کد خبر: ۳۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱

مرمت منزل تاریخی معزی در استهبان

معاون میراث فرهنگی فارس از ادامه مرمت منزل تاریخی معزی در شهرستان استهبان با اعتباری بالغ بر 280 میلیون ریال خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، عبدالرضا نصیری‌اصل اظهار داشت: کار مرمت منزل تاریخی استهبان در استان فارس از اوایل خرداد ماه سال جاری با اعتباری بالغ بر 280 میلیون ریال آغاز شده است.

وی گفت: عملیات مرمت این اثر شاخص در شهرستان استهبان هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حال پیگیری است و با تلاش‌های انجام شده این پروژه با حضور مرمت‌گران توانمند فارس ادامه می‌یابد.

نصیری‌اصل با اشاره به مرمت ضلع شمالی این منزل تاریخی در سال 89 توسط این اداره کل، تصریح کرد: جمع‌آوری و برداشت لایه‌های مختلف خاک و کاه‌گل پشت بام، تهیه و نصب چوب تیرهای سقف، نصب  تیرهای چوبی سالم با استفاده از آجر و ملات گچ از جمله اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده به منظور  مرمت و استحکام‌بخشی این خانه تاریخی است.

معاون میراث فرهنگی فارس در  بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از چوب در ساخت این بنا، موریانه‌زدایی بخش‌های چوبی با استفاده از مواد شیمیایی مناسب از دیگر اقدامات اجرایی در این پروژه مرمتی به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، این منزل تاریخی که از زیباترین و سالم‌ترین بناهای استان فارس به شمار می‌آید مربوط به دوران زندیه و در خیابان سلمان شهر استهبان قرار گرفته که هنوز سالم و پابرجاست.

قسمت اصلی خانه معزی، ضلع شمالی آن است که دسترسی به اتاق‌های این ضلع نیز از طریق دو راه پله امکان‌پذیر می‌شود.

کف‌فرش آجری اتاق‌ها و طاقچه‌های تعبیه شده در بدنه دیوارها در کنار سایر تزئینات توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان