کد خبر: ۳۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۱

خاصیت آپاندیس کشف شد

این عضو ظاهراً به دردنخور به بهبودی افراد از عفونت های جدی کمک مؤثری می کند.

به گزارش شیرازه : ممکن است شنیده باشید که آپاندیس یادگاری از وضعیت گذشته بدن انسان است و مانند استخوان پای واقع در عقب بدن نهنگ کاربردی ندارد. ولی " بیل پارکر" که استاد دانشگاه پزشکی است، با این نظر مخالف است و می گوید:" آپاندیس نوعی جایگزین طبیعی در بدن برای باکتری های مفید در اندام های داخلی است. وقتی دچار عفونت حاد داخلی می شویم نظیر دوران ابتلای افراد به وبا- نوعی بیماری که در گذشته در بسیاری از کشورها وجود داشته و اکنون نیز در برخی از مناطق خیلی رایج است- باکتری های مفید در اندام های داخلی فرسوده و ضعیف می شوند. در این شرایط آپاندیس است که به آنان کمک می کند تا مجدداً بهبود یابند".
پارکر معتقد است آپاندیس در بدن ما نقش معبدی ایمن را برای اندام های ریز بازی می کند و چون مسافرخانه ای است که همیشه برای پذیرش مسافران جای خالی دارد.
فرضیه پارکر و همکارانش که برای اولین بار در سال 2007 منتشر شد، نظریه ای جدید از کارکرد یک عضو در بدن انسان است. به تازگی نیز مقاله ای منتشر شده است که اطلاعات جدیدی در تأیید این نظریه ارائه می کند.

" جیمز گرندل" رئیس بخش داخلی بیمارستانی در لانگ آیلند به اتفاق همکارانش، 254 بیمار را که دارای سابقه عفونت حاد داخلی موسوم به C -diff(بیماری خطرناک و مهلکی نیز به شمار می رود) بوده اند، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. طبق نظریه پارکر اگر باکتری های مفید ضعیف شوند، بیماری عفونی C -diff سریع تر رشد و بدن را ضعیف و نهایتاً بیمار را از بین می برد. اگر این فرضیه درست باشد افراد فاقد آپاندیس در مقایسه با سایر افراد باید بیشتر در معرض رشد و عود کردن بیماری عفونی باشند.
و این دقیقاً همان چیزی بود که گرندل و گروهش به آن رسیدند. از 254 بیمار مورد مطالعه بیماران بدون آپاندیس دو برابر بیشتر در معرض عود و ابتلای مجدد به عفونت و بیماری C -diff بودند در حالی که این حالت در بیماران سالم دارای آپاندیس تنها 18 درصد از موارد دیده شد، و عفونت در بیماران بدون آپاندیس 45 درصد اتفاق افتاده بود. در بدن انسان عضوی وجود دارد که به باکتری ها کمک می کند زنده بمانند و آنها نیز به نوبه خود به زنده ماندن ما کمک می کنند. برای اطمینان بیشتر از مفید بودن این عضو آزمایش های بیشتری باید انجام شود. اکنون پزشکان این عضو مفید را در صورت عفونی شدن قطع می کنند و ما اطلاع و دانش کمی در مورد ارتباط و پیچیدگی ارتباط اندام های داخلی بدن با یکدیگر داریم.
منبع: دانشمند، شماره 586.
منبع: ساینتیفیک آمریکن- مارس 2012

انتهای مقاله/ص

برچسب ها: خاصیت ، آپاندیس ، کشف ، شیرازه
نظرات بینندگان