کد خبر: ۳۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱

تولیدملی و وظیفه ی روحانیت

نقش روحانیت و اقشار تاثیرگذار در جامعه نسبت به دیگر افراد در سال تولید ملی بیشتر است.روحانیون با تشریح سیره اسلامی و راه و رسم ائمه اطهار در ارتباط با کار و تلاش و استفاده از منابع داخلی به طور مستقیم در فرهنگ سازی شعار سال نقش اساسی دارند.

به گزارش شیرازه به نقل از سخن فارس نقش روحانیت و اقشار تاثیرگذار در جامعه نسبت به دیگر افراد در سال تولید ملی بیشتر است.روحانیون با تشریح سیره اسلامی و راه و رسم ائمه اطهار در ارتباط با کار و تلاش و استفاده از منابع داخلی به طور مستقیم در فرهنگ سازی شعار سال نقش اساسی دارند.

تولید ملی باید یکی از موضوعات اصلی منبر باشد!

بنابراین امسال که سال ((تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی)) است، مبلغان و فرهنگ سازان اصلی جامعه را بر آن می‌دارد تا در راستای حفظ و اقتدار نظام اسلامی، ((ضرورت مصرف تولیدات داخلی)) را برای مردم تبیین کرده و آن را به صورت تدریجی تبدیل به یک فرهنگ پایدار نموده و در آنان نهادینه کنند.
طلاب به عنوان سردمداران و علمدارانِ فرهنگ و فرهنگ سازیِ نظام اسلامی، باید این احساس مسئولیت را داشته باشند که به خاطر ((اقتدار اقتصادی)) نظام اسلامی، شعار امسال را بهتر فهمیده، درباره آن تحقیق بیشتری کرده، از آن حمایت جدی تری نموده و آن را به صورت متمرکز تر تبلیغ و فرهنگ سازی نمایند.

اگر به پیام نوروزی رهبر انقلاب و دیگر سخنرانی های ایشان دقت کنیم می‌فهمیم که نقش مردم مهمتر از همه است. چرا که باید خرید کالای ایرانی را برای خود تبدیل به یک فرهنگ کنند. و روحانیون سردمداران این فرهنگ سازی اند.
ایشان در چندین مورد می‌فرمایند:
1ـ عمده، مردمند. شما باید کالاى ایرانى بخواهید.
2ـ در زمینه‌ى مصرف، عمده‌ى کار دست مردم است؛ که این بخشى از اصلاح الگوى مصرف است.
3ـ سهم مردم ـ که به نظر من از همه‌ى اینها مهمتر است ـ مصرف تولیدات داخلى است. ما باید عادت کنیم، براى خودمان فرهنگ کنیم، براى خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائى که مشابه داخلى آن وجود دارد و تولید داخلى متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلى مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجى بجد پرهیز کنیم.
حال اگر قرار است مصرف تولیدات داخلی به یک فرهنگ تبدیل شود، چه کسی باید عهده دار این فرهنگ سازی باشد؟ روشن است که همه دستگاهها و برنامه ریزان فرهنگی در این زمینه نقش دارند، اما با توجه به تأثیر تبلیغ روحانیت در جامعه که از همه تبلیغها عمیقتر، تأثیرگذارتر و ماندگارتر است، طلاب و روحانیون نقش اصلی را در این زمینه به عهده دارند. و با توجه به اینکه احساس مسئولیت حوزه در قبال نظام اسلامی از همه مهمتر است، انجام این وظیفه فرهنگ سازی بیشتر به حوزه متوجه است.
نکته دیگر اینکه رهبر حکیم انقلاب فرمودند:
((براى خودمان یک فریضه بدانیم))
یعنی نتیجه این فرهنگ سازی باید تا جایی پیش برود که مردم، مصرف کالای داخلی را برای خود ((واجب)) بدانند .

حال سؤال این است که در تبلیغ چطور باید این فرهنگ را ایجاد کنیم؟
ایشان می‌فرمایند:
فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای ساخت داخل، نیازمند تفکر، مطالعه، نگاه عمیق، برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن ابعاد روانشناختی اجتماعی این موضوع است.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند:
تبلیغ باید جریان ساز باشد، تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، تبلیغ باید فضا ایجاد کند؛ گفتمان ایجاد کند.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت، همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آن‌وقت، این می‌شود گفتمان جامعه. این، با کارهاى جدا جداى برنامه‌ریزى نشده، حاصل نخواهد شد؛ این کار احتیاج دارد به برنامه‌ریزى و کارِ فعال و مثل دمیدن پیوسته‌ى در وسیله‌ى فشارى است که می‌تواند آب یا مایه‌ى حیات یا هوا را به نقاط مختلفى که مورد نظر است، برساند. باید دائم با این دم دمید، تا این اشتعال همیشه باقى بماند. این کار هیچ نباید متوقف بشود و به برنامه‌ریزى احتیاج دارد.
این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى می‌شود که پیغمبران دنبال آن بودند.فرهنگ صحیح، معرفت صحیح، در مواردى بیدارباش، در مواردى هشدار؛ اینها کارکردهاى تبلیغ است؛ آثار و نتائجى است که بر تبلیغ مترتب می‌شود.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان