کد خبر: ۳۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱

تبلیغ و نصب آگهی به چه قیمتی ؟

طبق ماده 92 قانون شهرداری ، آگهی ها و دیوارنویسی های غیرمجاز جرم محسوب می شود

به گزارش شیرازه به نقل از  آباده نما؛ انگار در و دیوار این شهر به اصطلاح فرهنگی  قرار نیست روی پاکی و تمیزی را به خود ببیند. برخی شهروندان و مراکز آموزشی، فرهنگی در و دیوار و اموال عمومی شهر آباده را با آگهی های تبلیغاتی خود نازیبا نموده اند و این اشاعه فرهنگ بی فرهنگی است.

شاید کوتاهی و یا مشخص نبودن متولی برخورد با چنین تخلفاتی در شهر، موجب گستاخی و بی توجهی و فرار از مسئولیت شده باشد. برچسب هایی با مضمون آژانس تلفنی ، قالیشویی در اسرع وقت، نصب کاغذ دیواری، کلاس خصوصی، مهدکودک و... که در رنگ‌های مختلف بر روی درب یا اطراف آیفون منازل شهروندان چسبانده می شود و همواره اعتراض شهروندان را در پی داشته است.

متاسفانه چیزی که برای عده ای ارزش ندارد رعایت حق و حقوق دیگران است به طوری که هر یک از ما شهروندان برای رسیدن به منافع خود سعی می‌کنیم حق و حقوق سایر افراد جامعه را زیرپا بگذاریم. علی‌رغم وجود قانون درخصوص مقابله با نوشتن و یا چسباندن آگهی بر روی در و دیوار شهر، کمتر کسی به صورت حقوقی به این مسئله واکنش نشان داده و از صاحبان برچسب‌ها شکایت می‌کند.

طبق ماده 92 قانون شهرداری ، آگهی ها و دیوارنویسی های غیرمجاز جرم محسوب می شود:

"نوشتن هرنوع مطلبي يا الصاق هر نوشته‌اي بر روي ديوارهاي شهر كه مخالف ‌مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هائي كه شهرداري براي نصب و الصاق اعلانات‌ معين مي‌كند و در اين محل‌ها فقط بايد به نصب و الصاق آگهي اكتفا كرد و نوشتن روي آن نيز ممنوع‌است‌، متخلف علاوه بر تاديه خسارت مالكين به پرداخت پانصد تا يك هزار ريال جريمه محكوم‌ خواهد شد. "

آگهی های دیواری (پوستر، دست نوشته و ...) دارای مجوز از هیچ نهادی نیستند و باعث نازیبایی بناهای شهر شده و ممکن است مسائل و مشکلات جدی (نظیر تبلیغ فلزیاب و موارد دیگری که تبلیغ و فروش آن جرم محسوب می شود) را برای شهر یا حتی کشور ما فراهم آورند. یکی دیگر از مسائلی که برای این شهر واقعا ناراحت کننده است، تبلیغات بر روی دیوارهای خیابان اصلی شهر است. این مساله که برخی از شهروندان، با "خیالی آسوده" و "بدون هراس از هرگونه پیگرد قانونی" و با "گستاخی"، اقدام به تبلیغات بر روی دیوار بازار می کنند و فرهنگ این شهر را به تمسخر می گیرند، حقیقتا تامل برانگیز است.

این مساله علاوه بر فرهنگسازی، نیازمند پیگرد قانونی این آگهی ها و نیز نصب جایگاه های آگهی مناسب می باشد. شهرداری تهران در این مورد اقدام به قطع تلفن ها تا 3 ماه و اعمال جریمه تا سقف 500 هزار تومان می نماید. شهرداری مشهد در مورد آگهی های غیر مجاز، اقدام به دو مورد تذکر کتبی نموده و در صورت عدم پاکسازی آگهی ها توسط سازمان مربوطه، از طریق مراجع قضایی اقدام می نماید. همچنین شهرداری بوشهر نیز طبق اطلاعیه ای در سایت خود، اقدام به ساماندهی وضعیت تابلوهای اماکن عمومی و خصوصی نموده است و ... .

در کلان شهرهایی همچون اصفهان، شیراز و یزد گاها دیده شده که با نصب تابلوهایی در معابر به نحوی که نظر هر شهروندی را به خود جلب می کند محلی است برای تبلیغ شرکت ها و ادارات و مراکز خصوصی اقتصادی و فرهنگی؛

امیدواریم شهرداری آباده نیز با الهام گرفتن از چنین طرح هایی و ارائه راهکارهای قوی تر در ملزم نمودن مراکزی که قصد تبلیغ در سطح شهر را داشته باشند بیشتر به فکر زیبایی شهر فرهنگی آباده باشد و این مساله در شهر آباده نیز کنترل شود.

انتهای خبر/ص

برچسب ها: تبلیغ ، نصب ، آگهی ، شیرازه
نظرات بینندگان