کد خبر: ۲۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰

برنامه‌ای که به «بي‌غیرتی» دعوت مي‌‌کند!

در این برنامه، هر هفته مراسم ازدواج یک زوج ایرانی از خواستگاری گرفته تا عروسی، به نمایش در مي‌‌آید و برخی خانواده‌های ایرانی، فیلم خصوصی‌ترین حریم خانواده خود را برای نمایش در اختیار این شبکه ماهواره‌ای و در تیررس دید میلیون‌ها نامحرم قرار مي‌‌دهند!
این نردبان پوسیده است
شاید این سؤال برای شما هم مطرح شده باشد که چه مي‌‌شود عده‌ای حاضر مي‌‌شوند، تصاویر خصوصی نوامیس خود را برای پخش عمومي ‌‌در شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال کنند؟ روزگاری نه چندان دور مردم برای برگزاری جشن عروسی خود تمام کوچه را مي‌‌بستند و از ورود افراد غریبه به حوالی محل برگزاری جشن عروسی جلوگیری مي‌‌کردند.
همین امروز هم بسیارند کسانی که نوامیس خود را از دیدگاه نامحرمان حفظ مي‌‌کنند و در برگزاری جشن ها تمام جوانب ایمنی تصاویر و فیلم‌های مراسم را رعایت مي‌‌کنند. اما در بحبوحه امپراتوری تصاویر رنگارنگ هنرمندان روی جلد مجلات و سایت‌های اینترنتی و برنامه‌های ماهواره‌ای، عده‌ای برای اینکه به اصطلاح از دور عقب نمانند و یک شبه ره صد ساله بپیمایند و بتوانند شهرتی را که برخی با هنر و توانمندی‌هایشان به دست مي‌آورند، کسب کنند، آسان‌ترین راه ممکن را در نظر گرفته‌اند و با ارسال فیلم عروسی خود در نظر نامحرمان میلیونی، به دنبال بالا رفتن از پله‌های شهرت هستند! غافل از این که نردبان این نوع از شهرت‌خواهی پوسیده است.
خودنمایی با نمایش نوامیس!
امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در آسیب شناسی این پدیده به «جوان» مي‌‌گوید: مسئله حفظ ناموس و ارزش و اعتبار خانواده یک هنجار و حرمت اجتماعی است. از سوی دیگر، حیثیت و شخصیت زوجین از عوامل دیگری است که باعث مي‌‌شود فیلم عروسی زوجین همواره از دیدرس نامحرمان دور نگه داشته شود و حتی در میان آشنایان هم نشان داده نشود؛ اما کسانی که فیلم عروسی خود را برای پخش عمومي ‌‌به شبکه های ماهواره ای ارسال مي‌‌کنند، افرادی هستند که ارزش ها و اعتقادات دینی در آنها یا بسیار کمرنگ شده یا از بین رفته است.
این افراد برای نوامیس خود حریم و حرمتی

در این برنامه، هر هفته مراسم ازدواج یک زوج ایرانی از خواستگاری گرفته تا عروسی، به نمایش در مي‌‌آید و برخی خانواده‌های ایرانی، فیلم خصوصی‌ترین حریم خانواده خود را برای نمایش در مقابل میلیون‌ها نامحرم در اختيار اين شبكه‌ ماهواره‌اي قرار مي‌‌دهند!

قائل نیستند و تصاویر مجالس خصوصی خود را به راحتی در دسترس اغیار قرار مي‌‌دهند. چنین افرادی دچار فروریختگی فرهنگی، شخصیتی و اعتقادی هستند. آنها غالباً از خانواده‌های متشخص و با اعتقادی نیستند و به همین دلیل هم هست که حرمت ناموس خود را حفظ نمي‌‌کنند. این افراد به دنبال انگشت‌نما شدن و خودنمایی خود در میان دیگران هستند و در این راه از نوامیس خود استفاده مي‌‌کنند.
مي‌‌گویند روشنفکری، بشنوید بي‌غیرتی!
از سوی دیگر، برخی از افراد هستند که با ادعای روشنفکری دست به چنین رفتارهای غیراخلاقی مي‌‌زنند و در مقابل اعتراض سایرین آنها را به تحجر متهم مي‌‌کنند. این افراد در حالی بي‌غیرتی را زیر لوای روشنفکری توجیه مي‌‌کنند که چنین رفتارهایی در تقابل با اصول فرهنگی و ارزشی ما قرار دارد. به علاوه، برداشت این افراد از روشنفکری هم برداشتی وارونه و نادرست است زیرا روشنفکر به کسی گفته مي‌‌شود که درک درستی از شرایط زمانه خود دارد و همین درک درست او را از آلوده شدن به ناهنجاری‌ها و ضدارزش‌ها باز مي‌‌دارد.
لزوم بازتعریف یک واژه بنیادی
غیرت با معنای تعصب در دین اسلام و باورهای ایرانی به معنای همبستگی اجتماعی است. این مفهوم را ابن‌خلدون برای اولین بار مطرح کرد و پس از آن «امیل دورکیم» نیز از آن در مفهوم همبستگی اجتماعی استفاده کرد. قرائی‌مقدم در این باره مي‌‌گوید: تعصب و غیرت عامل پیوند‌دهنده و منسجم کننده گروه و جامعه است و در حالت متعادلش با «دگماتیسم و تحجر» متفاوت است.
وقتی نام غیرت و تعصب مي‌‌آید برخی به یاد تعصب‌های کورکورانه‌ای مي‌‌افتند که باعث مي‌‌شود مردی از تحصیل، اشتغال و حضور همسرش در اجتماع جلوگیری کند. اما چنین رفتارهایی به معنای غیرت نیست و ریشه در نوعی بدبینی پارانوئید‌گونه دارد. منظور از غیرت اصیل به معنای تعصبي‌ است که هر فرد نسبت به ناموس، خانواده و وطنش دارد و از آنها در مقابل بیگانگان محافظت مي‌‌کند.
اين برنامه چه مي‌‌خواهد؟
غیرت، عامل انسجام خانواده و اجتماع است و اگر روزی تعصب از بین برود، خانواده، ارزش‌ها و جامعه دچار از هم‌گسیختگی مي‌‌شود و در صورت کلان، امنیت فردی و ملی به خطر مي‌‌افتد. با این حساب، مي‌‌توان به هدف شبکه‌های ماهواره‌ای برای ساخت و پخش چنین برنامه‌هایی پی برد.
این شبکه‌ها که به محافل سیاسی وصلند، به دنبال نابود کردن ارزش‌های اخلاقی هستند. آنها مي‌‌دانند که ناموس و خانواده مهم‌ترین ارزش در میان ایرانیان است و اگر روزی از آن بگذرند یعنی از همه چیز گذشته‌اند.
آنها با پخش چنین برنامه‌هایی به دنبال قبح‌زدایی از نشان دادن نوامیس در انظار بیگانه هستند تا از این طریق، تفاله‌های فرهنگ غرب در حوزه روابط زن و مرد را به افکار عمومي ‌‌جوامع اخلاق‌مدار تزریق کنند.
در چنین شرایطی، خانواده‌های ایرانی برای حفظ انسجام خانوادگی و نیز حفظ احترام و سلامت اخلاقی در حریم خانواده و جامعه باید هوشیار باشند و در دام چنین برنامه‌های هدفمندی گرفتار نشوند. تمام افتخار ایرانی‌ها غیرتمندی آنهاست و در بسیاری از کشورها، ایرانی را با این ویژگی‌اش مي‌‌شناسند؛ همین روحیه هم یکی از مهمترین دلایل ۸ سال پایمردی ایرانی‌ها در برابر تجاوز ارتش بعثی‌ها به خاک وطن بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان