کد خبر: ۴۹۰۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۲

حمله تند یک عضو شورای شهر شیراز به منتقدان احداث سد تنگ سرخ

عضو شورای اسلامی شهر شیراز هرگونه اخلال در احداث طرح عمرانی سد تنگ سرخ را اقدام بر خلاف منافع مردم شیراز دانست.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، محسن معین در نطق پیش از دستور بیستمین جلسه عادی شورای شهر شیراز با اشاره به مطالب طرح شده توسط یک کارشناس در جلسه ديدار فعالان محيط زيست با معاون رئيس جمهور مبنی بر اینکه احداث سد تنگ سرخ کمال بی‌شعوری است؛ این سخنان را توهین به مردم شیراز، موجب تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب دانست و تصریح کرد: طرح سد تنگ سرخ به عنوان یک پروژه ملی مصوب دولت است که با تلاش کارشناسان و اساتید صاحب نظر دانشگاهی تدوین شده است.

وی با تصریح اینکه احداث سد تنگ سرخ بنا به اعتقاد اکثر کارشناسان به عنوان یک برکه و استخر بزرگ به صورت بند تاخیری از ورود سیل به شیراز جلوگیری می‌کند، گفت: اگر کسی در یک فضای عمومی و بدون هیچ ادله دقیق علمی و با یک ادبیات غیرمودبانه، پروژه مصوب دولت و مجلس را زیر سوال ببرد و مردم را نگران کند باید در مقابل خون انسان‌هایی که به دلیل سیل‌های آتی شیراز نظیر سیل سال80، جان خود را از دست می‌دهند پاسخگو باشد.

معین تمام هیاهوهای ایجاد شده را دروغ دانست و با قدردانی از استاندار فارس به دلیل موضع‌گیری منطقی، افزود: احداث سد تنگ سرخ بر امنیت شیراز و میزان ذخیره آبی دریاچه مهارلو تاثیری نخواهد داشت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ظرفیت سد تنگ سرخ 20 میلیون مترمکعب و ظرفیت آب تنظیمی آن 13 میلیون مترمکعب است حال آنکه گنجایش دریاچه مهارلو، 510 میلیون مترمکعب است و حجم سد تنگ سرخ نسبت به مهارلو 2.5 درصد است.

معین عنوان کرد: حجم سد تنگ سرخ، 1.4 درصد سد درودزن و 1 درصد سد سلمان و نیم در هزارم دریاچه رضاییه ارومیه است.

وی علت اصلی خشک شدن دریاچه مهارلو را انتقال آب های زیرزمینی به دشت سروستان دانست و گفت: عوامل محرک پشت‌صحنه غیرشیرازی بدانند که اگر خللی در ساخت سد ایجاد شود، مردم شیراز و نمایندگان آنان هم اجازه نخواهند داد آب‌های زیرزمینی شیراز به دشت سروستان انتقال یابد زیرا خود شیراز به آبیاری فضای سبز به این آب‌ها بیشتر احتیاج دارد.

این عضو شورا با بیان اینکه باید برای شیراز مظلوم خون گریست و با اشاره به سخنان قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: در شرایطی که سایر استان ها برای استفاده از منابع ملی مسابقه گذاشته‌اند؛ در شیراز وقتی بعد از چند سال تلاش و به زحمت از تهران مجوز یک پروژه حیاتی مثل سد تنگ سرخ اخذ می‌شود، عده‌ای در داخل شیراز تلاش می‌کنند جلوی آن را بگیرند بعد هم ادعا می‌کنیم چرا شیراز آباد نمی‌شود و چرا دولت حقمان را نمی‌دهد.

معین با اشاره به اینکه حدود اختیارات اعضای شورای شهر محدود است، از رسانه ها به دلیل انتقال و انعکاس نظرات نمایندگان مردم قدردانی کرد و گفت: اعتقاد ندارم خبرنگاران در همه حوزه ها صاحب نظر هستند اما با توجه به هوش و داشتن اطلاعات کلی از مسائل، سره را از ناسره تشخیص می‌دهند لذا از آن‌ها برای دفع هجمه سنگینی که علیه ساخت سد تنگ سرخ در جریان است، کمک می‌طلبیم چراکه سد تنگ سرخ برای مردم شیراز از نان شب واجب‌تر و احداث آن موجب تغییری تاریخی در شیراز می‌شود.

وی همچنین با اشاره به سالروز حضرت مسیح گفت: شیراز جزو معدود شهرهایی است که ساختمان‌های مربوط به 4 دین الهی در یک خیابان آن قرار دارد و زیر سایه اسلام، در فضایی آرام کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

بنابر این گزارش در جلسه ديدار انجمن‌هاي دوست‌دار محيط زيست با معصومه ابتكار، معاون رئيس‌جمهور در شيراز، كوثر، يكي از صاحب‌نظران هيدرولوژي، مطالبي را در خصوص لزوم تجديد نظر در احداث سد تنگ سرخ، مطرح كرد و اجراي اين پروژه عمراني را زمينه‌ساز بروز مشكلاتي براي درياچه مهارلو و به خطر افتادن جان مردم شيراز دانست.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲
0
باسلام:مطالب ذکر شده به جا و درست است اما برای اینکه موضوع موردسوءاستفاده نا آگاهان قرار نگیرد لازم است طرح سد تنگ سرخ ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.
ناشناس
شما از کجا متوجه شدید ارزیابی زیست محیطی ندارد؟! شرکت مهندسین مشاور یکم سال 87 قرارداد ارزیابی این سد را با شهرداری و آب منطقه ای شیراز بست و گزارشات تکمیل شده و مصوب است.
پیام
United States of America
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲
0
آقای معین مغلطه می فرمایند، حقابه یک دریاچه را با حجم آب موجودش مقایسه نمی کنند. دریاچه ارومیه 30 میلیارد متر مکعب آب داشته و حقابه ای که برای خشک نشدن لازم دارد، 3 میلیارد متر مکعب است. یعنی 10 درصد حجمش. با این حساب برای مهارلو هم 50 میلیون متر مکعب در سال لازم است تا خشک نشود که 20 میلیونش در سد تنگ سرخ جمع خواهد شد یعنی 40 درصد نیازش، نه 2.5 درصد آن.