کد خبر: ۱۵۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۲
گزارش شیرازه از؛

خطوط ویژه‌ ای که دیگر ویژه نیستند

با گشتی کوتاه در خیابانهای شیراز و منتظر ماندن‌های سرسام‌آور در ترافیک شهری به خوبی جای خالی نظارت‌ها و راهکارهای اساسی حل مشکل ترافیک و استفاده از خطوط ویژهایی که دیگر ویژه نیستند را لمس خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، قطعا برای هر یک از ما در طول روز یا هفته پیش آمده که ساعات زیادی را صرف حضور در ترافیک سنگین شهر کنیم و درست زمانی که در گرمای شدید در خودروهای شخصی یا عمومی به انتظار نشسته‌ایم تا گره کور خیابان‌های شهر باز شود، برخی با عبور از خطوط ویژه شهری هم موجب برهم زدن تردد دیگر خودروها می‌شوند و هم ایجاد اختلال در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای امدادی می‌کنند.

این‌گونه افراد که معمولا و در همه مواقع خود را «تافته جدا بافته» می‌دانند، بدون توجه به حقوق شهروندی برای زودتر رسیدن به مقصد قانون را دور می‌زنند، بی‌آنکه بدانند با این کار شاید جان فردی را به  خطر می‌اندازند که برای زنده ماندن نیاز به خودروی امدادی دارد که مدتها در ترافیک سطح شهر و حتی در خطوط ویژه به انتظار مانده است.


حال باید دید اساسا فلسفه طراحی خطوط ویژه چیست و چه کاربری‌هایی دارد؟

در بسیاری از شهر‌های بزرگ جهان برای این که وسایل حمل و نقل عمومی بتوانند سرعت بیشتری نسبت به خودرو‌های شخصی داشته باشند تا باعث شود مردم ترغیب به استفاده از آن‌ها گردند خطوط ویژه‌ای را اختصاص داده‌اند؛ البته در مواردی هم که جان و مال و امنیت مردم در خطر باشد خودرو‌های امدادی و امنیتی هم از این خطوط برای سرعت بیشتر در امداد رسانی استفاده می‌کنند که کاملا قابل دفاع است.

اما موضوعی که در همه این سال‌ها به درستی به آن پرداخته نشد و شاید هم کسی چندان به آن توجهی نکرد، نحوه استفاده و شرایط صدور مجوز تردد در این خطوط ویژه و اعمال جریمه‌هایی است که افراد متخلف برای ویژه بودن باید بپردازند.


خطوط ویژه‌ ای که دیگر ویژه نیستند


به همین منظور خبرنگار شیرازه که با گشتی کوتاه در سطح شهر شیراز متوجه عدم نظارت کافی بر این خطوط ویژه شده است، در یک گفتگوی خبری با حمید کریمی رئیس پلیس راهور شهرستان شیراز، به بررسی شرایط استفاده از خط‌ ویژه و میزان جرایم در نظر گرفته شده برای متخلفان پرداخته است.

کریمی خطوط ویژه را طرحی در جهت ارتقاء حمل و نقل عمومی در معابر به خصوص محل‌های پرتردد شهرهایی دانست که دارای ترافیک سنگینی هستند

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در معابر یک طرفه شهر شیراز، به منظور دسترسی شهروندان به مسیرهایی که عبور از آنها با خودرو شخصی ممنوع می‌باشد خطوط ویژه‌ای اجرا شده که فقط ناوگان حمل و نقل عمومی اجازه تردد دارند.

خطوط ویژه‌هایی که دیگر ویژه نیستند 

رئیس پلیس راهور شهرستان شیراز،عبور اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری که وسایل حمل و نقل عمومی هستند، خودروهای امدادی از جمله اورژانس، پلیس و آتش‌نشانی را مجاز به استفاده از خطوط ویژه دانست و افزود: البته خودروهای امنیتی و امدادی نیز تنها در مواقعی که در حال انجام ماموریت هستند اجازه تردد از این مسیرها را دارند.

و اما باز در قانون و اجرای آن به موضوعی می‌رسیم که شاید بارها و بارها در مباحث مختلف به آن اشاره شده، که آن هم بازدارنده نبودن جرائم است؛ نکته‌ای که کریمی با صراحت به آن اشاره کرد و یکی از دلایل عدم رعایت قوانین را همین امر دانست و گفت: در قانون مبلغ جریمه عبور از خطوط ویژه برای خودروهایی غیر از آنان که ذکر شد، ۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که قطعا به دلیل پایین بودن نرخ جریمه، بازدارنده نیست و متخلفان به خود اجازه قانون شکنی و ایجاد اختلال در تردد شهری را می‌دهند.

خطوط ویژه‌هایی که دیگر ویژه نیستند

وی در ادامه عنوان کرد: به همین خاطر برای رفع این مشکلات و کاهش تخلف، طبق هماهنگی صورت گرفته با معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز، مقرر گردیده تمامی خطوط ویژه‌ای که در سطح این کلانشهر هستند مجهز شوند به سامانه ثبت تخلف عبور از خط ویژه شوند.
 
پلیس راهور شهرستان شیراز، با اشاره به اینکه دوربین خط ویژه سر میدان امام حسین(ع) تا پارامونت نصب شده، عنوان کرد: اکنون به صورت ارشادی و آزمایشی مشغول به فعالیت است و تا چند روز آینده افراد متخلفی که در این سامانه ثبت می‌شوند، اعمال قانون خواهند شد.

به گفته کریمی، محدوده بلوار کریم خان زند که بیشترین حجم ترافیک شهری را به خود گرفته نیاز ضروری است که این خطوط ویژه به درستی نظارت و اعمال قانون شوند تا شهروند متخلف قوانین را رعایت کرده و موجب اختلال در ناوگان حمل و نقل عمومی نگردند.



خبرنگار شیرازه روز گذشته با چند تن از شهروندان شیرازی و یکی از رانندگان اورژانس 115 شیراز که بیش از 15 دقیقه در ترافیک خیابان زند باقی ماند اما امکان استفاده از خط ویژه برایش فراهم نبود به گفتگو پرداخته که اکثر آنها از وضعیت نا مناسب ترافی و خطوط ویژه شهر گلایمند بودند.

به گزارش شیرازه اکنون این سوال مطرح است که اکنون با راه‌اندازی سامانه ثبت تخلفات خطوط ویژه آیا تغییری در روند ترافیک شهر و استفاده درست از این خطوط خواهد شد یا همچنان باید شاهد طرحی باشیم که چند صباحی به صورت آزمایشی اجرا و سپس به دست فراموشی سپرده می‌شود؟



انتهای پیام/224224






نظرات بینندگان