کد خبر: ۱۶۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

نشاط اجتماعی ضرورت جامعه امروز

مسئولان باید به این نکته نیز توجه کنند که تنها اجرای نمادین نمیتواند مسیر جامعه را در راه رسیدن به اهداف متعالی هموار سازد؛ بلکه برداشتن موانع از سد راه نسل جوان و ایجاد فضایی آرام، بهترین راهکار در جهت ارتقا سطح کیفی زنگی انسان امروزی است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، خواه‌ناخواه باید بپذیریم که یکی از نیازهای بشر امروزی ایجاد فرصت‌هایی برای شادی و نشاط است چرا که در دنیای امروز به دلیل شیوه زندگی، فشارهای روانی مردم هم‌افزایش پیدا کرده است؛ لذا بیش از هر زمانی نیاز به شادی احساس می‌شود .

درگذشته نیاکان ما به‌خوبی برای ارتقای سلامت روان به مناسبت‌های مختلف جشن می‌گرفتند تا شادی را به خود و دیگران هدیه دهند چرا که به‌خوبی می‌دانستند که اگر شادمانی کم شود انسان به لحاظ روحی و روانی نیز دچار مشکلاتی خواهد شد.

از همین رو پژوهشگران دریافته‌اند که یکی از راهکارهایی که می‌تواند نشاط اجتماعی را افزایش دهد سیاست‌گذاری کلان کشوری در راستای توجه به وجود نشاط اجتماعی در جامعه است چرا که آثار و پیامدهای زیادی دارد.

زمانی که مردم جامعه از نشاط اجتماعی برخوردار باشند وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش می‌یابد و به‌موازات آن آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد؛ زیرا مشارکت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در میان مردم بیشتر می‌شود و مردم آن جامعه احساس زنده‌بودن می‌کنند. از طرفی نیز می‌توان به رابطه نشاط اجتماعی و سلامت اجتماعی که یک رابطهٔ دوسویه می‌باشد اشاره نمود. در واقع افرادی که از سلامت جسمی و روانی برخوردارند احساس شادمانی بیشتری دارند از طرف دیگر افرادی که شادمان‌تر هستند کمتر از افراد افسرده بیمار شده و کمتر نیز در اثر امراض می‌میرند.

این مقوله چنان از اهمیت برخوردار است که مقام معظم رهبری نیز در سال‌های اخیر بارها به آن اشاره کرده و افزایش نشاط اجتماعی را از ضرورت‌های جامعه دانسته‌اند.

گرچه ایجاد نشاط اجتماعی راه کارهای بسیاری دارد؛ اما به عقیده کارشناسان باید دید ذائقه انسان امروزی به‌خصوص نسل جدید در چه راستایی حرکت کرده و به‌قول‌معروف سلیقه شناسی کنیم تا بتوانیم نسل نوجوان و جوان امروز را از راه‌هایی که هم بر پایه سبک زندگی اسلامی است و هم روح و روان این نسل را آرامش می‌بخشد به نشاط اجتماعی دعوت کنیم.

در این راه قطعاً دستگاه‌های فرهنگی و متولیان حوزه فرهنگ و هنر بهترین گزینه برای افزایش نشاط در جامعه هستند خبرنگار شیرازه نیز به‌منظور اطلاع از راهکارهایی که می‌تواند نسل نوجوان و جوان ما را دعوت به نشاط کند گفتگویی با حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

قانعی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های جدی که در فرهنگ عامه و دینی ما بسیار مورد تأکید قرار گرفته بحث نشاط اجتماعی است، گفت: چرا که وقتی این مؤلفه در جامعه افزایش‌یافته و ارتقا یابد و کیفی‌تر شود، در کار، اقتصاد، سیاست و همه مسائل مربوط به حوزه اجتماعی مردم نقش جدی‌تری را ایفا می‌کنند؛ بنابراین یکی از رسالت‌هایی که در سال‌های گذشته تا کنون بر عهده متولیان فرهنگی به‌ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده مجوز دادن به رویدادهایی است که موجب افزایش نشاط اجتماعی می‌شود.

در بین کالاهای فرهنگی استقبال از موسیقی رتبه نخست را داراست

وی ادامه داد: یکی از این قسم مجوزها برگزاری کنسرت‌های موسیقی است که به‌شدت موردتوجه علاقه‌مندان به‌ویژه نسل جوان و نوجوان است؛ چون در بین کالاهای فرهنگی که تولید می‌شود استقبال از موسیقی رتبه نخست را داراست و بیش از ۸۰ درصد از مخاطبین نوجوان ما علاقه‌مند به این حوزه هستند و شهر شیراز هم به‌واسطه جوانی جمعیت و متوسط سنی جوانی که دارد علاقه‌مندی بیشتری وجود دارد به همین خاطر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده که این خدمت فرهنگی به سمت تعطیلی نرود و به‌رغم ناملایماتی که در زمینه‌های اجتماعی وجود داشت سعی بر این شد تا از راه برگزاری کنسرت‌های موسیقی، نمایش و نمایش‌های جذاب و... نشاط اجتماعی را در بین نسل نو ارتقا دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: این امر فقط مختص و منحصر به شهر شیراز نشد و تلاش کردیم بسته‌های فرهنگی و نشاط‌آور اجتماعی از جمله موسیقی و نمایش را به دیگر شهرستان‌های فارس من‌جمله شهرهای بزرگ انتقال داده و مردم دیگر نقاط استان را با این راهکار به ایجاد نشاط دعوت کنیم .

قانعی افزود: امیدواریم در ادامه هم این فضای نشاط اجتماعی افزایش پیدا کرده و جامعه جوان ما بیش‌ازپیش به سمت امید و نشاط حرکت کند .

به عقیده این متولی حوزه فرهنگ، یکی دیگر از مواردی که در ارتباط با افزایش نشاط در جامعه کمک‌کننده است اجرای جُنگ‌های شادی است که به‌ویژه در شهرستان‌ها به‌شدت رونق دارد که مجوز دادن به گروه‌هایی که اجرای شادمانه برای کودکان دارند نیز از دیگر اقداماتی است که دستگاه‌های فرهنگی به‌خصوص اداره فرهنگ و ارشاد در پی انجام آن است تا از این رهگذر نیز با اجرای محتواهای شاد و مناسب نشاط و شادی را در جامعه افزایش دهد.

 کلام آخر اینکه:

هرچند نمایش، موسیقی، جنگ شادی، تفریح و سرگرمی از جمله راهکارهای افزایش نشاط در جامعه است، اما متولیان و مسئولان امر باید به این نکته نیز توجه کنند که تنها اجرای نمایشی و نمادین نمیتواند مسیر جامعه را در راه رسیدن به اهداف متعالی هموار سازد؛ بلکه برداشتن موانع از سد راه نسل جوان و نوجوان و ایجاد فضایی آرام، بهترین راهکار در جهت ارتقا سطح کیفی زنگی انسان امروزی به خصوص نسل جدید است.


 انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان