کد خبر: ۳۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۱

پرداخت 440 هزار تومان برای باسواد کردن هر بی‌سواد

معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: نرخ سرانه دستمزد باسواد کردن هر فرد بی‌سواد در این استان 440 هزار تومان است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، اسفندیار شریف‌زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در روش جدید سوادآموزی فرد به فرد، در ازای باسواد کردن هر بی‌سواد ثبت شده در بانک اطلاعات سوادآموزی، 440 هزار تومان به مدرس تعلق می‌گیرد.

وی افزود: این روش متمایز از سیستم رسمی سوا‌دآموزی است و بر خلاف کل کشور که رقم 420 هزار تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده، به دلیل استقبال بالا در استان فارس به 440 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

شریف‌زاده ادامه داد: در این روش هیچ محدودیتی برای به کارگیری افراد وجود ندارد و هر فرد در صورتی که در خانواده، روستا و یا شهر خود افراد بی‌سوادی را بشناسد که در بانک اطلاعاتی نیز ثبت شده باشند، در مدت سه تا هشت ماه می‌تواند آنها را باسواد کرده و مبلغ تشویقی را به تعداد با سواد شدگان دریافت کند.

وی تصریح کرد: در این روش معاونت سوادآموزی دخالتی در این فرایند نمی‌کند و تنها راهنمایی مورد نیاز و نرم‌افزارهایی در صورت تمایل در اختیار آموزشیار قرار داده می‌‌شود.

معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس با تایید درصد بالای موفقیت هر امری که مردم آن را به دست گیرند، ابراز داشت: روش سوادآموزی فرد به فرد به تعبیری واگذاری بخشی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی است و البته این روش برای معاونت سوادآموزی تعهد اشتغال ایجاد نمی‌کند.

به گفته وی، در روش فرد به فرد امکان این وجود دارد که مدارس غیرانتفاعی یا دانشگاه‌ها نیز وارد شده، مطابق با ساختار خود افرادی را باسواد کرده و از مبلغ تشویقی استفاده کنند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در استان فارس، 4 میلیون و 159 هزار و 665 نفر در رده سنی شش سال به بالا قرار دارند.

شریف‌زاده بیان کرد: از تعداد افراد بالای شش سال این استان، بیش از 3 میلیون نفر باسواد هستند که معادل 86 درصد این گروه سنی بوده و تعداد بی‌سوادان این گروه نیز بیش از 538 هزار نفر است که حدود 13 درصد جمعیت گروه هستند.

وی اضافه کرد: گروه سنی 10 تا 49 سال در اولویت کاری سوادآموزی قرار دارند و و از جمعیت 3 میلیونی این گروه حدود 2 میلیون و 948 هزار نفر باسواد هستند که 94 درصد جمعیت گروه را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس در ادامه گفت: 168 هزار و 181 نفر بی‌سواد گروه سنی 10 تا 49 سال جمعیت اصلی هدف سوادآموزی در این استان هستند و 19 هزار و 549 نفر نیز وضعیت سوادی اظهار نشده دارند.

به گفته وی، درصد تبعیض سوادآموزی در شهر و روستا پیش از انقلاب 33 درصد و در حال حاضر شش درصد بوده و تبعیض بین زنان و مردان نیز از 23 درصد سال 57 به پنج درصد رسیده است.

شریف‌زاده از حل مشکل استخدام آموزشیاران با سابقه بالای 60 ماه خبر داد و اظهار داشت: از یک‌هزار و 359 آموزشیار این استان، حدود یک‌هزار و 259 نفر به عنوان معلم حق‌التدریس به کار مشغول هستند.

وی در پایان با بیان اینکه آمار مربوط به باسوادان و بی‌سوادان استان فارس بر اساس خوداظهاری طرح هدفمندی یارانه‌ها استخراج شده است، بیان کرد: از مراجع رسمی این استان تقاضا داریم در زمینه استخراج آمار دقیق سواد با ما همکاری کنند چرا که در خوداظهاری هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از افراد خود را بی‌سواد اعلام کرده‌اند اما در راست‌آزمایی مشخص شد که مدرک دیپلم دارند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان