کد خبر: ۱۶۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
یادداشت؛

فضای مجازی فرصتی که در انتخابات باید دیده شود

بهره و فرصت فضای مجازی بر آسیب‌های احتمالی آن در عرصه انتخابات برتری داشته و باعث کاهش هزینه‌های مختلف تبلیغات محیطی نامزدان از یک سو شده و از سوی دیگر هزینه نظافت و پاکیزگی چیدمان شهری را نیز به‌شدت کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در عصری که در آن قرار داریم رکن اصلی زندگی حقیقی مردم فضای مجازی شده است. فضایی که شکل زندگی مردم و نوع تعاملات آنها را دگرگون کرد و شکلی جدید از حیات اجتماعی را برای بشر پدید آورده است.

 

این شکل نوین تعامل و زیست بشری در عرصه انتخابات نیز خود را خوب نشان می‌داده است و به شکل جدی شیوه تبلیغ و ارائه برنامه نامزدان انتخابات را متحول کرده و از یک سو باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌کردها شده و از سوی دیگر ضریب نفوذ را گسترش داده و باعث ایجاد گروه‌های واسط و هماهنگ زمانی و مکانی شده است. به‌گونه‌ای که به برکت شبکه‌های اجتماعی نامزدان می‌توانند به‌راحتی گروه‌های برخاسته از مکان زیست قبلی و زمان‌های مختلف را یافته و از آنها جهت حمایت از خویش بهره برند.


این شیوه جدید تبلیغات باعث شده است که بعضی قوانین مانند زمان اعلامی تبلیغات انتخاباتی دچار تغییر شده و به‌راحتی قوانین زیر پا گذاشته شوند.


بااین‌وجود هنوز بهره و فرصت فضای مجازی بر آسیب‌های احتمالی آن در عرصه انتخابات برتری داشته و باعث کاهش هزینه‌های مختلف تبلیغات محیطی نامزدان از یک سو شده و از سوی دیگر هزینه نظافت و پاکیزگی چیدمان شهری را نیز برای مدیریت شهری و شهرداری به‌شدت کاهش داده است.


به نظر می‌رسد که باید بر اساس قانونی مدون شده هر کدام از نامزدان انتخاباتی صفحه رسمی را به‌عنوان ستاد تبلیغات مجازی خود معرفی کرده و هرگونه ایجاد گروه و کانالی تبلیغاتی را در فضای مجازی در آنجا مشخص نموده تا به‌صورت رسمی مسئولیت هرگونه اظهارنظر و یا تبلیغی را بپذیرند و دستگاه‌های نظارتی نیز بر اساس آنها به بررسی و تحقیق بپردازند.

نویسنده:مریم اسدی، فعال فضای مجازی

 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان