کد خبر: ۳۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

بانک مرکزی چگونه عدد تورم را محاسبه می کند؟

تورم این روزها کلمه آشنایی برای افکار عمومی است.کلمه ای که عامل گرانی های گاه و بیگاه خوانده می شود و همواره در عدد نرخ آن بین مرکز آمار، بانک مرکزی و کارشناسان مستقل اقتصادی اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس آمارهای رسمی، بررسی نرخ تورم در ایران در ۳۴ سال گذشته ...

جوان آنلاین نوشت، بر اساس آمارهای رسمی، بررسی نرخ تورم در ایران در ۳۴ سال گذشته نشان می دهد، نرخ تورم در ایران در این مدت ۶ دوره افزایش و ۵ دوره کاهش را پشت سر گذاشته و از سال ۸۸ بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت تا اینکه در سال ۹۰ به ۲۱.۵ درصد رسیده است.

نرخ تورم در ایران در سال ۵۷ با رقم ۱۰ درصد آغاز شد و در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی روند صعودی داشت به طوری که در سال ۶۰ نرخ ۲۲.۸ درصد را ثبت کرد، ولی از سال ۶۱ به بعد این روند نزولی شد تا اینکه در سال ۶۴ کشور پایین ترین نرخ تورم را به میزان ۶.۹ درصد ثبت کرده بود.

نرخ تورم در ایران از سال ۶۵ بار دیگر صعودی شد و رقم ۲۳.۷ درصد را ثبت کرد، این روند تا سال ۶۷ ادامه داشت، ولی از سال ۶۸ تورم روند نزولی به خود گرفت تا اینکه اقتصاد کشور تورم یک رقمی ۹ درصدی را در سال ۶۹ تجربه کرد.

از سال ۷۰ بار دیگر روند صعودی تورم با نرخ ۲۰.۷ درصد آغاز شد و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۷۴ رکورد ۴۹.۴ ثبت شد که بالاترین نرخ رسمی تورم در کشور است. از سال ۷۵ به بعد مجدد کاهش تورم آغاز شد تا اینکه در سال ۸۰ نرخ تورم به ۱۱.۴ درصد رسید.

آخرین و ششمین دوره افزایشی نرخ تورم هم به سال ۸۸ برمی گردد که از نرخ ۱۰.۸ درصد آغاز شد و در سال ۹۰ به نرخ ۲۱.۵ درصد رسید.

حالا اما گزارش دو خطي بانك مركزي خبر از افزايش نرخ تورم خرداد ماه به ۴/۲۲‌درصد مي‌دهد كه نسبت به نرخ تورم ارديبهشت ماه سال‌جاري تنها دو دهم‌درصد رشد دارد.

پیش از این، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازه ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۰ معادل ۸/۲۱ درصداعلام کرده بود و سهم اردیبهشت ماه نیز تورم ۲۲/۲ درصدی بود.

به این ترتیب بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم تغییر چندانی با سال گذشته و ماه گذشته نداشته است.این در حالی است که هر روز اخبار جدیدی از گرانی کالاهای اساسی منتشر می شود و معلوم نیست چرا این گرانی ها روی نرخ تورم تاثیر گذار نیست.

البته، در واقع، فرمول تعيين نرخ تورم به اين شكل است كه شاخص قيمت‌ها را با نمونه‌اي از كالاهاي موجود در سبد خانوار در سال حساب مي‌كنند.

در هر كشور، معمولا با توجه به شرايط فرهنگي و اقليمي كالاهايي بيشتر مصرف مي‌شود و كالاهايي كمتر، بنابراين براي محاسبه تورم بايد توجه كرد كه چه كالاهايي در زندگي افراد يك كشور اهميت دارد و به نظر می رسد در شرایط موجود،گوشت و مرغ و میوه و سبزی و لبنیات از نظر بانک مرکزی جزء کاهای پراهمیت در زندگی مردم نبوده اند چرا که اگر چنین بود، عدد نرخ تورم با توجه به گرانی های این روزها متفاوت تر از این بود.

گفتنی است، همواره بین مرکز آمار و بانک مرکزی درباره نرخ تورم اختلاف نظر وجود دارد.مركز آمار ايران كه براساس برنامه پنجم توسعه مرجع اصلي آمار اعلام شد با ارقام بانك مركزي مخالف است و تورم را بيش از آمار اعلامي اين نهاد مي‌داند با اين حال اين مركز تاكنون آمار مربوط به تورم را منتشر نكرده است و تلاش‌هاي نمايندگان مجلس براي ترغيب رييس مركز آمار ايران به ارايه آمار، بي‌نتيجه ماند و در نهايت بانك مركزي بعد از شش ماه وقفه، اعلام رسمي نرخ تورم را از سر گرفته است .اعلامی که با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان