کد خبر: ۴۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

آنتی بیوتیک را چگونه مصرف کنیم تا منجر به گسترش مقاومت ميكروبي نشود؟

در صورت تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک، دوره درمان بیماری را حتي در صورت بهبود علايم كامل نماييد تا از ایجاد و گسترش مقاومت ميكروبي جلوگیری شود.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه غذا و داروی دانشگاه با تاکید بر منع مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك ها و لزوم جلوگیری از ایجاد و گسترش مقاومت ميكروبي توصیه کرد: در صورت داشتن بيماري هاي ويروسي از قبيل سرماخوردگي، از مصرف خودسرانه و بدون تجويز پزشك داروهاي آنتي بيوتيك جلوگيري نماييد و در صورت ابتلا به بيماري هاي ويروسي از پزشك تقاضاي آنتي بيوتيك نكنيد و پزشك را براي تجويز آنتي بيوتيك تحت فشار قرار ندهيد.

دکر استحری گفت: دوره درمان بیماری را حتي در صورت بهبود علايم كامل نماييد و داروهاي آنتي بيوتيك را مطابق دستور پزشك و سر ساعات معين شده مصرف نماييد چرا كه آنتي بيوتيك تجويز شده زماني مؤثر خواهد بود كه به طور صحيح مصرف شود.

دکتر استخری ادامه داد: داروهاي آنتي بيوتيك خود را براي بيماري ديگران پيشنهاد نكنيد حتي اگر علايم شما يكسان باشد.

وی همچنین بر عدم نگهداري داروهاي آنتي بيوتيك باقي مانده و جلوگیری از مصرف خودسرانه آنها تاکید کرد و گفت: آنتي بيوتيك تجويز شده روي همان عفونت بخصوص، مؤثر بوده و صرفاً براي شما در آن ايام تجويز شده است.

وی افزود: در مورد نحوه مصرف صحيح آنتي بيوتيك ها با پزشك يا داروساز مشورت نماييد. مصرف نادرست آنها ممكن است جذب اين داروها را تحت تأثير قرار داده و سبب كاهش يا حذف اثر آنها گردد.

او تصریح کرد: در صورت فراموش كردن دوز مصرفي يا اشتباه در نحوه مصرف با پزشك يا داروساز مشاوره نماييد. در صورتي كه پس از اتمام داروي آنتي بيوتيك، علايم بيماري هنوز ادامه پيدا كرد، به جاي تهيه دوباره همان آنتي بيوتيك و تجويز خودسرانه آن حتماً به پزشك مراجعه نماييد.

کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه غذا و داروی دانشگاه ادامه داد: در صورت داشتن سابقه مصرف آنتي بيوتيك در زماني كه به پزشك مراجعه مي كنيد حتماً اطلاعات كافي را در زمينه آنتي بيوتيك مصرفي خود در اختيار پزشك قرار دهيد./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان