کد خبر: ۴۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۲

طرح ویژه حزب‌الله برای امنیت عزاداری‌ها چیست/ تصاویر

در سایه تشدید تهدید به اقدامات تروریستی در مراسم عاشورای حسینی در لبنان، 8 هزار نفر از عناصر حزب‌الله در قالب 4 سناریوی برنامه ریزی شده امنیت این مراسم‌ها را بر عهده دارند.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در اولین شب از محرم الحرام به عنوان آغازگر برنامه‌های عاشورایی در منطقه الرویس در ضاحیه جنوبی بیروت بخشی از سخنان خود را به موضوع تدابیر امنیتی اتخاذ شده برای مراسم عاشورای حسینی در شهرهای مختلف این کشور اختصاص داد، وی به شرایط امنیتی کشور و منطقه و چالش‌های موجود اشاره کرده و با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر امنیتی برای مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان از مردم لبنان خواست تا اقدمات و تدابیر امنیتی در مراسم عاشورای حسینی را تحمل کنند و با سعه صدر با مسئولان امنیتی تعامل نمایند.

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق عوامل هشدارهای بی‌سابقه سید حسن نصرالله را می توان در بررسی دقیق تحولات امنیتی لبنان دید، با تلاش عربستان سعودی برای استفاده از برگه خلأ سیاسی و هرج و مرج امنیتی در لبنان برای اعمال فشار در پرونده‌های منطقه‌ای از چند ماه پیش تاکنون انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در ضاحیه و طرابلس و خشونت‌های محورهای وابسته به المستقبل در طرابلس و صیدا، مردم لبنان را به یاد روزهای تلخ جنگ داخلی در این کشور انداخته است.

برخی گزارش ها از دستگاه‌های اطلاعاتی لبنانی و اروپایی و غربی و سازمان اطلاعاتی وابسته به یونیفل نسبت به تلاش جبهه النصره و گروهک داعش برای انجام اقدامات تخریبی در مراسم عاشورا جدی است. اسناد نشان می‌دهد که احتمال موارد متعددی از تجاوز و اقدامات تروریستی شامل کمربندهای انفجاری و خودروهای بمب‌گذاری شده و بمب‌های دست ساز برای اقدامات تروریستی در این روزها آماده شده است، بر اساس این گزارش بویژه شهر نبطیه که مراسم ویژه عاشورای حسینی در آن اجرا می شود و یکی از حضورهای علنی سید حسن نصرالله در این مراسم بوده است، کانون اصلی شایعات و تهدیدات مطرح شده است. به همین علت است که سرتیپ علی شحرور رئیس بخش اطلاعات ارتش در جنوب لبنان از حزب‌الله و جنبش امل نیز خواسته است تا برای هماهنگی در مورد اقدامات امنیتی در شهرهای مختلف از آغاز محرم وارد عمل شوند.



نیروهای امنیتی این تهدیدات را جدی گرفته اند، در همین راستا نیروهای حزب‌الله لبنان با همراهی ارتش لبنان از سه شنبه این هفته تا پایان مراسم دهه اول در روز 17 نوامبر وارد عمل می‌شوند. آنها ایستگاه‌های ایست و بازرسی را بویژه در مسیرهای منتهی به مراکز برگزاری مراسم عزاداری‌ها و ورودی های شهر نبطیه، صور، بنت جبیل و صیدا مستقر کرده‌اند و مانع از نزدیک شدن خودروهای ناشناس به اماکن برگزاری مراسم می‌شوند.

بنا بر اعلام برخی منابع آگاه، طرح‌های امنیتی حزب الله و جنبش امل شامل چهار بخش است، بخش اول حمایت از مناطق کاملا شیعه نشین شامل ضاحیه، نبطیه،‌صور، بنت‌جبیل و بعلبک است. بخش دوم نیز شامل شهرهای مختلط مذهبی و بویژه مناطقی است که مخالفان دولت سوریه در آنها حضور دارند. بخش سوم به شهرهای ساحلی اختصاص داده شده که در نزدیکی اردوگاه‌های فلسطینی قرار دارند، حاره حریک و صور در این بخش می‌گنجند. بخش چهارم نیز شامل مناطق مرزی است که با گذرگاه‌های نفوذ قاچاقچیان و عناصر مسلح سوری به لبنان در تماس است؛ این بخش شامل نواری از شبعا تا بعلبک و هرمل و روستاهای بقاع غربی می‌شود.

