کد خبر: ۱۶۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
یادداشت/

تبیین واقعیات دوران دفاع مقدس

رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های انقلابی باید مدام برای نسل امروزوفردا مطلب نو با شیوه‌ای جدید از واقعیات دفاع مقدس داشته باشند تا هضم و درک مطالب مرتبط با شهید و شهادت را درک کنند و بدانند آرامش و آسایش امروزشان را مرهون مقاومت چه کسانی در چه شرایطی هستند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در آستانه سالگرد ۸ سال مجاهدت و حماسه و دفاع مقدس قرار گرفته‌ایم. ۸ سال پر از خاطره و مملو از عطر یاد شهدای عزیز و ایثارگرانی که تا پای جان در دفاع از میهن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیدند، رزمندگان غیوری که تا توان داشتند با تحمل سختی‌ها و محرومیت‌ها و دوری از عزیزانشان دشمن بعثی را باقوت و باقدرت هرچه‌تمام‌تر به عقب راندند، جانبازان قهرمانی که با نثار اعضای بدن خود نگذاشتند تکه‌ای از وطن پاره و به دست دشمن دون بیفتد و آزادگان مقاوم و سرافرازی که با عشق و مقاومتشان برای ایران، سربلندی را در بین جهان و جهانیان به ارمغان آوردند.

 خانواده‌های شهدایی که چه سختی‌ها در غم فراق عزیزانشان کشیدند. 

چه مصائبی که جنگ جهان علیه ایران برای ما نداشت را همه می‌دانیم با این اوصاف چه کسی و یا چه کسانی با کدامین روش‌ها و ابزار باید واقعیات جنگ را برای نسل جبهه ندیده امروزوفردا بازگو کنند؟ امروز نه‌تنها وعاظ و راویان جبهه و جنگ و یادگاران ۸ سال دفاع مقدس در مجالس و برنامه‌های هفته دفاع مقدس و یادمان‌های شهید و شهادت، مناسبت‌های ملی و مذهبی و...باید از جنگ و مسائل مرتبط با آن بگویند؛ بلکه رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات به‌عنوان نقش‌آفرینان اصلی بازگوکننده مسائل جنگ و زبانه‌ای گویا و رسای دردمندان اجتماعی باید به نحوی به مسائل دفاع مقدس و امور جبهه و جنگی که بر ما تحمیل شد بپردازند که گردانندگان واقعی جنگ ابرقدرت‌ها با ایران از یادها و اذهان ملت ما نروند و به فراموشی سپرده نشوند.

 رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های انقلابی باید مدام برای نسل امروزوفردا مطلب نو با شیوه‌ای جدید از واقعیات دفاع مقدس داشته باشند تا هضم و درک مطالب مرتبط با شهید و شهادت و شب‌های حمله، تخریب و دوران اسارت و معنای جانبازی، بمباران‌ها و موشک‌باران‌ها، حملات شیمیایی و به اسارت گرفتن‌ها و هزار و یک مسئله دیگر جنگ را درک کنند و بدانند آرامش و آسایش امروزشان را مرهون خدمات خستگی‌ناپذیر آن و شب‌بیداری‌ها و مقاومت و نگاهبانی‌های چه کسانی در چه شرایطی هستند.

 نشریات ملی و استانی امروز از کمترین فضای مرتبط با شهید و شهادت و جبهه و جنگ برخوردارند و لازم است تا به این مسئله بهتر از قبل پرداخته شود. 

بسیج رسانه در هر استان باید با ارائه راهکارها و پیشنهادها سازنده خود در زمینه اطلاع‌رسانی از دوره‌های جنگ ۸ساله، سمت‌وسوی رسانه‌هایی را که از این کشور منافع می‌برند به‌جانب ارزش‌های متعالی دفاع مقدس سوق دهند. 

به آن امید که پیش‌کسوتان جهاد و شهادت، از یادها نروند و اجر و مزدشان که در نزد خدای متعال محفوظ است در بین زمین و آسمانیان هم مأجور بوده و ضایع نگردد. تبیین مسائل جنگ و روایتگری خاطرات و واقعیات دوران دفاع مقدس رسالتی است که بر عهده اصحاب قلم و دانی و فعالان رسانه‌هاست.

خواندنی‌هایی جالب و جذاب از دوران تابناک دفاع مقدس
 
دوران هشت‌ساله دفاع مقدس دوران خوبی‌ها و نمایش سلحشوری‌ها و دوران جاودانگی‌هاست. شهیدان بزرگ وطن برای پاسداری از ارزش‌های دین خدا رفتند و جان‌عزیز خود را تقدیم داشتند. 

در این میان شهید و شهادت دو واژه مقدس و مبارک در میان مردم انقلابی و مجاهد ایران مطرح شده و رواج یافته؛ اما شهدا که روزی‌خوار درگاه الهی‌اند در زمان حیاتشان و بعد از شهادتشان مظاهر لطف و مرحمت الهی‌اند و همواره ما را مورد عنایت خود قرار می‌دهند و ما باید یاد نامشان را زنده نگه داریم که مزد و ثواب زنده نگه‌داشتن یاد و نام آنان کمتر از ارزش شهادتشان نیست. 

در ادامه به برخی از اطلاعات و دانستنی‌ها در مورد شهادت برخی از شهدای شاخص دوران ۸ سال دفاع مقدس می‌پردازم به امید آنکه آنان ما را در دنیا و آخرت مورد شفاعت خود قرار دهند.

 رحمت و رضوان الهی بر ارواح پاک و طیبه شهدای اسلام و انقلاب از اولین تا به امروز باد.

دانستنی‌های شنیدنی از جنگ ۸ساله عراق علیه ایران اسلامی

- شهیدی که اولین نظامی بود که مقام معظم رهبری پشت سر او نماز خواند و به او اقتدا کرد.
 (شهید خلبان علی‌اکبر قربان شیرودی)
 - شهیدی که خلبانان عراقی در محل شهادتش در بغداد به احترام او یک دقیقه سکوت کردند. (شهید خلبان عباس دوران)
- شهیدی که وصیت‌نامه او را مقام معظم رهبری در خطبه‌های نمازجمعه قرائت نمود. (شهید سروان مسعود آشوری)
- فرمانده‌ای که در ۴ عملیات بیش از ۱۰ هزار کیلومترمربع از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را آزاد نمود. (شهید سپهبد علی صیاد شیرازی)
- شهیدی که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نمازجمعه نحوه شهادتش را شرح داد. (شهید سرهنگ ایرج نصرت زاد)
- شهیدی که قرآن را با دست‌نوشت و با ختم نوشتن قرآن شهید شد. (شهید سرهنگ شریف اشراف)
- شهیدی که پیام داد «به امام و مادرم بگویید که سیاه کوه لرزید؛ اما انشایی نلرزید» و شهید شد
 (شهید ستوان یکم وظیفه عبدالحمید انشایی)
- شهیدی که اسیر شد و در حال مقاومت به شهادت رسید و لبخند شادی به لبانش نشست (شهید سرباز محمدرضا صادقی)
- شهید آزاده‌ای که بیشترین مدت اسارت را تحمل کرد (شهید خلبان حسین لشکری)
- شهیدی که در پایان جنگ نارنجک به خود بست و زیر تانک دشمن رفت (شهید سرباز یوسف حیدری)
- اولین شهید ترور بعد از انقلاب (شهید سپهبد سید محمدولی قرنی)
- فرمانده شهیدی که ناو جنگی خود را تاآخرین‌نفس رها نکرد و به شهادت رسید. (فرمانده ناوچه پیکان ناخدا محمدابراهیم همتی)
- شهیدی که خبر از شهادت خودش داد و گفت مفقودالاثر می‌شوم (فرمانده گردان شهادت، شهید ستوان غلامرضا طرق)
- شهیدی که گزارش پر صلابتی از مقاومت رزمندگان در چزابه را به امام خمینی (ره) داد (شهید سرهنگ غلامرضا مخبری)
- شهیدی که به‌خاطر برپایی نماز در اسارت ضدانقلاب به شهادت رسید. (شهید خلبان حسین قاسمی)
- مسیحی که مسلمان شد و بلافاصله به شهادت رسید. (وازگن آوسیان یا مهدی محمدی)
- شهیدی که مالک‌اشتر نیروهای مسلح بود.
 (شهید سپهبد علی صیاد شیرازی)
- جانباز قطع نخاعی که ۲۴ سال دمر خوابیدن را بدون ذره‌ای ناراحتی تحمل کرد و به شهادت رسید.
 (شهید سرباز رمضان روحی)
- شهیدی که دستش در عملیات رمضان قطع شده و آن را در جیبش قرار داده بود تا سربازها متوجه نشوند (شهید زارعیان)
- شهیدی که گفت ایران کشور پهناوری است؛ اما برای عقب‌نشینی من جایی ندارد (شهید سرتیپ امیری)
- شهیدی که حج نرفت؛ اما روز عید قربان به شهادت رسید (شهید خلبان عباس بابایی)
- فرمانده‌ای که برای معالجه و ملاقات و مراسم دفن و ختم دخترش از منطقه عملیات بیت‌المقدس خارج نشد و بعد به شهادت رسید. (شهید سرلشکر مسعود منفرد نیاکی)

آیا می‌دانید؟

- آیا می‌دانید اولین فرمانده نیرویی که به شهادت رسید شهید سرلشکر خلبان جواد فکوری فرمانده نیروی هوایی ارتش بود؟
- آیا می‌دانید اولین وزیر دفاع که به شهادت رسید شهید سرلشکر سید موسی نامجو بود؟
- آخرین صاحب‌منصب نظامی که با ترور شهید شد
 (شهید سپهبد علی صیاد شیرازی)
- فرمانده‌ای که به چریک پیر معروف بود (شهید سرلشکر حسن آبشناسان)
- خلبانی که به شکارچی ناوهای اوزا و قهرمان 
جنگ‌های دریایی با عراق معروف بود. (شهید خلبان حسین خلعتبری)
- خلبانی که وصیت کرد که اگر ذره‌ای از خاک وطنم، به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم بشویید. (شهید خلبان حسین خلعتبری)
- خلبانی که آسمان جنگ را به تسخیر خود در آورد.
 (شهید خلبان سید علیرضا یاسینی)

- خلبانی که کابوسی برای نیروهای عراقی تبدیل شده بود. (شهید خلبان سید علیرضا یاسینی) - خلبانی که ثواب بودن در جبهه را از رفتن به حج بیشتر می‌دانست (شهید خلبان عباس بابایی) - خلبانی که در یک روز بیش از ۷ بار به عمق خاک دشمن رفت (شهید خلبان مصطفی اردستانی) - خلبانی که با بیش از ۴۰۰ پرواز برون‌مرزی بر فراز خاک دشمن و بیش از ۱۸۰۰ ساعت پرواز یکی از قهرمانان جنگ به‌حساب می‌آید. (شهید خلبان مصطفی اردستانی) - شهیدی که نابغه نیروی هوایی بود. (شهید سرلشکر منصور ستاری) - شهیدی که با حفظ سمت فرمانده نیروی هوایی ارتش، وزیر دفاع هم بود. (شهید خلبان سرلشکر جواد فکوری).

برخی از اولین‌های دفاع مقدس 

 اولین گلوله‌ای که از یک دستگاه تانک در جنگ ایران و عراق به‌سوی کشورمان شلیک شد توسط ملک‌حسین، پادشاه وقت اردن انجام گرفت، اولین عملیات منظم رزمندگان اسلام، عملیات امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف در تاریخ 26/12/1359 در منطقه غرب سوسنگرد انجام شد، اولین ایستگاه‌های صلواتی جبهه‌ها در شهر بستان (پس از آزادسازی) راه‌اندازی شد.

 اولین عملیات نیروی هوایی ارتش، تنها به فاصله ۲ ساعت پس از اولین حمله هوایی دشمن، در بعدازظهر ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ صورت گرفت که صدمات جبران‌ناپذیری به ۲ پایگاه مهم هوایی عراق به نامه‌ای الرشید و شعبیه وارد نمود. 

اولین عملیات نیروی دریایی ارتش در هفتم آذرماه ۱۳۵۹ انجام شد. اولین حضور مقام معظم رهبری در جنگ تحمیلی، در اواخر سال ۱۳۵۹ صورت گرفت و تا یکی دو ماه از ابتدای سال ۱۳۶۱ ادامه یافت. اولین موشک ایران برای مقابله‌به‌مثل در ساعت ۲/۴۰بامداد ۲ اسفند ۱۳۶۲ به‌سوی کرکوک در عراق و سپس از ۲۴ اسفند تا ۲۵ خرداد سال ۱۳۶۴، تعداد ۱۳ موشک به شهر بغداد پرتاب شد.

 اولین عملیات آبی‌خاکی دلاورمردان غیور اسلام با نام خیبر در سوم اسفندماه ۱۳۶۲ در منطقه هور در جزایر مجنون انجام گردید. اولین عملیات دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس، با نام کربلای ۳ در شهریورماه ۱۳۶۵ انجام شد. 

اولین عملیات بیرون‌راندن دشمن تا نقطه مرزی، عملیاتی به نام طریق‌القدس بود که در ۳۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه هشتم آذرماه ۱۳۶۰ صورت گرفت و نیروهای دشمن تا نقطه مرزی تنگه چزابه به عقب رانده شدند و شهر بستان نیز آزاد شد. 

اولین‌بار در عملیات رمضان، جنگ به داخل خاک عراق کشیده شد. اولین خودروهای پدافند شیمیایی توسط جهادگران جهاد سازندگی اصفهان، به‌منظور مقابله با بمب‌های شیمیایی طراحی و ساخته شد. اولین کشوری که از نخستین روزهای جنگ به طور رسمی از عراق حمایت کرد، اردن بود. اولین گردان از روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم در سومین روز تجاوز دشمن بعثی عراق، توسط دفتر تبلیغات حوزه علمیه، به جبهه اعزام شد. 

اولین شهر عراق که به تصرف نیروهای ایران در آمد، شهر پنجوین بود. اولین پیروزی عظیم ایران در جنگ، عملیات ثامن‌الائمه علیه‌السلام است که در تاریخ 5/7/1360 و با حضور لشکر ۷۷ پیاده ارتش و نیروهای سپاه و بسیج مردمی در شمال آبادان و شرق رود کارون اجرا گردید و محاصره آبادان به‌کلی درهم شکست.

 اولین قرارگاه مشترک ارتش و سپاه در عملیات طریق‌القدس، توسط شهید حسن باقری بنیان نهاده شد که خود فرماندهی آنها به عهده داشت. اولین گزارشگر صداوسیما که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، شهید علی‌اصغر رهبر بود. اولین فرمانده اسیر دفاع مقدس فرمانده شجاع پاسداران سوسنگرد به نام حبیب شریفی بود. اولین شاعر شهید دفاع مقدس، حسین ارسلان متخلص به رخشا بود که در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۱۳۶۴ در هور الهویزه به شهادت رسید.

 اولین روحانی مفقودالاثر دوران دفاع مقدس، حجت‌الاسلام احد ظریفیان بود. اولین خلبان شهید دوران دفاع مقدس شهید فیروز حسنی بود. اولین شهری که به‌صورت گسترده قربانی سلاح‌های شیمیایی شد، شهر سردشت استان آذربایجان غربی بود که در روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۲ مورد تهاجم قرار گرفت.


سخن پایانی:

امروز ملت ایران عزیز به تاسی از دوران سراسر عبرت آموز دفاع مقدس توانسته است در تمامی ابعادهای موجود در جامعه جهانی پیشرفت‌های چشم‌گیری را داشته باشد که این‌ها مرهون رشادت و دلیری‌های رزمندگانی است که از جان و مال خود گذشتند بلکه  
 خدشه‌ای به ایران و ایرانی وارد نشود.

نویسنده: سیدمحی‌الدین حسینی،فعال رساانه

انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان