کد خبر: ۱۶۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۷ دی ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

«زن و خانواده» در تولیدات سینما و رسانه‌ای

باید به این نکته نیز توجه داشت که زمانی نسل جوان و نوجوان می‌تواند جذب سینما و رسانه‌های داخلی شود که یک الگوی جذاب باثبات و هنری را پیشرو ببیند و شاید همین بلاتکلیفی موجب شده که به سمت رسانه‌هایی سوق پیدا کنند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امروزه رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را در انتقال ارزش‌ها و میراث‌فرهنگی و اعتقادی یک جامعه به نسل بعد ایفا می‌کنند؛ نقشی که اگر بدان توجه شود می‌تواند نسلی را پرورش دهد که بی‌هیچ نگرانی آینده‌سازان این سرزمین باشند؛ اما قطعاً بی‌توجهی به کارکرد این ابزار مهم آسیب‌های بزرگی را به بنیان خانواده و جامعه وارد خواهد کرد.

شاید به همین خاطر است که متولیان حوزه فرهنگ و آنان که خود مسیر را به‌درستی شناخته‌اند، این روزها انتقادات بسیاری را بر حوزه رسانه و سینما وارد می‌کنند؛ چرا که بلاتکلیفی در حوزه رسانه و تقسیم کارکرد زن و مرد به‌درستی انجام نگرفته است.

چرا نسل جوان توجه بیشتری به سینمای غرب دارد؟

در همین راستا فریبا علاسوند عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده در رویداد رسانه‌ای حریر که ماه گذشته در تهران برگزار شد، پیرامون مبحث "زن، جنسیت و رسانه" می‌گوید: من بر این باورم که نسل امروز ما بیش از آنچه که به سینمای داخلی توجه کنند نگاهشان معطوف به سینمای خارجی است چرا که جریان حرفه‌ای سینمای غربی بر حوزه رسانه بسیار مسلط عمل کرده است.

وی معتقد است که آنچه در سینما و رسانه جهان پخش می‌شود به داخل کشور هم نفوذ پیدا کرده و به همین خاطر است که جوان و نوجوان ما با سینمای غرب بیش از داخل آشنا و مانوس است.

این استاد دانشگاه با اعتقاد بر اینکه در حقیقت صاحبان فرهنگ همان صاحبان رسانه هستند عنوان کرد که رسانه با تحریک عواطف و احساسات، تأثیراتش به‌مراتب بیش از آنچه در حوزه‌های آموزش صورت می‌گیرد، است.

آنچه در سینمای غربی اتفاق می‌افتد در راستای سیاست‌های کلان حوزه جنسیت است

وی با اشاره به این موضوع که آن چیزی که در سینمای غربی اتفاق می‌افتد در راستای سیاست‌های کلان حوزه جنسیت است گفت این درست همان چیزی است که ما در کشورمان نداریم و یا آن‌گونه که شایسته است اتفاق نیفتاده است.

با تعمق در گفته‌های این استاد دانشگاه و نگاهی بر تولیدات رسانه‌ای کشورمان در سال‌های اخیر به‌خوبی به این موضوع پی می‌بریم که سینمای ایران در دهه اخیر یا «از این طرف بام افتاده یا از آن سو» و این بدان معناست که یک تعادل درست و منطقی و جذاب در تولیدات رسانه‌ای وجود نداشته و به‌ویژه در حوزه رسانه ملی و محصولات سینمای خانگی که اقبال بیشتری نسبت به سریال‌های تلویزیونی دارند این نگاه دیده نمی‌شود.

در این گونه تولیدات یا تمرکز بر جنسیت زن شده و او را نقطه ثقل خانواده نشان می‌دهد و مرد یا همان پدر خانواده فردی است منفعل که این نوع محصولات آسیب جدی بر بنیان خانواده وارد می‌کند آن‌گونه زن را بی‌ارزش نشان داده که جایگاه والای او زیر سؤال می‌رود.

تصویر مردانگی و زنانگی در سینمای ایران درهم‌تنیده شده

در همین راستا محمدتقی کرمی، عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه با حضور در جمع برخی فعالان رسانه در رویداد حریر عنوان کرد: تصویر مردانگی و زنانگی در سینمای ایران درهم‌تنیده شده یعنی وقتی تصویری از زن ارائه می‌شود انگار که این به آن معناست که سینمای ما در کل یک‌دست نیست.

سینمای ما در حال روایت نوع خاصی از مردانگی است

وی با طرح این پرسش که سینما چگونه مردانگی را روایت می‌کند اظهار کرد: سینمای ما در حال روایت نوع خاصی از مردانگی است که مرد را مضطرب بلاتکلیف خشن و فاقدتصمیم‌گیریی به‌موقع و درست نشان می‌دهد.

به گفته وی برخی فیلمسازان کشورمان، به سمت‌وسوی سینمایی حرکت کردند که مردانگی آشفته و بدون جذبه را به نمایش گذاشتند و در کنار آن زنانگی را در راس خانواده قرار دادند که اوضاع را در دست گرفته و سروسامان می‌دهد.

کلام آخر:

در پایان باید گفت: هرچند نگاه این دو استاد دانشگاه به موضوع جنسیت در سینمای ایران به‌نوعی هم راستا است؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که زمانی نسل جوان و نوجوان می‌تواند جذب سینما و رسانه‌های داخلی شود که یک الگوی جذاب باثبات و هنری را پیشرو ببیند و شاید همین بلاتکلیفی موجب شده که به سمت رسانه‌هایی سوق پیدا کنند که خوراک ذهنی و تولیدات سینمایی را به‌گونه‌ای که خود می‌پسندند به خورد نسل نو می‌دهند که این نیز آسیبی بزرگ بر پیکره جامعه خانواده و آینده این مرزوبوم است.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان