کد خبر: ۳۸۵۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
بازخوانی یک پرونده جنجالی به مناسبت هفته شیراز

پرواز «بالن‌های داغ» در آسمان اندیشه «چپ» و «راست»

این مساله نشان دهنده این است که شورای اسلامی شهر شیراز هیچ توجهی به جایگاه ضدفرهنگی چنین جشنواره ای در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام نداشته است و صرفا منبع تامین مالی برایش مهم بوده است. رای مثبت شورا برای برگزاری چنین جشنواره ای، نشان دهنده چنین طرز تفکری در اکثریت شورا بوده است
به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه تحلیلی تبینی حرف تازه،‌ سال 1389 شورای اسلامی و شهرداری شیراز به جد در پی برگزاری جشنواره ای بودند به نام «جشنواره بالن های داغ». این جشنواره البته بی مناسبت هم نبود! تصمیم گیران به این نتیجه رسیده بودند که برای بزرگداشت هفته شیراز، باید بالن هایی از برخی کشورهای اروپایی با بالن سواران حرفه ای بیاورند تا «بزرگداشت سومین حرم اهل بیت علیهم السلام» به زعم برخی آبرومندانه برگزار شود.

 

این ماجرا برای بسیاری از دلسوزان در شیراز و استان فارس نوعی انحراف در گفتمان فرهنگی و دینی این کلان شهر محسوب می شد چرا که جدای از هزینه گزافی که از کیسه بیت المال رفت، این جشنواره ترویج نوع خاصی از سبک زندگی نیز بود که قرابتی با مفاهیم اصیل دینی نداشته و ندارد.

 

نکته جالب اما در این جشنواره اینجاست که وقتی شورای شهر، اعتمادی شهردار وقت شیراز را در پائیز 89 استیضاح می کند، یکی از موارد مطروحه این بوده است که شهردار شیراز طبق مصوبه شورای شهر باید هزینه سرسام آور جشنواره بالن های داغ را از اسپانسر تامین می کرده اما خودسرانه! آن را از بودجه شهرداری پرداخته است.

 

این مساله نشان دهنده این است که شورای اسلامی شهر شیراز هیچ توجهی به جایگاه ضدفرهنگی چنین جشنواره ای در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام نداشته است و صرفا منبع تامین مالی برایش مهم بوده است. رای مثبت شورا برای برگزاری چنین جشنواره ای، نشان دهنده چنین طرز تفکری در اکثریت شورا بوده است که گوشه هایی از آن اینجا ذکر میشود:

 

یکی از اعضای شورا (که شخصیتی جنجالی نیز دارد) درخصوص اجرایی شدن جشنواره بالن های هوای داغ همزمان با هفته شیراز به عنوان یکی از ویژه برنامه های این روز گفت: اجرایی شدن این برنامه ویژه در حال حاضر به طور صددرصد مشخص نیست و مراجع خاص مسوول پیگیری مسایل خاص در حال بررسی اجرایی شدن و یا نشدن این برنامه هستند این در حالی است که انجام این کار، در واقع انجام یک کار بزرگ و شاد برای مردم با استفاده از ابزار و تکنولوژی جدید است که جلوگیری از اجرای آن در واقع مخالفت با شادی مردم است. وی خطاب به افراد و مراجع خاص بررسی کننده برگزاری این جشنواره گفت :همه ما باید کمک کنیم تا بستر، ساز و کار و فضای مفرح در این روز برای شیراز، مردم کشور و میهمانان خارجی که در این روز به شیراز می آیند فراهم شود .این در حالی است که برگزاری این جشنواره با توجه به اینکه یکی از برنامه های اصلی آن گلباران قبور شهدا و حرم مطهر شاهچراغ(ع) است هیچ گونه مغایرتی با اهداف و سیاست گذاری های نظام ندارد. وی تصریح کرد: در صورت مخالفت نظام و قانون با برگزاری این جشنواره یقیناً آن را برگزار نخواهیم کرد.

 

طبق آن چه آمد، این طرز تفکر همچنان در برخی از اعضای شورای شهر حاکم است. نشانه های چنین تفکری را می توان در طرح های مصوب شده معروف به «هدف 90» نیز پیگری کرد.

 

براین اساس، ماجرای بالن های داغ در مدیریت شهری شیراز، بیشتر از آن که یک رویداد باشد که به خاطر مناسبتی رخ داده باشد، یک نماد است که باید به آن توجه کرد، مبناهای فکری اش را شناخت، آن را تحلیل کرد و نسبت انقلاب اسلامی با چنین ایده ها و نمادهایی را فهمید و در نهایت تصمیم گرفت...

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
شما نه عاقلید نه دیندار که اینهمه چرت و پرت مینوسید بابت این جشنواره شهرداری پولی نداده که شما خودتان را دلسوز نشان میدید برید سراغ دزدیهای کلان که دوستان دارند اگر عرضه دارید