کد خبر: ۳۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱

تمرین تاکتیک‌های مدرن در رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 4

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: نمایش گوشه‌ای از توانمندی‌های پدافند هوایی در گستره وسیع کشور و تمرین تاکتیک‌های جدید متناسب با تهدیدات روز دنیا از جمله اهداف رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در نشست خبری صبح امروز (پنج‌شنبه) با اشاره برگزاری رزمایش بزرگ پدافند هوایی کشور با نام مدافعان آسمان ولایت 4 از اوایل هفته آینده، گفت: این رزمایش 7 روزه در وسعتی به میزان 850 هزار کیلومتر مربع در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد و فارس برگزار می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: این رزمایش به صورت مشترک با نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و نیروهای هوافضا و زمینی سپاه و بسیج با محوریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) اجرا می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) افزود: حدود 8 هزار نیروی عملیاتی شامل پشتیبانی رزمی و عمومی در کلیه نیروهای ارتش، سپاه و بسیج در این رزمایش حضور دارند البته این نفرات جدای از نفراتی است که ماموریت‌های عادی خود متناسب با رزمایش را انجام خواهند داد.

اسماعیلی تاکید کرد: تعامل در شبکه یکپارچه پدافند هوایی از اهداف مهم ما در این رزمایش است.

وی با تاکید بر اینکه 4 روز این رزمایش به صورت پرحجم برگزار می‌شود، اظهار داشت: چند روز قبل از آغاز رزمایش برای استقرار و چند روز پس از آن نیز برای ضداستقرار تجهیزات و نیروهای انسانی تعیین شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به استفاده از سیستم‌های جنگ الکترونیک آفندی و پدافندی، انواع سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای در این رزمایش، گفت: هواپیماهای بمب‌افکن، شکاری و جنگنده، هواپیماهای ترابری، سوخت‌رسان و هواپیماهای بدون سرنشین، رادارهای دوربرد و تاکتیکی، سامانه‌های شنود ثابت و پرنده، سامانه‌های دیده‌بانی هوشمند و الکترونیکی در این رزمایش به کار گرفته می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ترویج روحیه ایثار و شهادت‌طلبی و نمایش گوشه‌ای از توانمندی‌های پدافند هوایی در گستره وسیع، تمرین تاکتیک‌های جدید متناسب با تهدیدات روز دنیا، ارتقای توان رزمی پدافند هوایی اعم از تجهیزات و نیروی انسانی و ارزیابی چابکی و چالاکی سامانه‌ها از جمله اهداف این رزمایش است.

وی با بیان اینکه تاکتیک‌های نوین متناسب با تهدیداتی که مشاهده کرده‌ایم را اجرا خواهیم کرد، تاکید کرد: البته بخشی از این تاکتیک‌ها آشکار و بسیاری دیگر نیز به صورت لایه‌های پنهانی باقی خواهد ماند. رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت، یک رزمایش دوسویه و مشترک با حجم عظیمی از نیروهای ارتش، سپاه و بسیج است که در آن طراحی و اجرا متفاوت است و در واقع بسیاری از نیروهای پدافندی از چگونگی حمله اطلاعی ندارند و باید بتوانند واکنش مناسبی از خود نشان دهند.

اسماعیلی همچنین اعلام کرد در حوزه جنگ الکترونیک نیز اقدامات قابل توجهی در این رزمایش اجرا می‌شود و در بعد استتار عناصر گوناگون پدافند هوایی شامل نیروی انسانی، تجهیزات و بخش فریب دشمن توسط حضور پدافند غیرعامل صورت می‌گیرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: کنترل وضعیت بحران در عین بحران یکی دیگر از نکات خاص این رزمایش است، دستور ایجاد وضعیت بحرانی در نقطه‌ای خارج از منطقه رزمایش ابلاغ خواهد شد تا چگونگی برخورد نیروها با شرایط بحرانی در حین بحران آزمایش و ارزیابی شود.

وی افزود:از اهداف دیگر رزمایش همتاسازی و آموزش نیروهای آکادمیک است و از مقاطع مختلف درجه‌داری، کارمندی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در بخش‌هایی از رزمایش پدافند هوایی و در تمرین‌های مختلف تاکتیکی شرکت داده خواهند شد تا آنچه را که به صورت آکادمیک آموخته‌اند عملی نیز تجربه کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد:از دیگر برنامه‌های رزمایش مدافعان آسمان ولایت4 تست سامانه‌های بومی بهینه‌ شده اعم از سامانه‌های راداری، توپخانه‌ای، موشکی و شنود الکترونیکی، سوخت‌رسانی هوایی با همکاری نیروی هوایی ارتش، عملیات پدافندی شبانه، کنترل هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به هر تهاجمی از سوی هر کشوری پاسخی جدی خواهد بود اما پیام رزمایش مدافعان آسمان ولایت پیام صلح و دوستی و تلاش برای افزایش ثبات در منطقه برای کشورهای دوست و همسایه است.

وی در حاشیه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمرین‌هایی در رابطه با دفاع از مراکز هسته‌ای نیز در این رزمایش انجام خواهد شد؟ گفت: دفاع از مراکز هسته‌ای حیثیت ماست و دفاع از آن به صورت لایه‌های پنهانی صورت می‌گیرد. بخش اعظمی از تاکیتک‌ها و سامانه‌های ما به صورت مخفی از مراکز هسته‌ای دفاع خواهند کرد اما در این رزمایش در رابطه با دفاع از مراکز هسته‌ا‌ی تمرینی نخواهیم داشت.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص نفوذ پهپاد حزب‌الله لبنان به آسمان رژیم صهیونیستی و شکستن گنبد آهنین این رژیم، گفت: در بحث دفاع تکنیک، تاکتیک و بسیاری از مسائل دیگر چون هدف و ایمان اهمیت دارد، معتقدیم چاشنی آنچه باید به عنوان ادعا ثابت شود ایمان و هدف است حال گنبدها فلزی، آهنی یا مسی باشند فرقی نمی‌کند مهم آن است که با چه هدفی و بر اساس چگونه ایمانی این دفاع صورت پذیرد.

وی افزود: پهپاد یک تکنولوژی پیشرفته و پیچیده است. ادعای گنبد آهنین باید مبتنی بر یک ایمان و هدف‌گذاری مشخصی باشد. اگر بتواند در مقابل نفوذ پهپادها یا هر پرنده دیگری دفاع کند نشان از قدرت آن دارد اما اگر نفوذپذیر باشد حتما ضعیف است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص حضور نیروی هوایی در این رزمایش اظهار داشت: مشارکت نیروی هوایی ارتش در این رزمایش بسیار پرحجم و سنگین است اما یکی از نکات مهمی که نیروی هوایی در این رزمایش علاوه بر پشتیبانی آن را انجام می‌دهد، این است که خود در بخش‌هایی از رزمایش به عنوان مهاجم نقش ایفا خواهد کرد به طور کلی نیروی هوایی ارتش بزرگ‌ترین شریک ما در این رزمایش خواهد بود.

اسماعیلی در پایان اعلام کرد: پهپادهای هدف این رزمایش شامل ملخ‌دار و جت و پهپادهای شناسایی هستند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان