کد خبر: ۳۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۱

سرانجام دور کار شدن کارمندان به کجا رسید؟!

پس از گذشت یک‌سال از آغاز طرح دورکاری در کشور، این روزها شواهد موجود از موج تازه اشتیاق کارمندان برای دورکار شدن در مقابل بی‌رغبتی مدیران برای وارد شدن کارمندانشان به این طرح حکایت دارد.

به گزارش شیرازه اظهارات معاون توسعه انسانی ریاست جمهوری مبنی بر اشتیاق کارمندان و بی‌رغبتی مدیران هم مصداق بارز این موضوع است.

«پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار اجتماعی» در تازه‌ترین گزارش خود نوشت: یک‌سال پیش درچنین روزی بود که طرح دورکاری کارمندان دولت کلید خورد. در آن زمان مسئولان و مدیران دولتی آنقدر با قاطعیت در اظهارات خود از اجرای این طرح صحبت می‌کردند که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد سرانجام دورکاری کارمندان بعد از گذشت یک‌سال در ابهام باشد و شاهد برخی نابسامانی‌ها در این طرح باشیم.

تولد دورکاری

اجرای طرح دورکاری درکشور به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی سابق در دستورکار دولت قرار گرفت. در قالب طرح پیشنهادی وزارت کار و تصویب دولت قرار بود بخشی از کارکنان شاغل در دستگاه‌های دولتی با نظرمدیران هر بخش برای ادامه کار به منازل خود منتقل شوند. بلافاصله پس از تصویب طرح توسط دولت در مهرماه سال گذشته، ۲۹ دستگاه دولتی موظف به اجرای این طرح شدند. دستگاه‌ها مأموریت یافته بودند که در مدت زماني كوتاه مشاغلی را که امکان انتقال به منازل را دارند شناسایی و نسبت به فراهم‌کردن مقدمات تغییر محل کار افراد شاغل در آن پست‌ها نیز اقدام کنند.

معاون رئیس جمهور: بیشتر مدیران مخالفند

جالب اینجاست که بعد از گذشت یک‌سال از آغاز طرح دورکاری در کشور، شواهد موجود نشان می‌دهد که این روزها موجی از اشتیاق برای دورکارشدن در بین کارمندان به وجود آمده، اما در نقطه مقابل مدیران ادارات رغبتی برای ادامه این طرح و دورکار شدن نیروهای خود ندارند. موضوعی که لطف‌الله فروزنده، ‌معاون توسعه انسانی ریاست جمهوری هم بر آن تأكيد می‌کند.

فروزنده می گوید: نتایج تحقیقات صورت گرفته در یک‌سال گذشته نشان می‌دهد که با اجرای طرح دورکاری در برخی ادارات به ویژه وزارت کار و رفاه اجتماعی و دورکارشدن تعداد زیادی از کارمندان، این باور در بین نیروهای سازمان به وجود آمده که این طرح نه تنها زیانی از نظر مادی و مزایای کاری برای آنها ندارد، بلکه در وقت و هزینه هم صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانند به تمامی‌ کارهای روزمره خود برسند.

بنابر اظهارات معاون رئیس‌جمهور، دغدغه این روزهای معاونت توسعه انسانی ریاست جمهوری بی‌رغبتی و ناآشنایی برخی از مدیران سازمان‌ها نسبت به تداوم این طرح است و این موضوع در مقابل اشتیاق کارمندان چندان مناسب و خوشایند نیست. به تصریح وی، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به دنبال آن هستیم که این دسته از مدیران هم با ابعاد مختلف طرح دورکاری آشنا شوند.

مدیران: خانه‌نشینی تمام شد، برگردید!

این درحالی است که خبرهای رسیده از برخی از وزارتخانه‌ها حاکی از این است که مدیران این سازمان‌ها در بخشنامه‌هایی از کارمندان خود خواسته‌اند تا فعالیت خود را در محل کار ادامه دهند.

مدیران نگران تسلط مدیریتی خود بر کارمندان هستند!

هرچند که معاون توسعه انسانی ریاست جمهوری، دلیل بی‌رغبتی مدیران را اطلاع نداشتن از مزایای دورکاری عنوان کرد، اما مجید شهریاری کارشناس اجتماعی درباره شرایط این روزهای طرح دورکاری نظرات قابل تأملی دارد.

شهریاری با بیان اینکه مدیرانی که رغبتی به دورکاری کارمندانشان ندارند، نگران تسلط خود بر کارمندان هستند، به «پایگاه اطلاع رسانی خبرنگاراجتماعی» می‌گوید: اجرای این طرح در یک‌سال گذشته نشان داد که تسلط مدیران به کارمندان به شدت کاهش می‌یابد و مدیران هم نگران این موضوع هستند.

این کارشناس می‌گوید: اجرای طرح دورکاری مزایای زیادی در بحث کاهش هزینه و وقت ادارات داشته است، اما باید تدابيري انديشيده شود تا مدیران هم رغبت بیش‌تری به این طرح داشته باشند.

به گفته وی، شخصی که در جایگاه مدیریتی قرار می‌گیرد، به طورطبیعی جایگاه مدیریتی، نوعی رفتار ارباب‌منشانه را در وی به وجود می‌آورد و به همین دلیل، علاقه زیادی دارد تا به صورت حضوری به کارمند خود امر و نهی کند. اجرای طرح دورکاری باعث شد تا بازدهی کاری یک سازمان بالاتر رود، اما درمقابل فاصله کارمند و مدیر بیشتر شود.

به هر رو، بعد از گذشت یک‌سال از آغاز طرح دورکاری در کشور، زمان آن فرارسیده که این طرح با تمام مزایا و معایب بار دیگر مورد نقد و بررسی قرار گیرد و نقاط مثبت آن تقویت و نقاط منفی از طرح حذف شود. فراموش نکنیم در اجرای چنین طرح‌هایی که به طور مستقیم در ارتباط با کارمند و مدیران است، باید نیازهای دو طرف در اجرای طرح‌ها مورد توجه باشد.

علی البرزی

انتهای یادداشت/ص

نظرات بینندگان