کد خبر: ۳۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۱

برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران خط تحریم را شکست

امام جمعه موقت شیراز گفت: برگزاری اجلاس جنبش سران کشورهای غیرمتعهد در تهران خط تحریم ترسیم شده توسط استکبار برای جمهوری اسلامی را شکست.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز اظهار داشت: تاسیس کشورهای غیر‌متعهد 70 سال قبل از 118 کشور از پنج قاره دنیا آغاز شد که 53 کشور آن آفریقایی، 38 کشور آسیایی و 24 کشور از آمریکای لاتین، کارائیب و کشور بلاروس از اروپا هستند.

وی افزود: 20 ناظر نیز در این اجلاس عضو هستند که مجموع کشورها را به 137 کشور می‌رساند.

مرادی تصریح کرد: کشورهای عضو غیرمتعهدها 55 درصد جمعیت کل دنیا را تشکیل می‌دهند و از نظر توانمندی از 40 کشور تولید کننده نفت، 27 کشور از همین کشورهای غیرمتعهد هستند.

خطیب نماز جمعه شیراز اضافه کرد: از مجموع 62 میلیون بشکه نفت تولیدی دنیا، 57 درصد متعلق به کشورهای غیر متعهد است که اهمیت این اجلاس را نشان می‌دهد.

مرادی ادامه داد: این جنبش برای نفی وابستگی به غرب و شرق تشکیل شد و حفظ استقلال، حق حاکمیت و امنیت و جلوگیری از دخالت کشورهای زورگو از اهداف آن بود.

وی منافع ایران را که ریاست سه ساله بر اجلاس دارد، حضور فعال در صحنه‌های جهانی، تلاش در راستای صلح و امنیت جهانی و ایستادگی در مقابل استکبار برشمرد.

به گفته امام جمعه موقت شیراز، این اجلاس خط تحریم ترسیم ‌شده توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایران را شکست و جهانیان با دستاوردهای نظام اسلامی از نزدیک رو‌به‌رو شدند.

وی ادامه داد: برگزاری این اجلاس در تهران برای ایران پیروزی بزرگی بود چنانکه بسیاری از خبرگزاری‌ها آن را انقلاب دیپلماتیک و سیلی محکم ایران بر رژیم صهیونیستی نامیدند.

خطیب جمعه موقت شیراز اضافه کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد با وجود درخواست وزیر خارجه آمریکا برای عدم حضور در این اجلاس و داد و بیداد نتانیاهو به ایران آمد و نماینده آمریکا در شورای امنیت این اجلاس را تقابل با آمریکا ارزیابی کرد.

امام جمعه موقت شیراز در ادامه با اشاره به نطق حماسی، تاثیرگذار و کاربردی رهبر معظم انقلاب در این اجلاس گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود وجدان سران کشورها را مخاطب قرار دادند و در مقابل دبیرکل سازمان ملل با شجاعت از ساختار غیردموکراتیک و منسوخ شورای امنیت و سازمان ملل انتقاد کردند.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان حکیمانه و مدبرانه خود گفتند که ایران انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای همه و سلاح هسته‌ای را برای هیچ‌کس نمی‌خواهد و همچنین خواستار خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای شدند که اشاره مستقیمی به رژیم غاصب صهیونیستی بود.

امام جمعه شیراز در نخستین بخش خطبه‌ها بر لزوم حفظ و صیانت از کانون خانواده و حسن خلق در میان زن و شوهر تاکید کرد و اظهار داشت: اسلام راهکار شکل‌گیری خانواده متعالی را ایمان و تقوای زن و شوهر، محبت متقابل، اعتماد و احترام متقابل و گذشت و فداکاری می‌داند.

مرادی همچنین با یادآوری روز 10 شهریور، روز بانکداری اسلامی خواستار تسهیل شرایط اعطای وام ازدواج و اشتغال در عین رعایت قوانین شد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان