کد خبر: ۱۶۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
به بهانه روز پرستار؛

دستان نوازشگری که دردها را تسکین می‌دهند

پرستار با دستان نوازشگر و قلب مهربان خود، درد بیمار را تسکین می‌بخشد و به او نوید حیاتی دوباره می‌دهد. باید قدر او را دانست و به او و حرفه مقدسّش احترام گذاشت.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، پنجم جمادی‌الاولی، سالروز ولادت شیرزن صحرای کربلا، زینب کبراست. او که توانست با پیام‌رسانی شایسته، از بازماندگان حادثه جان‌سوز عاشورا نیز به نیکویی پرستاری کند و لقبِ «بزرگ پرستار همیشه تاریخ» را زیبنده خود کند.

 این روز مبارک، از سال‌ها پیش، «روز پرستار» نامیده شده است. او که با دستان نوازشگر و قلب مهربان خود، درد بیمار را تسکین می‌بخشد و به او نوید حیاتی دوباره می‌دهد. باید قدر او را دانست و به او و حرفه مقدسّش احترام گذاشت؛ چنان که مقام معظم رهبری می‌فرماید: «به نظر من، همه مردم ما و همه کسانی که به سرنوشت بیماران و به‌سلامت کشور اهمیت می‌دهند، بایستی به قشر پرستار توجه و محبت و اهمیت نشان بدهند؛ چه مسئولان، چه آحاد مردم» 

 پرستاری، از آغازین لحظات طلوع اسلام، به‌صورت حرفه‌ای مقدّس مطرح بوده است. تاریخ اسلام از پرستارانی چون ام‌سلمه، رَبیع، ام سَنان، لیلا غفاری و در رأس همه آنها، حضرت فاطمه علیهاالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام نام می‌برد. اینان با کمال اخلاص و حفظ حریم عفاف و نجابت، به بیمارداری و معالجه مجروحان می‌پرداختند. حضرت زینب علیهاالسلام، آن وارث معدن عاطفه و شجاعت فاطمی، مقام پرستار را در دشت نینوا چنان اعتبار بخشید که امروز، روز پرستار، به زادروز آن بانوی بزرگ، شکوه و عظمت یافته است.

 تاریخ انقلاب اسلامی نیز شاهد جان‌فشانی و ازخودگذشتگی‌های پرستاران رشیدی است که وظیفه امداد رزمندگان غیور میهن اسلامی را به عهده داشتند. بعضی از این بزرگواران نیز، شربت شیرین شهادت نوشیدند و برگ زرّینی در صفحه خدمات پرافتخار این قشر زحمت‌کش به جا نهادند.

 به‌منظور تبیین نقش پرستار و ارزش والای کار این فرشتگان آسمانی گفتگویی با حجت‌الاسلام سید علی انصاری مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه مرودشت انجام داده‌ایم. 

 حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه ارزش هر کار و علمی به ارزش موضوع آن می‌باشد و آنچه که جز وظایف پرستار عنوان شده از با ارزشترین امور به‌حساب می‌آید، گفت: ازاین‌رو پرستاری شغلی مقدس و ارزشمند است. از نظر فرهنگ اسلامی نیز اموری چون حفظ حیات و احیاء، مراقبت از بیمار جهت بازگشت سلامت تلاش در جهت شفاء بیماران و ارتقای بهداشت عمومی از اعمال صالح اجتماعی محسوب می‌شود و از جهتی پرستاری نوعی تخلق به اخلاق الهی و هماهنگی با اسماء حسنای خداوند است چرا که اولین محیی خداست و از این میان هرکه شرایط احیاء را فراهم سازد کاری الهی کرده و اجرای عظیم دارد. به‌گونه‌ای که احیا یک شخص در فرهنگ دینی به منزله احیاء همه عالم است و پرستار این وظیفه عظیم را متقبل شده است.

 وی ادامه داد: اولین شافی خداست، شفادهنده واقعی بیماران هم اوست و یکی از مأموران شفاء خداوند در زمین پرستار است، چرا که خدا همه کارها را از مجاری اسباب انجام می‌دهد. اولین مراقب خداست، چون پرورش‌دهنده تکوین و تشریع است و مراقبت پرستار از بیمار کاری الهی و مورداحترام می‌باشد، انبیا از این لحاظ که مراقبان روح و روان و ایمان مردمند، نزد خدا عزیزند و والدین به‌ویژه مادر از آن لحاظ که مراقب جسم فرزند خود است ذکر آنان در قرآن بعد از خداست و احسان به آنها مورد تأکید فراوان قرار گرفته است.

 مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه مرودشت انجام اظهار کرد: با این مقدمات باید گفت که خدا پرستار است و پرستاران را دوست می‌دارد؛ سلامتی و بهداشت دو وظیفه دیگر پرستار است که از نظر اسلام از اهمیت بسیار والایی برخوردار است. سلامتی در فرهنگ اسلام آن‌چنان اهمیت دارد که عبادات زیادی را تحت‌الشعاع خویش قرار داده است. وضو، نماز، روزه، حج، جهاد و… هنگامی که به‌سلامتی ضرر برساند یا وجودش ساقط می‌شود و یا شکل عمل آن مبدل به صورتی می‌گردد که به‌سلامتی ضرر نرساند.
 
 انصاری با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) هرگاه فرزندی پیدا می‌کرد بیش از هر چیز از سلامتی او جویا می‌شد، افزود: سلامتی مهم‌ترین دارایی بشر است و این جمله که بزرگ‌ترین نعمتی که پروردگار به ما ارزانی داشته نعمت سلامتی بوده بعد از همه‌گیری ویروس کرونا به آن رسیدیم.

 وی با اشاره به رسالت خطیر پرستاری به‌ویژه در دوران کرونا، تصریح کرد: کرونا باعث شد که بیش از همیشه به فکر سلامتی باشیم و بدانیم که این نعمت چقدر ارزشمند است و با هیچ‌چیز قابل‌مقایسه و ارزیابی نخواهد بود؛ همه‌گیری این ویروس باعث شد بیش از هر چیزی ارزش نعمت سلامتی را در جامعه بدانیم و کسانی که برای حفظ سلامتی ما تلاش و کوشش می‌کنند را قدردانشان باشیم از همین رو آرزوی سلامتی برای همه پرستاران عزیز و خانواده‌هایشان داریم که باعث شدند این ویروس منحوس کرونا کمترین آسیب را به همگان بزند.

 وی در پایان تصریح کرد: نقش پرستاران نقش بارزی است و آنها دارای وظیفه منحصربه‌فردی هستند؛ چون وقت بیشتری را در کنار بیماران بوده و در بهبودی آنان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

 انتهای پیام/22422

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان