کد خبر: ۴۱۴۶۰
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۲
ادامه سریال تصمیم های عجیب و غریب برای فارس

شمارش معکوس برای تکرار حادثه «چاه مرغی» این بار در نیریز

اختلاف نظر بین نمایندگان استان فارس در مجلس و مسئولان استانداری فارس به عنوان نمایندگان دولت این بار نوید تکرار حادثه «چاه مرغی» را تداعی می کند.

اختلاف نظر بین نمایندگان استان فارس در مجلس و مسئولان استانداری فارس به عنوان نمایندگان دولت حداقل در نوع استفاده از ادبیات در موضوع جدایی بخشی از زمین های منطقه قطرویه نی ریز و الحاق آن به کرمان این بار خبر تکرار حادثه "چاه مرغی" را تداعی می کند.

نجابت مسئولان یا موافقت با تصمیم دولت؟!

شیرازه؛ گرچه یحیی صادقی، مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری فارس گفته است: استاندار فارس نسبت به تصمیم دولت مبنی بر الحاق 50 هزار هکتار از اراضی نی ریز فارس به کرمان اعتراضات کتبی خود را اعلام کرده و نامه ای به مجمع نمایندگان استان فارس زده تا آن ها نیز پیگیر باشند، اما در ادامه گفته های خود با ذکر جملاتی نظیر "از دهه 60 مردم این منطقه به دلیل نزدیک بودن به سیرجان تمایل به ملحق شدن به استان کرمان را داشته اند" و "بر اساس بازدیدی که از این منطقه داشته ام این محدوده دارای تعدادی چاه آب و مابقی زمین های بایر است" به نوعی با انداختن توپ به زمین مردم و همچنین کم ارزش نشان دادن منطقه مورد بحث به صورت تلویحی از نگاهی متفاوت در بین مسئولان استانداری فارس نسبت به الحاق 50 هزار هکتار از اراضی نی ریز فارس به کرمان را نشان داده است.

اظهار نظر مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری فارس مبنی بر "خواست مردم و بایر بودن منطقه" در حالی بیان می شود که اظهارات نماینده استان فارس و مشاهدات خبرنگار شیرازه از منطقه مورد نظر نشانه هایی خلاف گفته های صادقی را متذکر می شوند.

در اولین واکنش قادری نماینده استان در گفتگو با شیرازه می گوید: دولت با مصوبه ای به ناحق 50 هزار هکتار از زمین های مرغوب استان فارس که سرشار از منابع معدنی وسفره های آب زیر زمینی بود را از جدا کرده و به کرمان داد، زمین هایی که به واسطه خشک سالی و کمبود منابع آب در استان اهمیت فوق العاده ای دارد. وی ادامه داد: از معادن سرشار این قسمت از سرزمین های فارس می توان برای اشتغال زایی بیشترین استفاده را برد که متاسفانه دولت این فرصت را از فارس گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: از زمانی که این موضوع مصوبه وزارت کشور شد، همه نمایندگان و مسئولین استان سعی برآن داشتند که بدون حاشیه و با تعامل با دولت این موضوع حل وفصل شود، اما ظاهرا دولتمردان از نجابت مردم فارس سوء استفاده می کنند و با جدا کردن زمین های مرغوب استان کارنامه خوبی را از خود در اذهان مردم فارس به جا نمی گذارند."

اما مشاهدات خبرنگار اعزامی شیرازه از منطقه مورد نظر پرده از واقعیاتی بسیار تلخ بر می دارد؛ منطقه مورد بحث که در همسایگی شهر قطرویه از توابع نیریز قرار دارد به عنوان بخشی از پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور نیز شناخته می شود.

