کد خبر: ۱۶۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛ 

حضور حداکثری در انتخابات زمینه رفع مشکلات

عدم حضور پای صندوق رأی راحل مناسبی نیست، اما با حضور پر شور می‌توان زمینه رفع مشکلات را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با فعال‌شدن جدی بازیگران انتخابات توجه به «سلامت رقابت‌های انتخاباتی» اهمیت خاص خود را پیدا می‌کند.


 توجه به مسائلی از قبیل پرهیز از دروغ، تهمت، افترا، تخریب، سیاه‌نمایی، اسراف، هزینه‌کردهای غیرشرعی، دادن وعده‌های غیرواقعی، خرید رأی و... نمونه‌ای از دغدغه‌هایی است که توجه به آن می‌تواند متضمن سلامت رقابت انتخابات باشد.


 این اصول در سطوح مختلف رقابت انتخاباتی همچون تبلیغات مناظرات و گفتگوها و مصاحبه‌ها با رسانه‌های گوناگون، یادداشت‌های مطبوعاتی وابسته به جریان‌های سیاسی و همچنین رقابت نزد طرف‌داران و هواداران باید موردتوجه قرار گیرد.


به همین منظور خبرنگار «شیرازه» با حضور در میان برخی از کسبه و بازاریان شهرستان شیراز نظرات آنان در خصوص انتظارات از یک نماینده و عملکردش را جویا شد که به سمع و نظر مخاطبان همیشه همراه این پایگاه تحلیلی خبری می‌رسانیم.


محمد عزیزی مغازه‌دار ساکن پشت ارگ کریم‌خان زند در واکنش به وعده‌های انتخاباتی برخی از کاندیداها گفت: متأسفانه بارها شاهد بودیم که اکثر نمایندگان سابق شیراز به وعده‌های قبل از انتخابات خود عمل نکردند و آنها باید حرفی را که می‌زنند به‌درستی عمل کنند تا زمینه اعتمادسازی فراهم شود.


وی گفت: یکی از مواردی که موجب سلب اعتماد مردم از نمایندگان می‌شود وعده‌های بی‌پایه‌واساس است که باید مردم در این مورد بسیار هوشیار عمل کنند و با شناخت کافی بدانند به چه شخصی رأی می‌دهند.


این جوان بازاری در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه مبنی بر خرید رأی توسط برخی کاندیداها گفت: وقتی که رأی خریدنی باشد اگر آن کاندید به مجلس راه یابد توفیق خدمت‌کردن را ندارد؛ چون با حق‌الناسی که انجام داده برکت از کارش می‌رود و باید با تلاش و عملگرایی بتواند در جذب مردم کوشا باشد و یقیناً اگر چنین اقدامی کند قطعاً پیروز خواهد شد.


احمد قطمیری دیگر جوان فرش‌فروش شیرازی که به گفته خود به‌خاطر عشق به مملکتش پای صندوق رأی می‌رود گفت: با وجودی که برخی از مسئولان به وعده خود عمل نکردند؛ اما به خاطری که دشمنان را سرکوب کنم و دل رهبر عزیزم را شاد کنم رأی خواهم داد.


وی در واکنش به رعایت اخلاق کاندیداها گفت: در انتخابات کری خواندن و گفتگوکردن امری طبیعی است و همین موارد باعث می‌شود که تنور انتخابات گرم شود؛ اما چه خوب که کاندیداها با رعایت اخلاق اسلامی به‌دوراز تهمت و تخریب همدیگر برنامه‌های خود را برای مردم بیان کنند تا مردم با آگاهی کامل به کاندید مدنظر خود رأی دهند.


قطمیری در ادامه به خبرنگار شیرازه گفت: در شیراز کاندیداهای فراوانی ثبت‌نام کردند؛ اما بسیاری از آنها شناخته شده نیستند و باید در طول این مدت در ستاد انتخاباتی خود برنامه‌های خود را مطرح کنند و متأسفانه شیراز بااین‌همه جاذبه‌های گردشگری در حقش اجحاف شده و تاکنون ندیدم کاندیدی برنامه مدونی برای گسترش میراث‌فرهنگی در این شهر داشته باشد.


حسین همتی از پارچه‌فروش‌های قدیمی بازار حاجی شیراز به خبرنگار این رسانه گفت: رأی یک تکلیف شرعی است و باید عموم مردم با شناخت دقیق انتخاب اصلح را مدنظر خود داشته باشند تا زمینه پیشرفت شهر خود را فراهم کنند.


وی در ادامه افزود: کاندیداها با وعده‌های راستین و رعایت اخلاق انتخاباتی در زمینه سلامت انتخابات گام بردارند تا مردم هم با نگاه واقعی به انتخاب خود بپردازند.


حسین همتی در واکنش به سؤال این رسانه در خصوص اهمیت رأی‌دادن گفت: به گفته امام خمینی (ره) مجلس عصاره فضائل ملت است، این کلام ارزشمند جایگاه واقعی مجلس را به ملت نشان می‌دهد و بر ما است که با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی انتخابی اصلح را مدنظر بگیریم تا به ندای رهبرمان لبیک گفته باشیم و یک رأی ما تیری بر قلب دشمن باشد.

 

حضور حداکثری در انتخابات زمینه رفع مشکلات


 «انتخابات» را می‌توان مهم‌ترین تجلی مردم‌سالاری دینی دانست که در آن همه مسئولان از صدر تا ذیل، مستقیم یا غیرمستقیم با انتخاب مردم برگزیده می‌شوند. اما مفهوم مردم‌سالاری دینی به جایگاه رفیع‌تری از حضور مردم در حکمرانی اشاره دارد و این مسئله تنها بعدی از آن را بازنمایی می‌کند. حقیقت آن است که مردم در پیروزی، تداوم و شکوفایی انقلاب اسلامی نقش اساسی را بر عهده داشته‌اند و به‌واقع مهم‌ترین منبع انرژی و حرکت نظام اسلامی «مردم» هستند.

 به همین منظور محمدرضا شیخی از تحلیل‌گران سیاسی استان فارس در گفتگو با شیرازه گفت: اسفندماه سال جاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را پیش رو خواهیم داشت و این مردم هستند که با حضور در مهم‌ترین عرصه جامعه یعنی انتخابات نقش‌آفرینی می‌کنند و نوع نظام سیاسی و شیوه اداره نظام حاکم بر کشور را تعیین خواهند کرد.


وی افزود: شرکت در انتخابات در تعیین تکلیف مسائل یک کشور بسیار حائز اهمیت است و بالاخره هر فرد باتوجه‌به میزان علاقه‌مندی خود در سرنوشت کشور با حضور در انتخابات اجرا می‌کند و این مردم کشور هستند که با حضور در انتخابات حق نظر و مشارکت اجتماعی خود را ثابت کردند و مانع از اظهارنظر و نفوذ دشمنانی که از حضور آنها در پای صندوق نفرت دارند می‌شوند.


این تحلیل‌گر سیاسی در ادامه افزود: بنابراین کارشناسان معتقدند که با حضور در انتخابات تأیید نظام سیاسی به واقعیت پیوسته است و خشم و غضب دشمن را به دنبال خواهد داشت، در این لحظه وظیفه نخبگان جامعه ایران اسلامی این است که باتوجه‌به جایگاه خود تریبون و قلمی که در اختیار دارند مسائل اساسی کشور را برای عمدم مردم بازگو و تشریح کنند.


شیخی بیان کرد: مردم آگاه و شریف ایران می‌دانند که حق اظهارنظر در قبل از انقلاب محدوده بوده و صرفاً انتصاب بوده است نه انتخاب، پس نخبگان ما باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را در این ۴۵ را برای مردم مرور کنند که حضور حداکثری در پی خواهد داشت.


وی با اشاره به وظایف مردم گفت: مردم باید با بررسی سوابق نامزدها و نحوه عملکرد و اقدام آنها در شرایط حساس و موضوعات مهم سیاسی درگذشته، آینده و برنامه‌های آنها برای جامعه بهتر انتخاب اصلح داشته باشند و با مشورت افراد متخصص که شناخت بیشتری نسبت به کاندیدها دارند تحت‌تأثیر تبلیغات و شایعات غیرواقعی قرار نگرفته و انتخاب صحیح کنند.


شیخی در پایان گفت: دشمن که درک درستی از جایگاه مردم در جامعه دارد، می‌خواهند این پشتوانه عظیم و بی‌نظیر را از بین ببرند، پشتوانه‌ای که موجب تقویت در تمامی عرصه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است با کاهش مشارکت در انتخاب خدشه‌دار کنند و الحمدلله این مردم هستند که با حضور در بزنگاه‌های مختلف کشور از هشت سال جنگ تحمیلی گرفته تا راهپیمایی‌ها و انتخابات نقش خود را ایفا و ثابت کرده و همین اقتدار و وحدت است که تمام کارشناسان و مردم جهان را مبهوت خودکرده است. 


به گزارش شیرازه، ۳ میلیون و ۷۰۳ هزار نفر واجد شرایط رأی‌دادن در استان فارس هستند که از این تعداد از ۱۴۶ هزار نفر رأی اولی است که ۴۸ هزار رأی اولی به شهرستان شیراز تعلق دارد و ۱۱ اسفند امسال می‌توانند با مراجعه به شعب اخذ رأی در سراسر استان، برای نخستین‌بار در تصمیم‌گیری برای کشورشان مشارکت داشته باشند.


۳ هزار و ۵۱۴ شعبه اخذ رأی در استان برپا می‌شود و بنا بر هماهنگی‌های انجام شده توسط متولیان امر تعرفه‌ها چاپ و مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شده که به تفکیک حوزه‌های انتخابیه توزیع خواهد شد.


در این میان ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم‌زمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود که ۶ نفر از واجدین شرایط، برای کسب اعتماد استان فارسی‌ها در ۳۵۱۴ شعبه اخذ رأی به رقابت می‌پردازند.


حضرات آیات احمد بهشتی، سید علیرضا دانا، سید محمدعلی مدرسی طباطبایی، علی‌اکبر کلانتری، لطف‌الله دژکام و علیرضا پیروزمند طبق اعلام شورای نگهبان قانون اساسی و اعلام وزارت کشور این اسامی نهایی است.

 

حضور حداکثری در انتخابات زمینه رفع مشکلات


گفتنی است: ۵ کرسی متعلق به استان فارس است که با مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم فهیم فارس به مدت ۸ سال بر کرسی‌های فارس تکیه خواهند زد.


انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان