کد خبر: ۱۶۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خبر داد:

سد تاخیری آبگیری شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: سد تأخیری - تغذیه‌ای تنگ خمار در بارش‌های اخیر، یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به اینکه آبگیری سد در سامانه بارشی اخیر به میزان یک میلیون و ۸٠٠ هزار مترمکعب کمک شایانی به پرآب شدن منابع زیر زمینی پایین‌دست سد می‌کند، اظهار داشت: سد تأخیری - تغذیه‌ای تنگ خمار بر روی رودخانه کنکان از سر شاخه‌های رودخانه شور جهرم است که در نهایت به رودخانه قره‌آغاج می‌ریزد، این سد باهدف تنظیم آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی پایین‌دست در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی فسا احداث شده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس هدف از احداث سد تنگ خمار را کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت‌های آن و ذخیره موقت آورده‌ای فصلی رودخانه کنکان و نیز تخلیه تدریجی آن در مسیل دانست و گفت: با این فرایند ذخیره‌سازی و تخلیه، تغذیه آبخوان آبرفتی دشت شیب کوه در پایین‌دست به‌خوبی انجام می‌شود و همچنین با جلوگیری از خسارت سیلاب‌های مخرب رودخانه در فصول پرباران از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید.

 وی تصریح کرد: سد تأخیری - تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در دشت شیب کوه با وسعت کلی ۴۳۸ کیلومترمربع احداث شده است، باتوجه‌به برداشت توسط چاه‌های موجود در منطقه که موجب افت سطح آب شده است امید می‌رود آبگیری سد تنگ خمار قدری از این افت سطح آب را جبران کند.

 بدری در ادامه اضافه کرد: سد تغذیه‌ای تنگ خمار با آبگیری متعدد و تخلیه طی سیلاب‌های مکرر در طول سال قادر به تغذیه متوسط سالانه بالغ بر ۷ میلیون مترمکعب آب است که کمک بسیار شایانی به تغذیه سفره آب زیرزمینی و رونق کشاورزی در دشت شیب کوه می‌کند.

 رئیس هیأت مدیر شرکت آب منطقه‌ای یادآور شد: سامانه بارشی اخیر کمک قابل‌توجهی به آبگیری سدهای استان و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کرد ولیکن هنوز تا رسیدن به میانگین بلندمدت بارندگی استان فاصله داریم و از مردم عزیز استان تقاضامندیم چونان همیشه با سرلوحه قراردادن صرفه‌جویی مصرف در کلیه بخش‌ها به‌خصوص شرب و کشاورزی نهایت همکاری را در مدیریت هر چه‌بهتر منابع آب استان داشته باشند.

 انتهای خبر/

منبع: ایسنا
برچسب ها: سد ، فارسی ، سیاوش بدری
نظرات بینندگان