کد خبر: ۴۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۲

گرد و غبار فراموشی بر شغل نمد مالی/ این حرفه نفس های آخر را می کشد

با وجود اینکه حدود 60 سال است این صنعت دستی را در واقع زنده نگه داشته ام اما متاسفانه پس از مرگ نسل قدیم دیگر کسی این صنعت را ادامه نمی دهد چون دیگر این نوع از کارها حمایتی نمی شود.

شیرازه- سرویس فرهنگی اجتماعی: دیگر نوای استاد نمدمال که با کوبیدن پشم حلاجی شده، نمد و زیراندازی می ساخت، به گوش نمی رسد و این هنر سالهاست که نفس های آخرش را می کشد و گاهی نبض آن با فعالیت تنها هنرمندش در استهبان می تپد.

سایت سراج استهبان گزارشی در این خصوص تهیه کرده است:

هنر نمد مالی از کهن ترین صنایع دستی و بومی استهبان است که و حالا تنها استاد نمدمال استهبان با 60 سابقه فعالیت به واسطه عدم حمایت و کم توجهی مدیران در شرایط کاری خوبی به سر نمی برد.

استاد «نداف» تنها بازمانده هنرمندان نمدمال استهبان که از سن 10 سالگی به  نمد مالی روی آورده است، می گوید، با وجود اینکه حدود 60 سال است این صنعت دستی را در واقع زنده نگه داشته ام اما متاسفانه پس از مرگ نسل قدیم دیگر کسی این صنعت را ادامه نمی دهد چون این نوع از کارها دیگر حمایتی نمی شود.

آقای نداف روش ساخت نمد را این طور توضیح داد: ابتدا پشم ها را بر طبق نقشه بر روی زمین پهن کرده و آب صابون روی آن می پاشند و بعد نمد مال برای درگیر شدن پشم ها به یکدیگر (پشم گرفتن) روی آن راه می رود و اغلب چند نفر نمد مال با پای برهنه و در کنار هم روی نمد کار می کنند. سپس با دست های خود با نظم و ترتیب خاصی همراه با زمزمه آواز به صورت هماهنگ عمل نمد مالی را انجام می دهند . بعد نمد را دو روز در آفتاب پهن می کنند تا خشک شود و قابل استفاده گرد.

او گفت که نمد های تولیدی در استهبان را به بازار شیراز منتقل کرده و آنها را هر کدام به قیمت 70 هزار تومان می فروشد.
  

 نمد مالی هنری است که بیشتر ارزش معنوی آن قابل توجه بوده و رونق این کهن صنعت دستی بیشتر در بین دامداران به واسطه تامین مواد مورد نیاز آن که از پشم گوسفندان تهیه می شود، رواج داشته و دو نیاز  عمده مفروش کردن  زمین و هم بعنوان پوشش زمستانی  مناسب و سالم بکار می رود.


نظرات بینندگان