کد خبر: ۱۶۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۷ دی ۱۴۰۲
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

جشنواره منطقه‌ای به تئاتر فارس رونق بخشیده است

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تئاتر را یک هنر بانشاط و تأثیرگذار دانست و گفت: برگزاری جشنواره منطقه‌ای رونق بسیاری به تئاتر استان بخشیده و این رویداد موجب شده تمام گروه‌های تئاتر پررونق‌تر و با نشاط‌تر از گذشته مشغول تولید اثر باشند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سید رسول موسوی نژادیان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  اظهار کرد: بیست و هشتمین جشنواره مناطق کشور در حال برگزاری است و این رویداد در استان فارس با نام جشنواره منطقه‌ای پارس نام‌گذاری شده است.

تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: استان فارس امسال میزبان ۱۷ گروه صحنه‌ای و ۱۶ گروه خیابانی از هشت استان کشور است که این گروه‌های هنری از روز چهارم دی‌ماه وارد شیراز شدند و اجراها نیز از روز پنجم دی‌ماه آغاز شده است.

وی مهم‌ترین تفاوت جشنواره امسال را با دوره‌های قبل ورود بخش خیابانی به بخش اصلی جشنواره دانست و گفت: در این جشنواره به تئاتر خیابانی هم به‌اندازه تئاتر صحنه‌ای اهمیت داده شده و گروه‌های تئاتر خیابانی نیز در رویداد حضور جدی دارند.

موسوی نژادیان افزود: این اجراها تا ظهر روز جمعه هشتم دی‌ماه ادامه دارد؛ بعدازظهر روز جمعه داوری انجام می‌شود و ساعت ۱۸ همان روز اختتامیه جشنواره در تالار حافظ برگزار خواهد شد.
وی دررابطه‌با کیفیت اجراهای نمایشی هم گفت: اجراها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و بین استان‌ها رقابت بسیار جدی شکل‌گرفته است.

زمان اجراهای گروه‌های استان فارس

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد به رقابت گروه‌های نمایشی استان فارس در این جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: گروه‌های استان فارس هم که شامل چهار گروه صحنه‌ای و یک گروه خیابانی می‌شوند اجراهای خود را ۱۴ تا ۱۷ دی‌ماه در سمنان آغاز خواهند کرد؛ خروجی برگزاری این رقابت‌های منطقه‌ای را گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به رقابت خواهند پرداخت.

وی ابراز کرد: امیدواریم استان فارس مانند سال گذشته که پُرافتخارترین استان کشور در برگزاری جشنواره فجر بود امسال هم در این رویداد بدرخشد.

موسوی نژادیان که معتقد است برگزاری این جشنواره رونق بسیاری به تئاتر استان بخشیده، گفت: این رویداد باعث شده تمام گروه‌های تئاتر پررونق‌تر و بانشاط‌تر از گذشته مشغول تولید اثر باشند؛ آنها اجراهای خود را در سالن‌های تئاتر شیراز و سایر شهرستان‌ها انجام می‌دهند و همین مسئله موجب تکاپوی بسیاری در استان فارس شده است.

جشنواره منطقه‌ای به تئاتر فارس رونق بخشیده است

پُر شدن ظرفیت سالن‌های تئاتر
وی به میزان استقبال مردم از این رویداد اشاره کرد و با بیان اینکه استقبال شیرازی‌ها و حمایت آنها از هنرمندان تئاتر کم‌نظیر است، گفت: شهروندان شیراز استقبال قابل‌توجهی از این رویداد کردند و می‌توان گفت با این کار ارزشمند در جریان هنری استان مشارکت داشتند؛ این در حالی است که بزرگ‌ترین مشکل در جشنواره تئاتر امسال این است که شرمنده علاقمندانی می‌شویم که برای تماشای نمایش‌ها پُشت دَر سالن‌ها صف می‌کشند و به دلیل تکمیل ظرفیت امکان ورود به سالن‌ها را ندارند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد یادآور شد: در سالن‌های نمایش جمعیت به حدی زیاد است که هنگام اجرای نمایش، تماشاگران تا کف این سالن‌ها و بر روی زمین حضور دارند.

وی اضافه کرد: تالار بزرگ حافظ هم هنگام اجرای نمایش‌ها مملو از جمعیت می‌شود و این اتفاق بسیار خوبی برای استان است؛ به اعتقاد من اگر همه دستاوردهای حاصل از این جشنواره علاقه‌مندی مردم به تئاتر و حضور پُرشور آنها در این رویدادها باشد برای ما کافی است و می‌توان گفت با تحقق این امر به همه اهداف خود رسیده‌ایم، امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.

تئاتر هنری بانشاط و تأثیرگذار
موسوی نژادیان تئاتر را یک هنر بانشاط و تأثیرگذار دانست و گفت: تئاتر یک هنر مادر است که وقتی فعال می‌شود تمام بخش‌های هنری در حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی و سینما نیز فعال می‌شوند و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاتر است که شاهد تأثیرگذاری آن در همه بخش‌های هنری هستیم.

وی عنوان کرد: امسال به تأسی از اتفاقات خیلی خوبی که از سال گذشته در تئاتر استان فارس شروع شد شاهد این هستیم که جنس رونق تئاتر در این استان دیگر جشنواره‌ای نیست بلکه «تئاتر برای تئاتر» است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد بر نقش پُررنگ رسانه‌ها در معرفی گروه‌های تئاتر و انعکاس اخبار این جشنواره تأکید کرد و گفت: امسال پُررونق‌تر از سال گذشته شاهد حضور جدی مسئولین هنری و تئاتری کشور در مراسم اختتامیه هستیم و مقرر شده معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، رئیس انجمن نمایش ایران، بسیاری از مدیران ارشد وزارتخانه و بزرگان هنر تئاتر استان در آیین اختتامیه حضور داشته باشند؛ امیدواریم امسال شب ماندگاری در اختتامیه جشنواره رقم بخورد.

انتهای پیام/



نظرات بینندگان