کد خبر: ۳۵۳۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱

جاده هایی که به مرگ منتهی می شوند/تکمیلی

تلفات جاده‌ای در استان فارس، با وجود همه اقدامات مثبتی که صورت گرفته است اما هم‌چنان بالا است.

شیرازه - جاده پر پیچ و خم شیراز-کازرون یکی از پرحادثه ترین جاده های استان فارس، این بار جان زائران بندرعباسی که در راه بازگشت از کربلا بودند را گرفت.
این حادثه ساعت 3 و 25 دقیقه بامداد در5کیلومتر مانده به بخش ارژن شیراز بر اثر واژگونی اتوبوس حامل زائران کربلا رخ داد و 19 نفر از هم وطنانمان در دم جان باختند و 23 نفر دیگر به شدت مجروح و راهی بیمارستان شدند . سرهنگ احمدی رئیس پلیس راههای فارس علت این سانحه را ناتوانی راننده در کنترل خودرو به علت تجاوز از سرعت مطمئنه اعلام کرده است.این حادثه درحالی دراین جاده به وقوع پیوست که دقایقی قبل از ان یعنی در حدود ساعت 3 بامداد پنج نفر از سرنشینان یک پراید در اثر برخورد با یک تریلر در دم جان سپردند.


قصه تصادفات منجر به مرگ درجاده های فارس تقریبا یک سناریوی همیشگی است. هر روز از گوشه و کنار این استان پهناور خبر ناگواری می رسد که عده ای از هموطنان ناخواسته به استقبال مرگ رفته اند.

اگر بخواهیم از لحاظ آماری به وضعیت امار مرگ‌و‌ میر ناشی از تصادفات جاده ای بپردازیم همین قدر باید بدانیم که به گفته فرمانده پلیس راه استان فارس فقط در مرداد‌ ماه جاری 611 نفر در تصادفات جاده‌های استان به غیر از تعداد کشته ها مجروح شد‌ه اند.

در اکثرمحورهای استان فارس ازجمله محور شیراز - فسا، شیراز - جهرم، شیراز-فیروزاباد، شیراز-اصفهان، امسال شاهد افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن بوده ایم.

هر چند در سالهای اخیر وضعیت راههای استان فارس نسبت به دهه های گذشته توسعه چشمگیر یافته و اغلب راههای منتهی به مركز استان فارس به بزرگراه تبدیل شده اما همچنان خلاء ایمنی در رفتارهای شخصی رانندگی و همچنین در طراحی و ساخت خودروها به عنوان دو عامل مرگبار خودنمایی می كنند و بر شمار تلفات جاده ای در این استان می افزایند.

این در حالی است كه به رغم توسعه راهها و حذف برخی نقاط حادثه ساز ، نقاط حادثه ساز و گاه محورهای حادثه ساز جدید به وجود آمده است و تقریبا هر روز تصادفات منجر به مرگ در محورهای استان فارس اتفاق می افتد.

فراوانی خودروهایی كه در استان فارس آمد و شد می كنند ، قرار داشتن استان فارس در مسیر ترانزیت شمال - جنوب كشور ، وسعت زیاد استان فارس ، بافت جغرافیایی منطقه از جمله مواردی است كه باعث می شود شمار تلفات جاده ای دراستان فارس بیشتر از سایر استان ها باشد.


اگر آمارهای مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای را بر اساس تعداد كشته بر اساس نسبت های جمعیتی بسنجیم فارس ركوردار تعداد تلفات جاده ای است و مقام نخست را در كشور دارد.

مسوولان و كارشناسان استان فارس همگی بر بالا بودن آمارهای تلفات جاده ای دراستان فارس اذعان دارند و معتقدند كه بر اساس تناسب جمعیتی شمار كشته شدگان در تصادفات جاده ای در استان فارس بالاست .

واقعیت آن است که بروز حوادث و تلفات ناشی از تصادفات را یك بحران و جنگ خاموش است و امارهای منتشره نشان دهنده وضعیت بحرانی است به طوری که شمار تلفات و فوتی های ناشی از حوادث رانندگی در كشور تقریبا معادل سقوط یك هواپیما در روز است اما این موضوع چندان حساسیت برانگیز نشده است.

اگرچه امروزه معضلات حاصل از تصادفات، هیچ نهادی را در امان نگذاشته و تبعات مختلف آن ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در برمی گیرد اما در كشورمان تعريف و تحليل صحيح و منطقي از عوامل و نقش آنها در بروز تصادفات انجام نشده است و با وجود تمامي تلاش‌هاي انجام شده، در كنترل تصادفات رانندگي موفق نبوده‌ايم.

پس ضروری است،بجای برنامه های کوتاه مدت که بیشتر حالت مسکن دارد اجتناب شده و با بررسی کارشناسی دقیق و برنامه ریزی منسجم  برنامه های بلند مدت و عملیاتی برای کاهش تلفات حوادث جاده ای طراحی و اجرا شود.


تکمیلی

درحالی که احمدی رئیس پلیس راههای فارس علت این سانحه (مرگ 19 تن از هم‌وطنان) را ناتوانی راننده در کنترل خودرو به علت تجاوز از سرعت مطمئنه اعلام کرده بود اما سرهنگ محمدرضا مهماندار نظر دیگری دارد. وی در مصاحبه با خبرگزاری مهر سهم جاده را در این تصادف50درصد اعلام کرد!

سرهنگ مهماندار در مورد وقوع تصادف مرگبار اتوبوس حامل زائران عتبات عالیات در جاده شیراز- کازرون گفت: پس از وقوع حادثه بلافاصله تیم های کارشناسی پلیس راه به منطقه اعزام و صحنه را بازدید کردند. براساس نظر اولیه تیم های کارشناسی راننده اتوبوس 50 درصد و جاده نیز به علت مشکلات مهندسی 50 درصد مقصر شناخته شدند.

فرمانده پلیس راه کشورادامه داد: متاسفانه بارها در این جاده شاهد وقوع تصادفات مرگبار و دلخراش بودیم به گونه ای که سه ساعت قبل از وقوع حادثه تصادف اتوبوس، پنج سرنشین خودروی پراید در همین جاده جان خود را به علت تصادف با تریلر از دست داند.

به گفته وی پلیس بارها در خصوص حادثه خیز بودن این جاده تذکرهای لازم را به وزارت راه داده بود اما هیچ ترتیب اثری به این تذکرها داده نشده بود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
عابدین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
0
واقعا متاثر شدم ، باید فکری بحال جاده های فارس کرد.....
محمد حسین برجی []
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
0
جاده های فارس از نظر بعضی مسئولین مشکلی ندارد اما واقعیت چیز دیگری است.