در همین راستا عناصر حزب‌الله اقدام به توزیع بروشورهایی نموده اند تا به شهروندان در مورد اقدمات پیشگیرانه و احتیاطی برای مقابله با هر اقدام تروریستی هشدار دهند، آنها تاکید کرده‌اند که مردم قبل و بعد از مراسم از تجمعات غیر ضروری خودداری کنند و  از آوردن وسایل غیر ضروری شامل کیف‌های دستی زنانه پرهیز کرده و از دیگران کتاب‌های قرآن و دعا نگیرند.



روزنامه الاخبار لبنان در تشریح جزئیات حضور امنیتی حزب الله در ایام دهه اول محرم الحرام نوشت که این روزها این نیروها به صورت گسترده و البته غیر ملموس در ضاحیه منتشر شده‌اند، با توافق حزب‌الله با دستگاه های امنیتی لبنان، این نیروها استراحت کوتاه خود بعد از تحویل ایستگاه های بازرسی به نیروهای امنیتی را رها کرده و بار دیگر فعالیت‌های اطلاعاتی خود را آغاز کردند.

بر اساس اعلام برخی مسئولان حزب، تعداد عناصر امنیتی حزب‌الله که در این مأموریت حضور دارند، بالغ بر 8 هزار نفر است؛ برخی از این افراد در میان عزاداران به صورت نامحسوس توزیع خواهند شد و برخی دیگر در خیابان ها و کوچه ها به گشت‌زنی خواهند پرداخت تا هر اقدام مشکوک را پیگیری کنند.



الاخبار می‌افزاید که عملیات نیروهای انسانی از ساعت 4 عصر آغاز و تا 11 شب ادامه پیدا می کند،‌ در این ساعت ها عبور و مرور خودروها از نزدیکی محل برگزاری مراسم های عاشورایی ممنوع می شود ، همچنین در ساعت 4 خودروهای ناشناس از مسیر های منتهی به مجالس عزاداری امام حسین جمع‌آوری می شوند و این کار ساعت 6 به پایان می‌رسد.



بر اساس گزارش های امنیتی هیچ قانون منع آمد و شد در شهرهای شیعه نشین به اجرا درنخواهد آمد؛ اما طرح های امنیتی و تعداد موانع ایست و بازرسی‌ها در این مناطق افزایش خواهد یافت و نیروهای امنیتی ملزم به تفتیش تمامی لوازم جانبی تردد کنندگان هستند. حزب‌الله لبنان حتی از سگ‌های پلیسی نیز برای انجام مأموریت خود استفاده خواهد کرد.

با وجودیکه نیروهای امنیتی حزب الله لبنان این تهدیدات را جدی گرفته و آمادگی خود را برای مقابله با چالش‌های امنیتی احتمالی تقویت کرده‌اند، شیعیان لبنانی خود را برای استقبال از ایام عاشورای حسینی آماده می‌کنند، ‌گویا بر خلاف پیش‌بینی گروه‌های منطقه ای تکفیری، تهدیدات تروریستی شیعیان را نسبت به حضور پرشور در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان جدی‌تر کرده است.









این روزها حال و هوای بخش‌های شیعه نشین لبنان بویژه شهر النبطیه و ضاحبه جنوبی بیروت حال و هوای عاشورایی دارد.  پرچم‌های سیاه از دیوارها و بالکن‌های منازل برافراشته شده و پلاکاردهای یا حسین بر سر در منازل نقش بسته است، شیعیان لبنان با الهام از شعار هیهات منا الذلة ثابت کرده‌اند که شایعه پراکنی در مورد این تهدیدات نمی‌تواند آنها را از برپایی هر چه باشکوه تر مراسم عاشورای حسینی بازدارد.
نظرات بینندگان