پیشینه تاریخی، منابع سرشار آب و معادن

این منطقه علاوه بر این که از گذشته بخاطر سرازیر شدن رودهای فراوان از زاگرس معروف بوده است اما شهرت و آوازه خود را مدیون عوامل طبیعی می‌داند که این عوامل دست به دست هم داده و باعث استواری این منطقه شده‌اند. مهمترین این عوامل طبیعی عبارتند از:  کوه ها: وجود کوه های سرسبز و خرم در جنوب و غرب این منطقه زمینه را برای توسعه دامپروری فراهم آورده است. آب های سطحی و زیر زمینی: وجود آب های سطحی در گذشته غیر قابل وصف بوده که از کوه های اطراف سرازیر و به این منطقه ختم می‌شده است گرچه امروزه سه رود فصلی وجود دارد که آب آن ها به زمین های کشاورزی هدایت می‌شود البته در این چند سال اخیر به علت کمبود بارش سطح آب های زیر زمینی نیز پایین رفته است. خاک های حاصلخیز: بخش اعظمی از این منطقه دارای خاک های حاصلخیز برای کشاورزی مناسب می‌باشد که یکی از عوامل مهم توسعه کشاورزی است گرچه بخشی از منطقه نیز به دلیل چرای بیش از حد و عدم رسیدگی حالت کویری پیدا کرده است. آب و هوا: این منطقه دارای دو نوع آب و هوا است از یک طرف به خاطر نزدیکی به کوه ها دارای آب و هوای نسبتا معتدل است و از طرف دیگر به علت قرار گرفتن در نزدیکی کویر در قسمت هایی دارای آب و هوای نیمه خشک است، که زمستان بسیار سرد و تابستان نسبتا گرم است. از نظر پوشش گیاهی و معادن سرشار همین بس که مراتع موجود از زمان های قدیم مورد چرای سنگین قرار می گیرد و همچنین وجود جاده‌های بسیار برای دسترسی به معادن نشان از وجود معادن سرشار در این منطقه دارد. با همه این ها اگر بگوییم این منطقه یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان فارس است اقراق نکرده‌ایم.

قابلیت‌های توریستی و گردشگری منطقه

این منطقه بخاطر این که بین سه استان فارس، کرمان و یزد واقع شده و از سویی نیز جاده شیراز، بندر عباس و کرمان از کنار این منطقه عبور می‌نماید از موقعیت بسیار مطلوبی برای جذب گردشگر برخودار است. وسعت زیاد منطقه و تنوع زیستی آن و آب و هوای نسبتا خوب و دیدن گونه‌های گیاهی به ویژه در فصل بهار که سراسر محدوده را گل و سبزه فرا می‌گیرد و حیوانات وحشی متنوع منطقه خصوصا جمعیت بسیار زیاد کبک که همگی انگیزه‌های مهم فراخوان توریست می‌باشد، قابلیت‌های توریستی و گردشگری این منطقه را متذکر می شوند.

آیا واقعا خواست مردمی برای جدایی از فارس وجود دارد؟

گرچه منطقه مورد نظر از نظر سکونت دارای جمعیت بالایی نمی باشد؛ اما گزارش خبرنگار شیرازه از روستاهای این منطقه و صحبت با برخی از روستائیان نشان از عدم رضایت اهالی منطقه از تصمیم دولت دارد، گرچه مردم منطقه از محرومیت بسیار زیادی در رنج به سر می برند اما دلیل اصلی نارضایتی ایشان بیکاری و عدم توجه دولت می باشد و حرفی در مورد جدایی از استان فارس در سخنانشان مشخص نیست.

چه کسانی موافق این الحاق هستند؟

شنیده های خبرنگار شیرازه از برخی منابع محلی که خواسته اند نامشان فاش نشود، حاکی از تلاش مستمر عده ای افراد سودجو ، صاحبان نفوذ و معادن منطقه در استان همجوار برای اجرای تصمیم دولت است. در این بین نام برخی صاحبان کارخانه ها و صنایع استان همجوار به چشم می خورد.

شمارش معکوس برای تکرار حادثه " چاه مرغی " این بار در نی ریز

عدم هماهنگی و همبستگی مسئولان و نمایندگان استان فارس و همچنین عدم رویارویی و مقاومت در برابر تصمیمات غیرکارشناسی دولت طی سال های اخیر ضربه های جبران ناپذیری به صنعت، اشتغال، کشاورزی و بسیاری دیگر از استعدادهای طبیعی استان فارس وارد نموده است که مهم ترین آن ها شاید استفاده سودجویان از این فرصت ها برای ایجاد اغتشاش و فاصله انداختن بین مردم و دولت بوده است که نمونه ای از آن را چندی پیش در حادثه معدن چاه مرغی شاهد بودیم آن جا که توصیه دلسوزان مورد توجه قرار نگرفت و پیش آمد آنچه نباید پیش می آمد گرچه زوایای پنهان بسیاری در حادثه چاه مرغی وجود دارد که اینجا مجال بازگویی آن نیست.

رابطه بیکاری و گورخر از زبان استاندار فارس

حمله افراد ناشناس به معدن چاه مرغی / 100 میلیارد تومان خسارت + تصاویر

از «معدن چاه مرغی» کدام یک نصیب مردم شمال فارس می شود ؟


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ساجد از نیریز
Romania
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
من این نظر رو با موبایل می نویسم کلی توی اینترنت گشتم تا این مطلب شما پیدا شد آقا کمک کنید دارن زمین کشاورزی مارو می گیرن میدن به کرمان ، این منطقه پر از زمیناو معدنای دست نخورده ست ، آقایان نماینده ما زن و بچه داریم
فاطمه اصغرزاده
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
اومدن توی محل ما میگن کارخونه کرمان پول میده واسه زمینا آخه معدن مس و طلا پیدا شده این حق ماست به گوش مسئولان برسانید
مهسا
United States
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
1
شیرازه دارن معادن استان رو می برن یه کاری کن
معدن دار
Germany
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
5
وقتی مسئولان استان فارس حمایت نمی کنند ما برامون بهتره بریم استان همجوار تا صنایع بزرگ از مون حمایت کنند
شییری
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
متاسفانه هیچ کس به مسائل منطقه ما سیدگی نمی کنه . با تشکر از شیرازه
قاسم شرفی
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
5
"نوید تکرار حادثه "چاه مرغی" را تداعی می کند"؟؟؟؟؟!!!!
نوید یعنی مژده و پیغام خوش!
حادثه چاه مرغی!پیغام خوش!!!!!!!
سلمان احمدی
آقاس شرفی ، نوید در اینجا کنایه از بشارت است .
سلمان
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
لطفا مسئولان هر چه سریعتر پیگیری کنند
وحید از نی ریز
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
هیچ کس صدای ما را نشنید جز شیرازه ، خدا حفظتون کنه
صمیم از نی ریز
Canada
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
شیرازه لطفا ببین نماینده ما در مجلس چیکار می کنه ؟ پس ما واسه چی نماینده انتخاب کردیم ؟
neda
France
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
آخه کجای دنیا پارک ملی رو نصف می کنند می دن استان همجوار ؟ این پارک ملی توی آسیا و جهان نمونه هست ، جل الخالق !
جاویدی
Netherlands
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
دلمون خوشه خیر سرمون نماینده داریم ، اگر یه استان دیگه بود تا حالا 6 بار وزیر کشور استیضاح شده بود
larvote
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
یکی از علت های جدا شدن اهالی جنوب و شرق فارس از استان فارس، بی توجهی مسئولان دولتی و استانی به این مناطق کمتربرخوردار هست. می تونین نمونه اونو در مقابله مردمان گراش و لامرد با ارتقا ادرات لار به اداره کل و مقابله با تمامیت خواهی لار رو در اینجا ببینین:
http://www.gerishna.com/archives/16983

http://www.gerishna.com/archives/16970

http://www.gerishna.com/archives/16995

http://www.gerishna.com/archives/17002
علی
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
چیکار وزیر کشور دارید برید استاندار رو استیضاح کنید که محکم واینساد و مخالفت نکرد
حبیب
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
نماینگان در مجلس بدنبال این هستند که شهروند در جه یک بشن وبعد از چهار دوره بتواند از تمامی مزایای دوران نمایندگی استفاده کنن چکار به این کارها دارن !!!1
شیوا
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
فقط شیرازه به داد مردم رسید ،
زارعی
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
یه سری گورخر توی اون منطقه هست توب آسیا نمونه هستند منطقه حفاظت شده
مقداد
Germany
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
ببخشید پس چی به سر گورخر های آسیایی این منطقه میاد ؟
حسینی
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
کار اینارو باش مگه منطقه حفاظت شده قابل تقسیم هست ؟ حیوانان نادرش چی میشن ؟
مریم
France
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
حالا آخرش چی میشه ؟ شیرازه لطفا پیگیر این مطلب باش
farnoush
Netherlands
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
حالا چی به سر گورخرهای این منطقه میاد ؟
جوان نیریز
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
شیرازه لطفا پیگیر این مطلب باش ، در پناه خدا ممنون
neirizi
Romania
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
آقای استاندار که می گفت این گورخرا عامل بیکاری و بدبختی فارس هستند امید که با رفتن این ها به کرمان مشکلات فارس هر چه زودتر حل بشه !
ناتالی
Netherlands
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
یعنی به همین راحتی پرک ملی رو دادن به کرمان ؟ پس محیط زیست چیکارس اونجا ؟ شیرازه پیگیری کن
شیلا
Canada
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
آهای شیرازه با کدوم قانون اینا می خوان پارک ملی رو خراب کنند بدن به کرمان ؟؟؟؟؟؟
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
همین روزاست که بیان شیرازو نصف کنند بدن به یه استان دیگه
سعدي
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
بنازم به اين نمايندگان شجاع وپي گير ،ازكوزه همان طراوت.........
نرجس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲
0
بازم اتفاقای تکراری
واقعا دلم واسه نیریز میسوزه
نی ریزمظلوم ترازهمیشه.....