کد خبر: ۳۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱

آغاز برداشت برنج از شالیزارهای مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: برداشت محصول برنج در بخش کامفیروز این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس علی حسین رضایی‌نیا امروز در مرودشت اظهار داشت: برداشت محصول برنج در بخش کامفیروز از توابع این شهرستان آغاز شده است و به تدریج طی روزهای آینده در دیگر نقاط نیز آغاز می‌شود.

وی افزود: 130 کمباین ویژه برداشت شلتوک برنج در مرودشت وجود دارد که برداشت این محصول را به صورت مکانیزه انجام می‌دهد.

رضایی‌نیا اضافه کرد: 2 هزار و 400 هکتار از اراضی این شهرستان امسال زیر کشت این محصول رفته و یک‌هزار و 500 هکتار از این اراضی نیز به صورت مکانیزه در مرودشت کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ادامه داد: مزیت‌های بسیاری در کشت مکانیزه در کاشت برنج وجود دارد که این محصول را اقتصادی‌تر می‌کند و هزینه‌های کشاورزان را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: در کاشت مکانیزه محصول برنج به جای اینکه نشای برنج در خزانه زمین کشت شود و زمین را اشغال کند، در بانک نشا و در سینی‌های ویژه‌ای در مکان‌های بسته کاشت شده و پس از سبز شدن به زمین انتقال داده می‌شود.

این مقام مسئول افزود: از دیگر مزیت‌های کاشت مکانیزه برنج صرفه‌جویی در آب، کارگر و زمان و جلوگیری از رشد علف‌های هرز است و در زمین‌هایی که زیر کشت گندم است احتیاجی به برداشت گندم برای کاشت خزانه برنج وجود ندارد.

رضایی‌نیا تصریح کرد: با تلاش کشاورزان زحمتکش مرودشتی تاکنون بالغ بر 120 هزار تن شلتوک برنج در سال جاری برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته افزایشی در حدود 10 درصد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 30 درصد برنج استان فارس در کامفیروز مرودشت تولید می‌شود و از ارقام لنجانی و چمپای محلی است و برنج محلی کامفیروزی خواهان بی‌شماری به ویژه در جنوب کشور دارد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان