کد خبر: ۲۶۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۰

غرب بازنده اصلی انتخابات ایران خواهد بود

یک اندیشکده آمریکایی ضمن تحلیل موقعیت جریان‌های سیاسی رقیب شرکت‌کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی، صرف‌نظر از نتیجه انتخابات، غرب را بازنده اصلی این میدان می‌داند. اظهارات رهبر ایران، رقابتهای انتخاباتی را در این کشور داغ کرد.

اندیشکده «واشنگتن» در مقاله‌ای به قلم «نیکولای کوژانوف» ضمن پرداختن به انتخابات مجلس نهم در ایران، جریان اصلی رقابت را در میان گروه‌های اصول‌گرا ارزیابی کرده و معتقد است در این انتخابات هر جناحی که پیروز میدان باشد، می‌توان غرب را بازنده دانست.

 

* اظهارات رهبر ایران، رقابتهای انتخاباتی را در این کشور داغ کرد

اخیرا، [آیت‌الله] علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در خصوص امکان تغییر قانون اساسی این کشور جهت اعطای قدرت انتخاب رئیس‌جمهور به پارلمان، سخنانی مطرح کرده بود. چنین اظهاراتی توانست به طور جدی روند مبارزه برای راهیابی به پارلمان ایران را تشدید و بازار رقابت انتخاباتی نهمین دوره مجلس را داغ کند. با این حال، صرف‌نظر از نتیجه این انتخابات، بسیار ساده‌انگارانه است اگر انتظار داشته باشیم که در مجلس نهم، تغییراتی جدی در مواضع نمایندگان نسبت به مسائل و موضوعات خارجی و داخلی ایجاد شود.

 

* شانس نامزدهای اصلاح‌طلب کم است

نویسنده این مقاله در ادامه مطلب خود آورده است: نامزدهای اصلاح‌طلب از شانس بسیار اندکی در به دست آوردن تعداد قابل توجهی از کرسی‌های مجلس آینده برخوردارند -رقابت اصلی در میان گروه‌های مختلف اصول‌گرایان در جریان است.

 

* جبهه متحد اصول‌گرایان، به رهبری آیت‌الله مهدوی کنی، رویکردی انتقادی نسبت به عملکرد رئیس‌جمهور دارد

 

- رقابت اصول‌گرایان

مدتی پیش از زمان آغاز ثبت نام برای شرکت در انتخابات مجلس، تعدادی از سیاستمداران ذی‌نفوذ، به رهبری آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی با متحد کردن احزاب خود، ائتلاف جدیدی تحت عنوان «جبهه متحد اصول‌گرایان» تشکیل داده و بدین ترتیب خود را برای ارائه فهرستی مشترک از نامزدهای مورد نظرشان آماده کردند. اعضای این ائتلاف را افرادی متعلق به جریان اکثریت مجلس فعلی، مانند رئیس مجلس، علی لاریجانی، و همینطور شهردار تهران، محمدباقر قالیباف، و نمایندگانی چون احمد توکلی، و محمدرضا باهنر تشکیل می‌دهند. رویکرد این گروه نسبت به عملکرد رئیس‌جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد انتقادی است.

 

* جبهه پایداری را می‌توان ائتلاف پرشورترین حامیان آیت‌الله خامنه‌ای دانست

در همین حین، سایر اصول‌گرایان نیز تصمیم گرفتند تا ائتلافی در میان خود ایجاد کنند: جبهه پایداری انقلاب اسلامی، به رهبری آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی. جدای از تعدادی از اعضای سابق کابینه احمدی‌نژاد و همینطور اعضای برخی از فراکسیون‌های مجلس و احزاب سیاسی اصول‌گرای خاص، می‌توان جبهه پایداری را به طور عمده متشکل از پرشورترین و وفادارترین حامیان [آیت‌الله] خامنه‌ای و هم‌پیمانان روحانی وی دانست. از اعضای این گروه می‌توان به صادق محصولی، محمدحسین صفارهرندی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، اسماعیل کوثری، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، غلامحسین الهام، مرتضی آقاتهرانی، و آیت‌الله خوشوقت اشاره کرد.

 

* جبهه پایداری به دنبال تحدید نفوذ مشایی است

از سوی دیگر، جبهه پایداری به دنبال آن است که بی‌آنکه به وجهه احمدی‌نژاد آسیبی برساند، نفوذ سیاسی مشاور او، اسفندیار رحیم‌مشایی را محدود سازد. اعضای این گروه ادعا می‌کنند که می‌خواهند از رئیس‌جمهور در برابر دسیسه‌های مشایی و یاران او محافظت کنند.

 

* نتیجه این مبارزه انتخاباتی غیرقابل پیش‌بینی است

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: احمدی‌نژاد در پی آن است که با تقویت جایگاهش در میان قشر محروم جامعه، بالاخص در شهرستان‌ها، تصویر بهتری از خود در میان مردم ترسیم کند. با تمام این تفاصیل، نتیجه این مبارزه انتخاباتی میان رقبای اصول‌گرا، غیرقابل پیش‌بینی است.

 

* برنامه هسته‌ای، حمایت از حزب‌الله و جنبش فلسطین، جزئی از ذهنیت ملی ایرانیان است

 

- منافع غرب در این انتخابات: تقریبا هیچ!

هیچ کس انتظار ندارد که نتیجه این انتخابات، منجر به ایجاد تغییرات محسوس و چشمگیری در مواضع کلی ایران شود. تمام اصول‌گرایان آینده خود را در دوام و بقای حکومت می‌بینند؛ مبارزه سیاسی میان اصول‌گرایان، اساسا هیچ ارتباطی به شیوه‌های نگرش متفاوت آنان، نسبت به مواضع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ندارد. برنامه هسته‌ای، حمایت از حزب‌الله، و همکاری با جنبش فلسطین، بخشی از ذهنیت ملی ایرانیان بوده و هر تلاشی برای ایستادن در مقابل این اصول، نوعی خودکشی سیاسی محسوب می‌شود. به بیان دیگر، هر که می‌خواهد در این انتخابات پیروز شود؛ در نهایت این غرب است که بازنده میدان می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان