کد خبر: ۴۸۲۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
بازخوانی یک موضوع: تحریفی تاریخی که یقه ایرانی ها را گرفته است

امروز سالروز شهادت امام حسن(ع) است یا ولادت امام کاظم(ع)

ما ایرانی‌ها سال‌ها است که به غلط هفتم صفر را روز ولادت امام موسی کاظم(ع) می‌دانیم در حالی که این روز٬ روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه در حالی که امروز هفتم صفر در تقویم‌ها به عنوان سالروز میلاد امام کاظم(ع) ثبت شده و سال هاست این روز به این عنوان بزرگ داشته می شود، برخی نقل‌های تاریخی قوی‌تر از شهادت امام حسن مجتبی(ع) در این روز خبر داده‌اند به گونه‌ای که شیعیان جهان نیز مطابق با این نقل در هفتم صفر به عزاداری می‌پردازند.

یک کارشناس مذهبی در این خصوص می‌گوید: طبق نقل معتبرتر، هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است که از زمان صفویه سالروز شهادت ایشان به ۲۸ صفر انتقال یافت.

اختلاف نظر درباره هفتم صفر

حجت الاسلام یوسفی غروی از محققان تاریخ اسلام حوزه علمیه قم با بیان این که تمام شیعیان در دنیا به غیر ایران هفتم صفر را به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) عزاداری می کنند، می‌گوید: «در کشور ما این روز به عنوان سالروز میلاد امام هفتم(ع) تبریک گفته می شود در حالی که در کل عالم اسلام، شیعیان در این روز عزادار هستند.

ناراحتی شیعیان جهان از شیعیان ایران

او ادامه داده است: من در سفرهای تبلیغی که به کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و حاشیه خلیج فارس داشته ام، دریافتم که شیعیان این مناطق از این مسئله ناراحت هستند و اعتراض می کردند که چرا وقتی همه ما در عزا هستیم ایران این روز را جشن می گیرد و تبریک می گوید.

در تاریخ روایتی مبنی بر شهادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم صفر وجود دارد که از زمان صفویه تصمیم گرفته شد این روایت به ۲۸ صفر منتقل شود تا در این روز دو مناسبت رحلت رسول ا...(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در ۲۹ صفر هم شهادت امام رضا(ع) واقع شود.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: این مسئله در عصر صفویه ترویج شد که برخلاف واقعیت های تاریخی است٬ به همین دلیل تمام شیعیان به غیر از شیعیان ایران در روز هفتم صفر به عزاداری می پردازند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
Singapore
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲
0
وقایع روز
وفات سیّد جمال الدین(رحمه الله)
ولادت امام موسى بن جعفر(علیه السلام)
شهادت امام حسن(علیه السلام)
http://makarem.ir/MehrabPage.aspx?tab=6&mi=13&lid=0