کد خبر: ۲۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۰

مجریان نظارت و بازرسی نبض بازار را به دست گرفتند

برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا بیشتر در راستای حمایت از تولیدات داخلی و ترغیب و تشویق تولید کنندگان برای ایجاد رقابت سالم و نیز صرفه جویی در زمان و کاهش بازار واسطه گری بود.

محمدعلی ضیغمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی ویژه خبری افزود: بحث نظارت بر بازار برای تامین مایحتاج مردم از ماه ها قبل شروع شده بود همچنین هماهنگی هایی با بخش های مختلف تولیدی و توزیعی صورت گرفته تا جاییکه مجریان نظارت و بازرسی نبض بازار را به دست گرفتند و تا با این کار اطمینان خاطر بیشتری به مردم داده و بگوید که اقدامات برنامه نظارتی بصورت کامل انجام می شود.

*400 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کل کشور

در ادامه قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف گفت: شورای اصناف در کل کشور 400 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را از 15 اسفند تا 25 اسفند به طور متناوب برگزار می کند که از این تعداد 7 مرکز مربوط به استان تهران بود که برخی نمایشگاه های استان تهران امشب کار خدمات رسانی خود را به پایان می رسانند همچنین امروز نمایشگاه عرضه مواد غذایی در مصلی تهران افتتاح شد و نمایشگاه تختی نیز در حال حاضر اراده خدمات می دهد.

وی تصریح کرد: فروشگاه های فوق العاده پوشاک به قوت خود باقی است و در این فروشگاه ها کار بازرسی و نظارت به صورت دقیق انجام می شود.

**کسبه بازار حق دارند کسب درآمد کنند

نوده فراهانی با تاکید براینکه فعالیت نمایشگاه بهاره به مدت 10 روز است افزود: کسبه بازار حق دارند برای خود امرار و معاش کنند و حقشان ضایعه نشود این نمایشگاه ها در کشور به مدت 10 با نظارت و بازرسی دقیق برگزار می شود.

رئیس شورای اصناف اضافه کرد: کالاهایی که در این مراکز عرضه می شود از نظر قیمت و کیفیت توسط اتحادیه شورای اصناف، سازمان صنعت،معدن و تجارت و در استان ها نمایندگان مجمع صنفی بررسی و کارشناسی می شود و بعد از تایید آنها کالا با 10 تا 20 درصد تخفیف آماده عرضه مستقیم در نمایشگاه می شوند.

***حمایت از تولیدات داخلی در جهت ایجاد رقابت

وی اظهار داشت: این کار بیشتر در راستای حمایت از تولیدات داخلی است تا تولیدکنندگان ترغیب و تشویق شوند تا کالای تولیدی را در نمایشگاه ها عرضه کنند.

*** صرفه جویی در زمان و کاهش بازار واسطه گری

ضیغمی به اهداف برگزاری نمایشگاه ها اشاره کرد و گفت: از آنجا که مردم در پایان سال مایحتاج خود به صورت گسترده انجام می دهند بنابراین برگزاری چنین نمایشگاه هایی درصرف جویی وقت مردم کمک می کند همپنین به دلیل اینکه واسطه ها در بازار کمتر شود و کالا با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که این امر هم به نفع تولیدکننده و هم به سود مصرف کننده است.

***عبور کالاها از فیلتر کیفیت

وی ادامه داد: نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا از نظارت پذیری بیشتری برخوردار است و کالاهایی که در این مکان ها عرضه می شود از فیلتر کیفیت عبور می کنند و بازرسان و ناظران بطور مستمر گزارش می هند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار با تاکید براینکه نمایشگاه ها با رویکرد حمایت از مصرف کننده، تولیدکننده و تنظیم کننده بازار صورت می گیرد گفت: از آنجا که در ایام پایان سال با تقاضای غیر معمول مواجه می شویم نباید به شیوه های معمولی اکتفا کنیم برگزاری نمایشگاه ها به تقاضای بازار کمک می کند.

وی در خصوص کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ و گوشت قرمز و سایر اقلام مورد نیاز مردم افزود: عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب و ترجیحی در فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی و شبکه های منتخب صنفی و تجاری انجام می شود.

ضیغمی تاکید کرد: برنج، روغن، شکر، پودر شوینده و مواد پروتینی با همکاری تولیدکننده و تامین کننده به صورت رایگان در اختیار غرفه داران قرار می گیرد بدون اینکه درگیر نقدینگی شوند و کالاها با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده می رسد.

**عرضه کالا تا پایان تعطیلات بدون محدودیت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ذخایر مناسبی برای مواد پروتینی پیش بینی شده است گفت: کالاهای اساسی با همت تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان بدون محدویت تا آخر سال توزیع می شود.

در ادامه نوده فرهانی با تاکید براینکه حمایت از تولید داخلی اولویت اساسی شورای اصناف است اظهار داشت: در حمایت هیچ محدودیتی وجود ندارد کالاهای خارجی که تولید داخلی را نداشته باشیم از کالایش حمایت می کنیم چرا که تولیدکننده برند کالای وارداتی را که جزو برندهای معروف دنیا است را در نمایشگاه عرضه می کند البته حمایت اصلی تاکید بر تولید داخلی است.

***استقبال بی نظیر از نمایشگاه

رئیس شورای اصناف با تاکید براینکه امسال نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با استقبال بی نظیری رو به رو شده است گفت: کالاهایی که مورد توجه مردم بود با کارکارشناسی و قیمت مناسب و با تخفیف حداکثری در نمایشگاه ها عرضه شد و درصدد هستیم که با کیفیت بهتر و با ایجاد انگیزه و رقابت بیشتر نمایشگاه ها را به نحو مطلوب برای سالهای آینده برگزار کنیم.

***عذرخواهی به دلیل نبود امکانات رفاهی

وی از مردم به خاطر نبود امکانات رفاهی مناسب عذرخواهی کرد و گفت: شورای اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت با تمام توان خود توانستند بازار مناسب و کالای با کیفیت را در اختیار مردم قرار دهند تا بتواند به تنظیم بازار کمک کند.

*** در صورت مشاهده برخورد می شود

نوده فراهانی به برخی کالاهای چینی موجود در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تمام کالا مورد بازرسی و نظارت ناظران قرار گرفته و در زمان کارشناسی به تمام اتحادیه خاطر نشان کردیم با این موارد برخورد کنند به احتمال زیاد از دید کارشناسان پنهان مانده و اگر متوجه شویم صددرصد برخورد می کنیم.

وی تصریح کرد: در زمان کارشناسی اتحادیه مربوط و نماینده اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت نمونه از جنس را بررسی و پلمپ می کنند و از اول تا انتهای نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می گیرد در غیر این صورت برخورد و به مراجع قضایی گزارش داده می شود.

***ارزیابی نمایشگاه توسط یک تیم غیر مرتبط

در ادامه ضیغمی افزود: هر ساله ارزیاب از نمایشگاه ها به صورت دقیق توسط یک تیم غیر مرتبط یعنی غیر مجری برگزاری نمایشگاه انجام می شود تا آمار صحیحی از عملکرد این نمایشگاه استخراج شود همچنین سلایق مردم متفاوت است برگزاری نمایشگاه را معارض با فعالیت صنفی نمی دانم نقاط قوت کار خدمات رسانی را تقویت و نقاط ضعف به پوشش و میزان رضایت را افزایش می دهد.

وی به تخلفات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 3 میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت می کنند و بخشی تحت پوشش اصناف نیست و یا مجوز ندارند به نسبت آن چیزی که در نمایشگاه و سطح کشور مشاهده می شود تخلف کمتر است چرا که نظارت پذیری دقیقی در این زمینه صورت گرفته است.

***نظارت و بازرسی حلقه تکمیلی بازار

معاون وزیر اظهار داشت: نظارت و بازرسی حلقه تکمیلی بازار است که در اواخر بهمن شکل می گیرد و اجرای طرح و نظارت بوسیله اصناف و صنعت و معدن و تجارت در قالب بخشنامه ای در کشور انجام می شود.

ضیغمی تاکید کرد: عملکرد نظارت بسیار مثبت بوده و نزدیکی قابل توجه بین بخش های صنفی و دولتی برای مدیریت بازار خوب بود و در حوزه نظارت و بازرسی اعتماد بین دولت و اصناف دو چندان شده است و شماره 124 تلفن مشترک بین این دو مجموعه است و در کلیه نقاط کشور بدون محدودیت آماده دریافت شکایات و نقطه نظریات مردم است.

***تولید و توزیع مکمل همدیگر

در ادامه نوده فراهانی تصریح کرد: تولید و توزیع مکمل همدیگر هستند اگر تولید و توزیع کننده خوب نباشد و یا برعکس موفق نخواهیم بود چه کار واسطه ها قطع شوند اگر ارزیابی بکنیم و برگردیم به چهار سال پیش واسطه بیشتر بود اما اکنون بین تولیدکننده و عرضه کننده تنها بنکدار کار واسطه را انجام می دهد و با سرمایه گذاری کالای را بصورت مستقیم از تولیدکننده می گیرد و در اختیار عرضه کننده و مصرف کننده قرار می د هد.

نوده فراهانی گفت: در اصلاح قیمت ها مشکلی نداریم هم تولید کننده و بنکدار و عرضه کننده سودش مشخص است و این سود از طریق وزارت امور افتصاد و دارایی و کارشناسان تعیین می شود و در غیر این صورت با خاطی برخورد می شود بنابراین کالا باید برچسب داشته وبازرسان آن کنترل کنند.

در ادامه ضیغمی اضافه کرد: گران بودن یک کالا از عوامل مختلفی نشات می گیرد و گرانفروشی توسط یک واحد تولیدی و توزیعی صورت می گیرد. و فشار تقاضا مازاد بر عرضه سطح عمومی قیمت ها را افزایش می دهد بنابراین افزایش بر سطح عوامل تولیدی نیز تاثیر گذار است و سبب افزایش هزینه تولیدی می شود.

وی تاکید کرد: سیاست کلان اقتصادی، پولی، مالیف میزان نقدینگی و مقرارت و قوانین تورم وارداتی، افزایش قیمت های جهانی به نوعی وابستگی به بازارهای جهانی در افزایش قیمت ها تاثیر دارد و تغییر قیمت بدون اطلاع اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت خلاف است و برخورد می شود.

معاون وزیر تاکید کرد: مردم برای اطمینان بیشتر می توانند مایحتاج خود را از فروشگاه های رفاه، شهروند و اتکا خریداری کنند هماهنگی شده تا پایان تعطیلات کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار گیرد.

در ادامه نوده فراهانی اظهار داشت: در طول سال مراکز عرضه مستقیم کالا دوبار برگزار می شود و اکنون اصناف آمادگی این را دارد فروش فوق العاده را در طول سال هر سه ماه یکبار برگزار کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ارائه کالای باکیفیت و حلب رضایت مشتریان از واحدهایعرضه کننده کالا یکی از اهداف مهم شورای اصناف است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان