خبر: ۱۵۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه:

شهید چمران تلفیقی از عقیده، ایمان، مبارزه و دانش بود

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ، گفت: الگوی شهید چمران می‌تواند کامل‌ترین الگو برای اساتیدی که می‌خواهند در کنار تقوا، اخلاق، عرفان و جهاد را در پیش بگیرند؛ باشد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، محمدکاظم کاوه پیش‌قدم، دانشیار علوم سیاسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با این رسانه افزود: شهید چمران از نخبگان علمی و سیاسی تاریخ معاصر ایران است شاید تنها دانشمندی است که از اولین مقطع تحصیلی تا پایان فارغ‌التحصیلی در هم‌دوره‌هایی که کلاس رفت و آموزش دید رتبه اول را داشت و در اولین پروژه پرواز فضاپیما به ماه نفر نخست بود؛ ولی باتوجه‌به گرایش‌های عرفانی و مذهبی و باتوجه‌به عقیده ظلم‌ستیزی‌ای که داشت آمریکا را رها کرد و کنار امام موسی صدر برای احیای شیعیان و مبارزه با اسرائیل در لبنان ایستاد.

وی گفت: چمران تلفیقی از بین عقیده، ایمان، مبارزه و دانش که توانست سه راس مثلث را باهم پیوند بزند و به‌عنوان الگویی در بیارد و بعد از اینکه امام موسی صدر در لبنان ربوده شد شهید چران با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و در جبهه‌ها در کنار رزمندگان جنگید و گروه جنگ‌های نامنظم را راه‌اندازی کرد و خود نیز با وجودی که نماینده امام در شورای‌عالی دفاع بود در خط مقدم حضور داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به الگوی شهید چمران گفت: الگوی شهید چمران می‌تواند کامل‌ترین الگو برای اساتیدی که می‌خواهند در کنار تقوا، اخلاق، عرفان و جهاد را در پیش بگیرند؛ چراکه واقعاً لقب عارف تفنگ‌به‌دوش مصداق کامل شهید چمران است.

شهید چمران تلفیقی از عقیده، ایمان، مبارزه و دانش بود

پیش‌قدم در پاسخ به الگوپذیری تربیت‌پذیری شهید چمران بیان کرد: اولین ویژگی شهید چمران خودسازی، مبارزه با هوای نفس، جاه‌طلبی، ریا خودبزرگ‌بینی مصداق اولیه تقوا را در خود زنده کرد و پس از آن از ابزاردانش برای اینکه به باورهای ایمانی خود تحقق دهد استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: اگر این سبک و زندگی شهید چمران در مدارس و دانشگاه‌های ما به‌عنوان یک الگو ترویج شود یکی از بهترین ابزارها برای تربیت نسل جدیدی است که امروزه بعضی‌هایشان سرگردانند و به دنبال الگوهای کامل علمی هستند.

دانشیار علوم سیاسی با اشاره به رفتار شخصیتی شهید چمران عنوان کرد: شهید چمران مردی از جنس مردم بود که بسیار خاکی بود که پست و مقام را به‌عنوان یک ابزار خدمت تلقی می‌کرد؛ در کردستان حضورش در بین مردم و زیستن کنار آنها مانع اصلی سقوط این شهر شد و همراهی با روحانیت دلسوز با ابتکار و ایده‌های نوینی جنگ داشت از مهم‌ترین ویژگی شهید عزیز بود و که مانند شهید سلیمانی خودش را وقف کرده بود.


انتهای پیام/224224


 
نظرات بینندگان