کد خبر: ۳۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱

نقش روحانیت در دفاع مقدس

در آستانه سالگرد دفاع مقدس بر خود لازم دیدم که چند سطری در خصوص نقش روحانیت در آن دوران پر افتخار به صفحه تحریر درآورم، باشد که مقبول درگاه حق تعالی قرار گیرد.

به گزارش شیرازه به نقل از سخن فارس :

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر کسی بخواهد نقش روحانیت در دفاع مقدس را مورد مطالعه قرار دهد ضرورتاً سه موضوع را باید مورد مداقه و مطالعه قرار دهد تا نقش روحانیت در این حماسه هشت ساله تبیین گردد.

 

1 -  تفاوت افق فکری حاکم بر حکومت اسلامی با حکومت های موجود در جهان

2 -  نقش روحانیت در شکل گیری حکومت اسلامی

3 -  عامل اصلی جنگ هشت ساله و نقش روحانیت در دفاع مقدس

 

 

موضوع اول: تفاوت افق فکری حاکم بر حکومت اسلامی با حکومت های موجود در جهان

 

 افق تفکر شکل گیری حکومتهایی که امروز در جهان موجود است با تمام تفاوتهایی که از نظر ساختاری و شکلی دارند همچون دمکراسی یا پادشاهی، لائیک یا غیر لائیک و نظام سرمایه داری یا سوسیالیستی در بالاترین حد ایده آلِ فکری (که هرگز به واقع نپیوسته است بلکه گاهاً مقابل آن تفکر ایده آل واقع شده) چیزی جز عدالت خواهی، فرصتهای برابر برای جامعه و انسان نیست تا انسانها به مطلوب خود در چنین جامعه ای برسند لذا در مبارزاتی که برای تصاحب قدرت در این کشور ها شکل می گیرد انسانهایی که نوعاً خوی قدرت طلبی دارند اصلی ترین شعار خود را عدالت ، آزادی و زندگی خوب برای مردم و کشور خود قرار می دهند؛ حال آنکه در حکومت اسلامی تمامی ایده آل های این حکومت ها هدف میانی می باشند و هرگز حکومت اسلامی به چیزی همچون عدالت ، آزادی و زندگی خوب ختم نمی شود. در حکومت اسلامی حاکم اسلامی موظف است که انسانها را از ظلمت به نور راهنمایی کند این بدان خاطر است که اسلام منشا همه اختلافات و ستمگری ها در جامعه بشری را تاریکی و جهل انسان می داند زیرا انسان تاریک داعیه ی خلاف و اختلاف در سر می پروراند یا در فکر تجاوز به حقوق دیگران است ولی افراد نورانی نه تنها در مقام عمل به قسط و عدل قیام می کنند، بلکه در روابط اجتماعی و بین المللی نیز هرگز از خلاف و اختلاف دم نمی زنند این حقیقت که برگرفته از قرآن کریم است:

الــر کتابُ انزلناهُ الیکَ لتُخرجَ الناس مِنَ الظُلمات اِلی اَلنور بِاذنَ ربِّهِم اِلی صراطِ العزیز الحَمید(آیه 1 سوره ابراهیم)

 (( کتابی است که آن را به سوی تو فرود آورده ایم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی ها به سوی روشنایی بیرون آوری به سوی راه آن شکست ناپذیر ستوده)) .

 

جامعه ی  اسلامی، آزادی و عدالتی که در جوامع دیگر اصل انگاشته شده است را وسیله ای بیش نمی داند و براین باور است که اگر حکومتی بر محوری غیر از تعالی انسان شکل بگیرد هرگز در همان شعار عدالت و آزادی هم موفق نخواهد گردید همچنانکه تمام حکومت های جهان امروز به نوعی گرفتار خودکامگی شده اند.

 

موضوع دوم: نقش روحانیت در شکل گیری حکومت اسلامی

 

 روحانیت شیعه به دلیل تعالیمی که در پرتو قرآن و سنت پیامبراکرم (ص) وائمه هدی علهیم السلام      گرفته اند و با آگاهی و تسلطی که بر مبانی اسلام دارند دو نقش مهم و کلیدی را در شکل گیری حکومت اسلامی به عهده گرفته اند:

1 -  تئوری و دکترین حکومت اسلامی که بر گرفته از قرآن و سنت بود بوسیله روحانیت ترسیم و تبیین گردید و به عنوان قانون اساسی به جامعه دینی عرضه و با رای اکثریت پذیرفته شد.

2 -  برای تحقق این حکومت عالمان بزرگی در قرن های گذشته تلاش و کوشش نموده و کسانی همچون شهید اول و شهید ثانی تا شیخ فضل الله نوری و مدرّس در این مسیر شهید شده اند تا اینکه با درایت امام و شاگردانش و حمایت مراجع وقت در سال 1357 ثمره طیبه این درخت طوبی میوه ای به نام حکومت اسلامی تقدیم این ملت کرد و برای حفظ آن عالمان بی بدلیلی که به جرات می توان گفت تاریخ برای آنها نظیری سراغ ندارد همچون مطهری, بهشتی, شهدای محراب و دهها عالم دیگر به خاک و خون غلتیدند تا حکومت اسلامی استقرار پیدا کرد.

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن/شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

 

موضوع سوم: عامل اصلی جنگ هشت ساله و نقش روحانیت

 

 جنگ تمام عیاری که در شهریور سال 1359 علیه جمهوری اسلامی ایجاد شد جنگی برای زمین یا منابع زیر زمینی یا معادن و مسائلی از این قبیل نبود، بلکه جنگ با ایدئولوژی ای  بود که  انقلاب اسلامی برای بشریت به ارمغان آورد.  ایدئولوژی ای بر محور دین که قرن ها در ذهن بشر به فراموشی سپرده شده بود و  بشر قرن بیستم باور نداشت که این ایدئولوژی دوباره جان می گیرد و معادلات تمام ایدئولوژی های جهان را بر هم می زند؛  لذا دفاع مقدس را می توان رودر رویی دو ایدوئولوژی نامید،  یک طرف آن ایران با رهبری روحانیت و طرف دیگر صدام به نمایندگی از تمام ایدئولوژی های موجود در جهان.

روحانیت که تئوریسین و رهبری این ایدوئولوژی را بر عهده داشت در تمام صحنه های جنگ حضوری فعال و بی بدیل از خود نشان داد. حضور او در خط مقدم پا به پای رزمندگان اسلام، سلاح به دوش از طلبه پایه یک تا اساتید محترم سطوح عالی و در پشت خط از تبیین این ایدوئولوژی به صورت کتاب, مقاله, سخنرانی, تبیین چهره به چهره و با تمام امکانات و ظرفیتی که داشت به یاری رزمندگان شتافت.

در همین راستا مراجع عظیم الشأن همچون حضرات آیات گلپایگانی و مرعشی نجفی و دیگران اجازاتی مبنی بر مصرف قسمت عمده خمس جهت مصارف جبهه را دادند.

در پایان اگر نگاهی به آمارهایی که نهادهای ذیربط داده اند انداخته شود به این نتیجه می رسیم که در تمام صحنه های جنگ روحانیت از دیگران حضوری فعال تر داشته و در مواردی مانند جانبازی, اسارت و شهادت گوی سبقت را ربوده است تا جایی که وقتی جنگ به دو هزارمین روز خود رسید شهدای روحانیت به 2000 نفر رسید و امروز اگر به پرونده روحانیت که در مرکز مدیریت حوزه علمیه وجود دارد  سری زده شود به این حقیقت می رسیم که 95% این پرونده ها گواهی ای  دال بر حضور روحانیون در  جبهه ها می باشد. و چه زیبا این روحانیت آیه قرآن را تاویل کرد:

  و مِنَ الناسِ مَن یَشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ الله و اللهُ رءُوف بِالعِباد (آیه 207 بقره).

 

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اسفندیاری

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان