کد خبر: ۱۶۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
یادداشت؛

حضور حداکثری انتخاب اصلح را در پی دارد

با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند دو بحث مهم تأکید بر حضور حداکثری یا انتخاب اصلح در بین کارشناسان و رسانه‌ها موردبحث جدی است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند دو بحث مهم تأکید بر حضور حداکثری یا انتخاب اصلح در بین کارشناسان و رسانه‌ها موردبحث جدی است.
این بحث آن‌قدر جدی می‌شود که معدودی از جریانات ورشکسته سیاسی قائل به آن هستند که باید بر انتخاب اصلح بیش از حضور حداکثری تأکید کرد که علت واقعی آن را باید در تمامیت‌خواهی سیاسی آنان و هواداران اندکشان دانست که چشم امیدی به آنان برای پیروزی در انتخابات دارند.

اما واقعیت آن است که تأکید بر حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی دارای اولویت بسیار بالاتری نسبت به انتخاب اصلح است. این تأکید در منابع دینی فقهی ما نیز وجود دارد که می‌توان آن را در آنجا یافت که پیروزی و قدرت خداوند با جمع است و هرچه جمیع مسلمین بر آن تأکید کنند و حاکم شرع از طرقی چون شورای نگهبان بر آن صحه بگذارد همان انتخاب اصلح است.

از سوی دیگر چارچوب مشخص مجلس شورای اسلامی و شرح وظایف نمایندگان مجلس میزان کرد آنان را به‌گونه‌ای معین می‌کند که افراد ناچار هستند جدا از دیدگاه‌های سیاسی خویش در چارچوب قوانین مشخص مجلس شورای اسلامی اقدام نمایند.

اگرچه در حوزه‌هایی افرادی با دیدگاه خاص و ناشی از انتخاب حداکثری وارد مجلس شوند؛ چون از فیلتر شورای نگهبان گذشته مورد تأیید بوده و بالاتر از آن نماینده بخشی از مردم با دیدگاه‌های فکری خاص هستند که مجدداً بر اساس اصل انتخاب اصلح نمایندگی از دیدگاه‌های متفاوت جامعه مورد تأیید است.

ازاین‌رو بر اساس فرض این یادداشت چنین به نظر می‌رسد که تأکید بر اصل مشارکت حداکثری خود یک انتخاب اصلح را در پی خواهد داشت و اولویتی بالاتر را نشان می‌دهد.


نویسند: دکتر سید محسن هاشمی، فعال سیاسی و فرهنگی

انتهای خبر/224224
نظرات بینندگان