کد خبر: ۱۶۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)

برنامه‌های حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ویژه ایام فاطمیه،اعلام شد

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) برنامه‌های حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ویژه ایام فاطمیه، را اعلام کرد و گفت: مراسم عزاداری ایام فاطمیه از روز شنبه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حجت‌الله طلایی، معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) امروز ۲۰ آذرماه در نشست خبری که به مناسبت اعلام برنامه‌های ایام عزاداری حضرت زهرا سلام‌الله‌ علیها، برگزار شد، گفت: برای عزای حضرت زهرا (س)، دو دهه عزاداری برگزار می‌شود که بنا به رسوم شیعیان این یک رسم دیرینه است.

وی با اشاره به اینکه در روایتی عنوان شده این بانوی گرامی ۷۵ روز پس از رحلت حضرت محمد پدر بزرگوارشان، به شهادت رسیده‌اند، افزود: اما بنا بر روایاتی دیگر، ایشان ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه شهید شدند که علمای شیعه روی موضوع ۹۵ روز بیشتر اشاره داشته‌اند و برای همین هر  دهه را گرامی داشته می‌شود.

طلایی با بیان اینکه برنامه‌های عزاداری دهه دوم از شنبه ۱۸ آذرماه آغاز شده و تا روز سه شنبه ۲۸ آذرم ادامه دادرد، افزود: در این ایام پیش‌بینی شده است ۱۰۰ مداحی، ۱۰۰ سخنرانی و  ۱۰ برنامه ویژه کودکان برگزار شود و یکصد پرچم محفل خانگی با مُهر حرم مطهر رضوی، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) توزیع شود؛ لذا افرادی که محفل اُنس خانگی دارند می‌توانند برای ثبت‌نام اعزام مبلغ و دریافت پرچم اقدام کنند.

طلایی ادامه داد: مراسم سلسله نشست‌های بانوان با عنوان مهارت‌های زندگی فاطمی از دیگر برنامه‌های دهه دوم فاطمیه است که از امروز تا سه شنبه آینده اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همچنین همه روز صبح و عصر اعزام خدام و مبلغان به مدارس نواحی چهارگانه را خواهیم داشت، اظهار کرد: از امروز دوشنبه ۲۰ آذرماه تا سه‌شنبه آینده دانش‌آموزان به حرم مطهر تشرف پیدا می‌کنند و در بوستان کودک حرم نمایش عروسکی برای آنان خواهیم داشت.

معاون فرهنگی حرم مطهر شاهچراغ در ادامه با تاکید بر اینکه امروز هم گلباران آرامگاه شهید دستغیب را در برنامه داشتیم افزود: به مناسبت سالگرد شهادت این شهید محراب، مراسم گلباران با حضور آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

سلسله نشست‌های ویژه بانوان در رواق دارالذکر و بازخوانی منشور تربیتی نامه ۳۱ نهج البلاغه ویژه بانوان از دیگر برنامه‌هایی بود که طلایی به آن اشاره کرد و افزود: دوشنبه‌های قرآنی محفل انس با قرآن کریم به یاد شهید دستغیب خواهیم داشت و فردا سه شنبه محفل آموزشی قرآن کریم در رواق دارالعباده ویژه بانوان برگزار خواهد شد.

طلایی از برگزاری سلسله نشست های ویژه بانوان با عنوان همسرانه و مادرانه از روز چهارشنبه خبر داد و گفت: محفل قرآن کریم و قرائت حدیث شریف کسا و مرثیه سرایی در همین روز برگزار خواهد شد.همچنین برگزاری عصر شعر فاطمی در حرم مطهر، نیز از دیگر عناوین برنامه‌های ایام فاطمیه است.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به اینکه پنج‌شنبه بعد از نماز مغرب و عشا سخنرانی حجت الاسلام آقا تهرانی را شاهد خواهیم بود که به مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله حائری، برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در روز پنج‌شنبه هیئت دخترانه ویژه دختران ۱۱ تا ۱۷ سال در بوستان کودک حرم برپا می‌شود و برگزاری مسابقه خطبه فدکیه را خواهیم داشت.

طلایی افزود: همچنین همراه با نماز ظهر و عصر روز پنج‌شنبه هیئت پسرانه مراسم مداحی و عزاداری به همراه مسابقه خواهند داشت.

وی ادامه داد: روز جمعه ساعت ۷ صبح نیز قرائت دعای ندبه توسط حجت‌الاسلام سید ابراهیم دستغیب و عباس انجوی اجرا می‌شود و پس از آن نماز استغاثه امام عصر (عج) در رواق دارالذکر به همراه نماز روز اول ماه جمادی‌الثانی راس ساعت ۱۰ صبح ویژه بانوان اقامه می شود.

مراسم وداع با شهدای گمنام عصر شنبه در شبستان امام خمینی(ره)

طلایی گفت: شنبه محفل انس با قرآن کریم و حدیث شریف کسا را ویژه بانوان خواهیم داشت و همزمان با شب شهادت نیز در شبستان امام خمینی (ره) مراسم وداع با شهدای گمنام  برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) تاکید کرد: صبح روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نیز مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس از میدان ارم به سمت میدان امام حسین (ع) را شاهد خواهیم بود و قرائت خطبه فدکیه راس ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه اجرا می شود.

به گفته طلایی همزمان با نماز مغرب و عشا مراسم ویژه لاله‌گردانی خدام حرم مطهر را خواهیم داشت و صبح دوشنبه مراسم ویژه بانوان در رواق دارالذکر با عنوان مهارت‌های زندگی فاطمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان