کد خبر: ۱۶۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۲ دی ۱۴۰۲
علل روی‌گردانی جوانان از ازدواج؛

بی‌انگیزگی، از عوامل مهم عدم استقبال جوانان از ازدواج است

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه قصد دارد در سلسله مباحثی با عنوان علل روی‌گردانی جوانان از ازدواج، به بررسی و شناسایی علت‌های عدم استقبال نسل جوان به تشکیل خانواده بپردازد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیل خبری «شیرازه»، در دنیای رنگارنگ امروزی که پر شده از سرگرمی و هیجانات آنی و زودگذر، شاید آنچه کمتر به ذهن جوانان جامعه خطور می‌کند، مقوله ازدواج است.

رویدادی که اگرچه به نظر برخی بی‌اهمیت بوده و گاه در گفتگوها و محاورات روزمره تلاش می‌شود این امر را یک تصمیم اشتباه تلقی کنند؛ اما قطع به‌یقین ازدواج و تشکیل خانواده یکی از ارکان مهم، در ثبات جامعه و رفتن به‌سوی معیارهای انسانی و اخلاقی است.

به باور بسیاری از کارشناسان علوم اجتماعی و متخصصان حوزه آسیب‌ها، ازدواج، موجب مسئولیت‌پذیری انسان نسبت به خود و دیگران است و نقش اساسی در سالم‌سازی فرد و اجتماع دارد. ریشه بسیاری از مفاسد و ناهنجاری‌های اخلاقی بی‌همسری و نادیده‌گرفتن این سنت الهی است.

نابسامانی‌های اجتماعی و آمارهای تکان‌دهنده بسیاری از جرایم و جنایات در جوامع غربی از تزلزل بنیاد خانواده و ترک ازدواج نشئت می‌گیرد.

و این درست همان چیزی است که سال‌هاست دشمن تلاش می‌کند با مدل‌ها و ترفندهای متعدد، جوانان ما را از مسیر ازدواج دور کرده و به سمت لذت‌ها و تفریحاتی سوق دهد که بنیان خانواده را نشانه گرفته است.

دشمن به‌خوبی دریافته است که جامعه‌ای که دختران و پسران و زنان و مردان آن در آرامش خاطر، امنیت کامل و سلامت روح و روان به سر ببرند و نیازهای عاطفی و جنسی آنان را آزار ندهد، می‌توانند انرژی، وقت و استعداد خود را صرف پیشرفت و رشد و تعالی جامعه کرده و کشور خود را به نقطه اوجی برسانند که دیگر دست نیاز به‌سوی هیچ‌کس دراز نکند.

بی‌انگیزگی، از عوامل مهم عدم استقبال جوانان از ازدواج است

آمارها نشان می‌دهد که ۱۴ میلیون جوان مستعد و در آستانه سن ازدواج در کشور وجود دارد که اگر به نیازهای همه‌جانبه آنان توجه نشود و انگیزه تشکیل خانواده در آنان وجود نداشته باشد، به سمت‌وسوی آسیب‌هایی خواهند رفت که نه‌تنها خودشان، بلکه دنیای پیرامونشان را به تباهی خواهند کشید.

نماینده ولی‌فقیه در فارس و اما جمعه شیراز نیز بارها بر اهمیت ازدواج و تحکیم بنیان خانواده تأکید کرده و بی‌انگیزگی را از عوامل مهم عدم استقبال جوانان از ازدواج می‌داند؛ به‌گونه‌ای که در خطبه‌های نمازجمعه روز گذشته نیز به آن اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۱۴ میلیون جوان در سن ازدواج در کشور وجود دارد که با علت‌های مختلف، تن به ازدواج نمی‌دهند. 

وی افزود: در برخی از مطالعات صورت‌گرفته نزدیک به ۳۹ درصد از جوانان گفته‌اند انگیزه‌ای برای ازدواج ندارند.

امام‌جمعه شیراز بر این باور است که شغل، پول، ماشین و کلمه کلیشه‌ای " ندارم" به‌تنهایی نمی‌تواند علت بی‌انگیزگی جوانان به ازدواج باشد؛ چون می‌بینیم که برخی در دهک‌های بالا هم به این مسئله بی‌توجه شده‌اند که باید علت متناسب با هر فرد شناسایی و راه‌حلی اندیشیده شود.

آیت‌الله دژکام جلوگیری از انحرافات اجتماعی و مسئولیت‌پذیری افراد را از کارکردهای مهم خانواده دانست و اظهار کرد: اگر به خانواده و ازدواج اهمیت ندهیم نتیجه‌اش می‌شود یک سری از آسیب‌های اجتماعی که متأسفانه در گوشه‌وکنار جامعه به‌وفور دیده می‌شود و بعد انتظار داریم پلیس ورود کند این آسیب‌ها را کاهش دهد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد از یک سو جلوی عامل ایجاد این انحرافات را نمی‌گیریم و از سوی دیگر انتظار داریم که نیروی انتظامی و متولیان ورود کرده و جلوی افزایش آسیب‌ها را بگیرند.
وی با تأکید بر این نکته که اگر بخواهیم جامعه‌پذیری را که بسیار هم مهم است، ترویج دهیم، یک راهکارش تشکیل خانواده است، عنوان کرد: قبول مسئله ازدواج یعنی اینکه ما پذیرفته‌ایم که طبق ضوابط زندگی کنیم و همین امر موجب می‌شود که فرزندان ما نیز جامعه‌پذیر و مسئولیت‌پذیر شوند و همین مسئولیت‌پذیری است که موجب کاهش بسیاری از مشکلات و جرائم در جامعه می‌شود.

کلام آخر اینکه: 
هرچند مشکلات مالی و معیشتی و ترس از تشکیل خانواده از عمده‌ترین دلایل عدم ازدواج در برخی از جوانان است، اما بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که بی‌انگیزگی به ازدواج از مهم‌ترین دلایلی است که نسل جوان را از مسئولیت‌پذیری و انتخاب همسر دور کرده است که قطعاً این امر نیاز به واکاوی، بررسی و تحلیل‌های دقیق روان‌شناختی دارد.

اقدامی که نه‌تنها خانواده بلکه تک‌تک اعضای جامعه مدیران و متولیان امر نسبت به آن مسئول بوده و باید در رفع آن کوشا باشند .

انتهای پیام/۲۲۴۲۲۴
نظرات بینندگان