کد خبر: ۱۶۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
سرپرست شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی داراب خبر داد:

اجرای همزمان ۳ برنامه مهم سلامت محور در داراب

سرپرست شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی داراب بیان کرد: مشارکت مردم در برنامه غربالگری فشار خون بالا می‌تواند در شناسایی سریع بیماری کمک کننده باشد و از عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری کند.
به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌ها پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، سجاد رضایی سرپرست شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی داراب این ۳ برنامه سلامت محور را شامل بسیج کنترل و پیشگیری فشارخون بالا در گروه سنی بالای ۱۸ سال، انجام آزمایش‌های رایگان قند خون و چربی خون در افراد بالای ۳۰ سال در مناطق روستایی و انجام آزمایش رایگان تشخیص به هنگام سرطان روده بزرگ در گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال در مناطق شهری و روستایی عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه پیشگیری و کنترل فشارخون در گروه سنی ۱۸سال به بالا، افزود: بیماری فشار خون بالا در ۹۵ درصد موارد بدون علامت است و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود.

سرپرست شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی داراب بیان کرد: مشارکت مردم در برنامه غربالگری فشار خون بالا می‌تواند در شناسایی سریع بیماری کمک کننده باشد و از عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری کند.

رضایی از تمام گروه‌های سنی یاد شده خواست برای مشارکت فعال در این ۳ برنامه مهم سلامت محور با مراجعه به پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت، معرفی نامه دریافت و به آزمایشگاه‌های زیر پوشش شبکه بهداشت و درمان مراجعه کنند و از سلامت خود آگاه شوند.

فروغ سلیمی کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت داراب نیز گفت: با توجه به پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر، پیش بینی شده ۳۵ درصد افراد بالای ۱۸سال به بیماری فشار خون بالا مبتلا باشند در حالی که نیمی از آن‌ها از بیماری خود آگاهی ندارند.

اجرای همزمان ۳ برنامه مهم سلامت محور در داراب

شناسایی بیش از ۱۵ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در داراب

او بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به فشار خون بالا در سطح شهرستان داراب شناسایی و ثبت شده است که پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰ هزار بیمار در شهرستان نیاز به شناسایی به هنگام و شروع اقدامات درمانی داشته باشند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت داراب، به شیوع بالای سرطان روده بزرگ در گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال اشاره کرد و انجام رایگان تست Fit را فرصتی مناسب برای تشخیص زودهنگام این بیماری برشمرد.

سلیمی افزود: از ابتدای شروع این ۳ طرح تا کنون ۴۵ هزار و ۴۲۱ نفر در زمینه فشار خون بالا، ۱۰ هزار و ۳۵۷ تست قند خون در افراد بالای ۳۰ سال دارای دفترچه روستایی و ۴ هزار و ۷۰۰ تست fit برای گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال در همه مراکز خدمات سلامت و آزمایشگاه‌های زیر پوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب ارزیابی و اجرایی شده است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان